Umřu

Umřu

Anotace: Umřu...

 

 

Umřu

    a všechno co mě trápí

         odnese paní v kápi

             někam pryč

 

snadno

         mě moje tělo zradí

pryč budou hříchy z mládí

             hněv i chtíč 

 

 

umřu

          a jestli Boha není

      upadnu v zapomnění

                  na věky 

 

potom

       mé tělo zetlí v zemi

   až skončí varhan znění

                  daleký

 

 

Pak nezbývá než se zasmát             

            - jaká to ironie!

      že každý člověk žije

        prý aby zanechal po sobě rýhu

                                 a pak tu tíhu

             jeho poslání

během chvíle jen

rozfouká vítr do strání

 


čím dál víc

            neřeším moc a slávu

vždyť jsem tu na malou kávu

             jinak nic

 

 

na jeden život je na světě krás

uvidím sám jenom zlomeček pouhý

a dalších tisíce krás vidím v nás

všechny ty myšlenky city a touhy

upřený pohled a zrychlený dech

je to pech...

     že jen ničíme, co je nás všech...



https://soundcloud.com/tomcortes/um-u


Autor Tom Dvořák, 26.12.2013
Přečteno 1219x
Tipy 38
Poslední tipující: Perseus, zzlatý, Kirsten, Jeněcovevzduchukrásného, Giuseppe_Lumík, Daniela, střelkyně1, Liduška, Luky-33, danaska, ...
ikonkaKomentáře (56)
ikonkaKomentujících (17)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

jak říkal Menšík- při troše dobré vůle lze najít pojmenování pro vše...
Já dodávám, že jsi jistě na dobré cestě, ale zdržuješ svůj rozvoj přehnaným teoretizováním a uniká ti ta podstata poezie...
Ale dost kidů, jsi přesvědčený o své pravdě, tudíž MNOHO ZDARU!

11.08.2015 06:30:53 | J.F.Julián

líbí

V teorii od Karla Erbana:

"Básnický jazyk veršový nemá věty v přesném smyslu gramatickém a nemá také přesné gramatické interpunkce. Potřebuje interpunkce básnické, interpunkce hudební, jak jsem to formuloval před čtyřmi lety v Lidových novinách (K poetické interpunkci).[5] Dnes již tu novou interpunkci mám objevenu: jsou to rytmické pausy. Nechci tím nikterak dnes říci, že bych gramatickou interpunkci v básni vůbec zavrhoval a káral snad básníky, že ji dosud ze svých veršů nevymýtili. Hájím a odůvodňuji jen praxi některých básníků (také svou), protože dobře vím, že s novou poetickou interpunkcí mnoho lidí nesouhlasí a spatřují v ní jen zbytečné novotářství stůj co stůj. Nechci také tvrdit, že gramatická interpunkce verši jen škodí a je tam zbytečná. Epické básně lze si těžko představiti bez interpunkce a i v nejčistší lyrice může míti gramatická interpunkce jistý kladný smysl. Trvám však na tom, že gramatické interpunkce není v lyrickém verši nevyhnutelně třeba a že na některých místech její grafické znaky spíše básníku překážejí než prospívají. Pro básníka není to vždy jen záliba nebo manýra; poetickou interpunkci si vyžádá někdy už sama struktura veršová, a sám ze své vlastní praxe mohu dosvědčit, že každá báseň vzniká obyčejně bez interpunkce. Jsou to s počátku jen takty a úryvky veršů, které teprve později, když je báseň hotova, dostanou dodatečně čárky, tečky, středníky a dvojtečky."


(Z archivu Ústavu pro jazyk český AV: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=2799)

12.08.2015 15:23:07 | Tom Dvořák

líbí

to je furt o tom samém. Erban je bůh???
Pro tebe jako teoretika poezie asi ano. Pro člověka tvořícího NE!!!
Mám vlastní rozum, vlastní styl a nerozumíš-li mu, je to jen tvá chyba!
Přednes, to je co ti zřejmě schází. Nemohl bys pak psát tak jako Na popel!!!
To je spíš rap než poezie. Jsi zajatcem teorie, kterou neumíš vložit do praxu. Ale ok, domluvil jsem!!!

20.08.2015 09:35:40 | J.F.Julián

líbí

Rap? Rap nemá pravidelnou stopu, nectí přirozené přízvuky. Na Popel je čistě daktylské metrum, stavba strof ABBCCCDDDEFEG.
Ok, rozhodl jsi se tvořit bez formy, bez norem, je to v pořádku. Ale tak se zkrátka taky tvoří. Proto existují ustálené formy jako sonet, stance, rondeau, limerik. Já v nich vidím um a kouzlo, ty jen hranice, které musí ustoupit tvému tvoření. Tobě se nelíbí můj přístup, mě tvůj. Tím to můžeme uzavřít.

