SNOVÁ KRAJINA
známá krajina
tak důvěrně známá
a přitom tak zvláštně proměněná
dva hroby pro jednoho nebožtíka
ve kterém vlastně leží?
který je ten pravý?
kde vedla kdysi cesta
je nyní oblázkový brod
nad zurčícím splavem
byl jsem tu kdysi doma
nebo teprve budu?
je zvláštně konejšivá
procházka touhle krajinou
známou i neznámou zároveň
plnou tajemných zákoutí
která jsou ke mně tak laskavá
i přes ty čerstvé hroby
neutíkám od nich
jenom je udiveně míjím
sváděn dalšími vjemy
jež se ve mně rozlévají klidem
ve splývání s harmonií okolí
jdu stále dál
už téměř nic nepoznávám
a přesto vím že jdu domů
to co mě kdysi bolívalo
už mě nebolí
Praha, 5.5.2019
https://www.youtube.com/watch?v=fJ1P3LjkE28
Mně se nelíbí ten "svod vjemů". Ty 3 řádky bych moc rád kdybys vynechal. Zařazování není "fiktivní" spíš předběžné, určitě se budu ještě každého ptát zda s publikací souhlasí. Když je někdo moc "hněvivý" tak má konec - to kritice ve zdejším prostředí, kde lze všechno (= chrlit pitomosti + urážet každého kdo to řekne), opravdu prospělo.
06.05.2019 11:11:54 | Karel Koryntka
:-D Jsi správně redaktorsky zarputilý :-)) Ty tři řádky na Literu nechám, ale v případě "hrozícího" publikování by se o nich dalo ještě smlouvat - nyní to není u mě na pořadu dne ;-) Ale upravil jsem tedy ještě ten první z nich - onen "svod" značil "svádění", ale uznávám, že to nemuselo tak vyznít, ba ani příliš libozvučně, tak jsem to ještě i ke své vlastní spokojenosti "vylepšil". Ale to je protentokrát opravdu z mé strany vše. Díky za Tvé úsilí, které snad nebylo marné :-))
06.05.2019 11:27:46 | Amonasr
mám malý problém s "oblázkovým brodem" a potom 3 řádky počínaje "svodem dalších vjemů" - ty drhnou. Jde stále o vize, křehké předpoklady, s nimi nelze splynout harmonicky. Na posledním řádku bych škrtnul "mě". A teď milý kolego, jsi pro škrtnout ty 3 zmíněné řádky a nazvat "Domů"? Případně to vymysli ještě nějak - a zahrneme dílo do mé slavné sbírky. Báseň je obsahově hodnotná, pravá, hrdina jaksi nahý a statečný tváří v tvář posledním věcem, obraz se 2 hroby budí bolestný mráz a zároveň tiché odhodlání prostě "jít také", až to přijde. Krásná věc.
06.05.2019 07:36:24 | Karel Koryntka
Děkuji za zpětnou vazbu a ke konkrétním připomínkám připojím i svou konkrétní reakci. Ta báseň není úplně náhodná a všechno, co jsem v ní chtěl zachytit, tam je záměrně. Vysvětlení proč, si ale nechám pro sebe – důležitější pro mě je, jak báseň vnímá čtenář, než důvody, které mě k jejímu napsání vedly. Ty by mohly zbytečně čtenáře odvádět od jeho vlastní percepce a já mu nechci nic „předepisovat“. „Oblázkový brod“ je metafora, která asi může působit na někoho podivně nebo zvláštně, ale to není pro mě dostatečný důvod, abych ji tam neponechal. Pokud jde o Tebou zmiňované 3 řádky, mně osobně tam trošku drhnou spíš jen poslední dva z těch tří, většinou si ale s básněmi nehraju až k mé stoprocentní spokojenosti, takže i spousta jiných by se dala určitě lépe „vybrousit“. Nicméně vzhledem k tomu, že jsi na toto místo upozornil, jsem si s ním tedy ještě trochu „pohrál“ a poslední dva řádky upravil. Jistě by se ani moc nestalo, kdyby Tebou zmiňované 3 řádky vypadly úplně, ale já tam tuhle pasáž z mých vlastních důvodů mít chci. I ten název by se jistě dal změnit na Tebou navrhovaný, ale pro mě je výstižnější ten původní – namaloval jsem ve verších jakýsi pro mě „snový obraz“, tak proto. Ono „mě“ na posledním řádku je tam významově skutečně poněkud nadbytečné, je tam ale kvůli rytmu posledního verše, který jsem v tomto případě vědomě upřednostnil. Přehodil jsem nyní jen slovosled, o čemž jsem uvažoval už po zavěšení textu.