25.08.2015 12:21:44 | Tom Dvořák

líbí

mám s interpunkcí leta problém...když slyším recitaci básně bez ní, tak je to děs, proto jsem se vydal touto cestou.
Nicméně, píšeš o int poetické, co si mám přesně pod tímto pojmenováním představit. Já o ní mluvím již léta, jsem neustále osočován, že to je nějaký můj výmysl a blbost, když mi opravují knihy, tak z nadávek nevyjdu!
Tak co to tedy znamenná a může existovat i gramatická a poetická současně? netříská se to??? dík j.

14.08.2015 11:32:19 | J.F.Julián

líbí

Vážený Tome Dvořáku alias Cortesi, musím se vrátit k tvému tématu, jelikož jsem před vydáním knih a nerad bych něco zanedbal. Navíc jsi jediný, který o této problematice něco zřejmě ví. Vycházíš tedy ze 100let starého rozboru teoretického, který vychází z ještě starších pramenů. OK. Každý by tě odmítl, já ne.
Jen si nejsem jist, jestli tomu dostatečně rozumíme...
Přečetl jsem si článek celý, ano, jsem nepraktický člověk, ale toto ještě zvládnu, a moudrý z toho nejsem. Řekni mi narovinu zda mě chceš jen odkázat či zda mi odpovíš jednoduše, laicky jako pro hloupého, který píše poezii déle než ty žiješ a úspěchů má více než kdokoliv z amatérských servrů (toho se ovšem nechytej), zda mi odpovíš na to, co jsem se ptal minule. Na tento příspěvek nyní navazuji...
Nicméně, píšeš o int poetické, co si mám přesně pod tímto pojmenováním představit. Já o ní mluvím již léta, jsem neustále osočován, že to je nějaký můj výmysl a blbost, když mi opravují knihy, tak z nadávek nevyjdu!
Tak co to tedy znamenná a může existovat i gramatická a poetická současně? netříská se to??? Vypadá to, že si může autor dávat interpunkci kam chce-tak tomu mám rozumět????dík j.

(Tvá píseň se mi líbila, je jistě lepší než většina zde uváděných.)

21.08.2015 07:44:28 | J.F.Julián

líbí

Zkrátka je rozdíl mezi tím, jak se klade gramaticky správně čárka a tím, že čárku použiju, aby vytvořila intonační předěl, i když tma nemusí, nebo dokonce nemá být.

25.08.2015 12:18:02 | Tom Dvořák

líbí

myslel jsem si to, jelikož nic podobného jsem na internetu nevyhkedal...lež má krátké nožky, že...

17.08.2015 12:27:51 | J.F.Julián

líbí

Jaká lež zase? Pod tím výňatkem jsem dokonce dal odkaz na originální text z Ústavu pro jazyk český. Tak buď neumíš otevřít odkaz, nebo používat google. Tak jak tak, tahle diskuze očividně nemá smysl, protože už v tom výňatku byly odpovědi na tvé otázky.

17.08.2015 16:55:59 | Tom Dvořák

líbí

Přinesl jsem argumenty, položil pár otázek. Přešel jsi je jen konstatováním, že pojmenovat se dá cokoliv a otázkám se vyhnul.
Přitom tohle není o nějaké mojí imaginární "vlastní pravdě". Vlastní dojmy sem tahám jen, když se na ně někdo vyloženě zeptá. To, co jsem popsal je objektivní a jsou lidé, co tomu zasvětili celý život a kteří to takhle popisují. Přijde mi od tebe dost arogantní, myslet si, že tvůj názor stojí nad nimi. Není to nic osobního a píšu to bez nějakého emočního ovlivnění. Zkrátka to, že si myslíš, že to tak nemá být je názor, na který máš právo, ale bohužel nic víc.

12.08.2015 15:16:13 | Tom Dvořák

líbí

bez zášti, jsou tam místa, která rytmus kazí, ale co mě zaráží nejvíc je, že nepoužíváč interpunkci, když studuješ tu češtinu, tak by to neměl být problém, ne...
Hlavně neoponuj, že je to normální a že tak psali jiní, je to jeden z nejhorších zlozvyků. Navíc bys měl vědět, že lidé ve valné většině číst, natož recitovat verše neumí, tudíž je to ku prospěchu všech.

13.06.2015 21:42:10 | J.F.Julián

líbí

Ad rytmus. První čtyři strofy jsou naprosto pravidelné. V páté se rytmus rozvolní, protože proti ní není žádná sudá a přejde se do interludy. Kde podle tebe kolísá?

10.08.2015 18:05:39 | Tom Dvořák

líbí

Eh. Ani nevím, co na tohle napsat. Spíš bych čekal, že mi vyčteš, že jsem tam jednu čárku ke konci nechal a tím porušil jazykovou celistvost, ale je rozdíl mezi gramatickou a rétorickou čárkou. V poezii se většinou málokdy gramatická používá a dominuje rétorická. Je to tak už cirka sto let. Obecně je jedno, jestli se rozhodneš interpunkci nechat, nebo dodržovat, ale může se stát, že ti naruší rytmus když jí použiješ.
Troufám si říct, že tenhle dotaz pramení z neznalosti, protože s úrovní jazyka to nemá pranic společného.

10.08.2015 18:02:26 | Tom Dvořák

líbí

No jo, tak to chodí, ale je to smutné. Nedávno jsem kvůli jedné odborné studii sháněl fotografii jistého člověka, který je už přes padesát let po smrti, a neuspěl jsem. Nebyl příliš známý a nedostal se do encyklopedií. Přímí příbuzní už nežijí, pamětníci patrně také vymřeli a pokud nějací ještě žijí, tak jsem je neobjevil. A materiály týkající se občanských průkazů bývají padesát let po smrti skartovány. Zkoušel jsem i archiv ČTK, Langhansův archiv - nikde nic. Co po člověku zůstane, že?

26.04.2015 18:41:19 | Adramelech

líbí

Neurazí, nenadchne. Hlavně mám silný pocit, jako bych už takový text někdy slyšela. Ale možná je to těmi metaforami, který už jsou dost použitý.

09.12.2014 15:04:40 | Bylinná směs

líbí

Tak co si budem povídat, ono tam zas tak moc metafor není. Ke to často na první dobrou.

09.12.2014 15:13:29 | Tom Dvořák

líbí

Moc pěkné... ST

09.12.2014 12:03:14 | zzlatý

líbí

wow, díky!

09.12.2014 14:50:00 | Tom Dvořák

líbí

Co na to říci, snad jen, Paráda.

24.11.2014 17:46:07 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Děkuju!

24.11.2014 18:14:14 | Tom Dvořák

líbí

.. úžasný :) mám ráda zhudebněné nebo přednesené texty.. najednou vše dostává naprosto jiný rozměr.. má to myšlenku, líbí se mi to..

11.11.2014 10:25:36 | Amelie M.

líbí

Díky moc, snad se zalíbí i ostatní ;)

11.11.2014 11:03:16 | Tom Dvořák

líbí

momentálně se mi zalíbil tvůj zpěv.. teď mi tu hraje :) umíš.. ;)

11.11.2014 11:06:13 | Amelie M.

líbí

Uuuu :)

11.11.2014 11:20:18 | Tom Dvořák

líbí

Líbí - moc a moc.

29.12.2013 20:06:36 | danaska

líbí

To mě těší ;)

11.11.2014 11:03:36 | Tom Dvořák

líbí

mě se to líbí :)

s tím koncem (počítám, že je to asi refrém) bych si na tvém místě ještě pohrála, ale jinak vcelku fajná věc :)

29.12.2013 15:41:49 | Anjesis

líbí

Je to interluda. Poslechni si nahrávku :)

29.12.2013 16:12:51 | Tom Dvořák

líbí

aha, tak to jo
no, v hudbě se nevyznám :)

29.12.2013 16:27:26 | Anjesis

líbí

To neni o tom jestli se vyznas. Samozřejmě mas pravdu, ze kvalitou pokulhává, ale potřeboval jsem tam vložit rytmicky jinou část, aby to nebyla úplně nuda :)

29.12.2013 16:39:21 | Tom Dvořák

líbí

jo, to chápu, nemluvila jsem ani tak o rytmu, spíš o to, jak to působ... ale v té zhudebněné verzi už to tak moc nesvítí, tak je to asi v pohodě.

29.12.2013 17:22:03 | Anjesis

líbí

To se ti povedlo.

29.12.2013 16:49:35 | Nikotin

líbí

Odsazovat od kraje při zarovnání na střed- vskustku „originální“...

Jako skladatel bys nebyl úplně marnej, odmyslím-li si to, že máš projev asi jako snaživej Jiříček na besídce pro rodiče.

Jenže podobně vyznívaj i ty texty. Podbízivej kýč.

28.12.2013 22:14:31 | Nikotin

líbí

Podbízivost? Zvláštní, jak se tam projevuje?

29.12.2013 14:26:23 | Tom Dvořák

líbí

Neni v tom špetka osobitosti. Jakoby „radši“... Píšeš, co chtěj lidi slyšet tj. vlastně nic, přičemž formou důsledně splňuješ jejich čítankový ideje.