Uvedené změny jsem ale udělal naprosto nezávisle na případném umístění do Tvé „slavné sbírky“. I kdyby se Ti podařilo sbírku vydat, což bych Tobě i autorům v ní zařazeným samozřejmě přál, nedal bych Ti nyní apriorní souhlas se zveřejněním mých děl. V případě Tvé nabídky bych v takovém případě zvažoval i další v danou chvíli aktuální okolnosti, například i to, v jaké společnosti by se mé texty ocitly. Ale to je nyní víc než předčasné – uvádím to jen proto, že nechci, aby to vypadalo, že snad dělám výše uvedené úpravy v textu z nějakých konjunkturálních důvodů, to mě k nim určitě nevede. Udělal jsem jen to, co i sám považuji za zkvalitnění svého dílka. Obecně ale nevidím nic špatného na tom, když dělají autoři úpravy svých textů po dohodě s „kritikem – redaktorem“ – mám pocit, že to je zcela běžná praxe i v profesionálních kruzích. Proto jsi možná i zvolil taktiku fiktivního „zařazování do sbírky“, aby ses vyhnul hněvivým reakcím dotčených autorů na Tvé návrhy. U mě toho ale není třeba – nemám potřebu se „vztekat“, pokud dostanu podobnou zpětnou vazbu od kohokoliv, nejen od Tebe. Stačí mi jen, když mi kritik nic záměrně nepodsouvá, což byl i hlavní důvod, proč jsem si jinou s oblibou kritizující osobu zde v minulosti zablokoval. Někteří asi vědí, proč reaguji tak obšírně – ostatním se za to pak omlouvám :-)
06.05.2019 10:06:53 | Amonasr
jo Pepo a tak mne napadá při čtení Tvých sebeanalýz-nechcete s panem Koryntkou založit privátní školu poezie? Jistě byste byli dostatečně fundovaní. Když už existuje po světě x škol psaní prózy-proč taky by neexistovala aspoň jedna malá školka psaní poezie ?...panečku vaši
žáčkové by se aspoň nemuseli nechat pitomně obluzovat a všemožně trápit nějakými nutkavými sny..:-D*
06.05.2019 22:04:38 | Frr
„Ne nápis na hrob, chlubný jako páv, jen moje jméno buď můj epitaf“
05.05.2019 20:31:03 | xoxoxo
Cestou kolem pietních míst (byť bolestných)dojdeme snového klidu. Pochybnosti ze změn "krajiny" se rozplynou snovou krajinou a dosáhneme zklidnění. Alespoň...
05.05.2019 20:00:51 | šerý
Tvé komentáře si vždy rád vychutnávám, šerý - jsou vždy i výzvou k hlubšímu zamyšlení :-)
06.05.2019 09:57:47 | Amonasr
Moudrému ubývá bolesti a přibývá lásky
když se připozdívá
tam kde je rozcestí
tam kde je voda živá
ST
05.05.2019 19:52:48 | Pamína
Děkuji za nádhernou reakci, milá Pamíno - dýchl z ní na mě až léčivý závan kýžené harmonie :-)
06.05.2019 09:55:09 | Amonasr
Všechno vezme čas...to co bolívalo, nebolí, ale nezapomeneš, nebo aspoň já to tak mám...
05.05.2019 18:05:37 | básněnka