29.12.2013 14:52:51 | Nikotin

líbí

Zvláštní. Protože původně jsem si psal všechny ty věci jen pro sebe. Než jsem se rozhodl, že s nimi něco udělám.
A i teď, když píšu další texty, tak nepřemýšlím, jestli je někdo bude poslouchat, natož kdo to bude. Jak mám psáno na profiu - píšu o tom, co mě sere. Někdy o tom, co mě zajímá, a občas o tom, co mě baví.

29.12.2013 14:57:46 | Tom Dvořák

líbí

Kdybys o tom dokázal psát se stejnou syrovostí a neumělostí, s jakou si napsal třeba tenhle komentář, bylo by to určitě lepší. Je koneckonců možné, že jsi taky jen oběť čítankově zúženýho a pokřivenýho obzoru.

Zkus v tom textu najít jeden zajímavej řádek, jedno souverší, jeden obraz- něco co podstatně obohacuje asociace spojený s tématem básničky. Já to v tom nevidim. Všechno to působí už tolikrát omletě, klišovitě.

29.12.2013 15:06:49 | Nikotin

líbí

Pak asi nejsi adresát. Nevadí, třeba mi to s tebou jednou vyjde.

29.12.2013 15:12:39 | Tom Dvořák

líbí

To asi nevyjde, nehodlám se vracet zpátky na začátek.

29.12.2013 15:16:56 | Nikotin

líbí

A jo, co blbnu, vždyť ty už jsi vlastně v cíli!

29.12.2013 15:19:43 | Tom Dvořák

líbí

Cíl neni, ale začátek ano.

A pokud ti tak jde tolik o to řešit mě, tak ano- mam náskok. A budeš-li mít i nadále tak otevřenou hlavu, tak ho ještě hodně dlouho mít budu.

29.12.2013 15:23:23 | Nikotin

líbí

A vážně si myslíš, že někomu přísluší tak nekriticky hodnotit vlastní tvorbu?

29.12.2013 15:24:54 | Tom Dvořák

líbí

A kde si, prosim tě, vzal, že nekriticky hodnotím vlastní tvorbu?

29.12.2013 15:26:42 | Nikotin

líbí

Každý tvůj komentář v podstatě říká, jak jsi dokonalý.

29.12.2013 15:28:36 | Tom Dvořák

líbí

Možná máš jen zvláštní dar si to v každém komentáři najít resp. vykonstruovat. ;-)

29.12.2013 15:29:43 | Nikotin

líbí

Jen na malou kávu... líbí se mi moc...

28.12.2013 10:37:18 | Jana B.

líbí

A dobře jsi udělal.. četla jsem ji znovu, a líbí se mi čím dál víc...

28.12.2013 21:23:01 | Jana B.

líbí

Tak na téhle větě vlastně celý ten text vnikl. Pronáší jí velmi často jistý hudební producent, a mě se ta myšlenka v ní tak líbila, že jsem z toho udělal celou píseň.

28.12.2013 13:37:21 | Tom Dvořák

líbí

Hezky napsané

27.12.2013 22:02:38 | Bananky v čokolade

líbí

Líbí se mi to.Nejspíš se pomalu ale jistě rodí písničkář...Držím palce.Ji.

26.12.2013 21:50:16 | jitoush

líbí

Zase se mi líbí. Tenhle styl mám moc ráda. Jen zraj, zraj kytaro z třešňového dřeva, jen hraj, hraj básníku a zpívej, zpívej skeptikům navzdory. :O)

26.12.2013 16:02:34 | Tichá meluzína

líbí

Výborná, jen kategorie není smutná, spíš filosofická.

26.12.2013 11:25:00 | aravara

líbí

Ona je i není smutná - na jednu stranu v ní vyjadřuju to, jak je život hezký, na druhou stranu smutek nad tím, že lidé dnes žijí tak, aby "po sobě něco zanechali", ale když se člověk dívá na to, jakou stopu po sobě lidstvo zanechává, je mu z toho spíš smutno.

26.12.2013 12:10:27 | Tom Dvořák

líbí

...a za vším lze vystopovat lidskou hamižnost.

27.12.2013 00:06:14 | aravara

líbí

Naprosto souhlasím s Amonasrem. Tahle píseň je fakt hodně povedená a líbí se mi i kytarová linka...ta vybrnkávací.

26.12.2013 06:31:22 | Robin Marnolli

líbí

Vzhledem k Tvému věku poněkud šokující název, ale text je skvělý, písnička jakbysmet. Ta filozofická přesmyčka se zanecháním stopy je nejen vtipná, ale hlavně hluboce pravdivá. Z Tvé tvorby je vidět, že hlubšímu ponoru spíš svědčí, když si jeden na nic nehraje. Jsi zřetelně svůj - drž se toho i dál, má to smysl... :-)

26.12.2013 01:18:52 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel