DUŠE

DUŠE

Anotace: Když už jsme tu s Tichou meluzínou propírali duši ve všech možných i nemožných podobách, tak ještě jednu přidám…

 

                  DUŠE

 

 

 

kde je?

  kde

         kde je?

ano

       někde tu sakra musí být

tady někde musí být!

                             proboha!

mám tě!

zůstaň už se mnou

        nechoď nikam!

 

tolik se mi po tobě stýskalo

   jak jsem jen mohl

         bez tebe žít?

 

to ta melodie

   to ona mi tě  připomněla

jaká vůně

    jaká omamná vůně!

to ona tě prozradila!

 

-----------

 

tenkrát na jaře

            tě bylo všude plno

   chtěla jsi letět

      a létala jsi

pak spadly mříže

    buch buch buch

těžké mříže

    skrz které chvíli provoníval vzduch

    naděje  pruhované se stále ještě smály

pak zvolna zanikaly

zanikaly jako ozvěna v hlubokém kaňonu

 

odkudsi pochodový rytmus

   zprvu nenápadný

      pozvolna sílící

raz dva

   raz dva raz dva

       RAZ DVA RAZ DVA

    chceš vzdorovat

ale nohy jdou samy

    rovnají se v řadě

 

nakonec držíš krok i hubu

   jen skrz ty mříže

pouštíš na zem motáky

které  bůhvíproč nesplachuješ

   snad nechtěls spláchnout i svou duši s nimi

 

Jdeš stále rychleji

   raz dva raz dva

nic už tě nezastaví

   žádné loudání

 

za klopu chytili tě

   jeden bartoloměj hodný druhý zlý

že jsem schvaloval?

   jak jste na to přišli?

ale tam přece

   tam přece nikdo cizí nebyl

než pár kamarádů

místo strachu vztek

    vztek na oba - hodného i zlého

vztek co tě nakopává

   máte dost svých udavačů!

co chcete po mě ?!

vytrhl ses

   že by se sami lekli?

vztek vztek vztek

 

přidáváš znovu do kroku

   jdeš rázně stále dál

ale kam?

 

------

 

už ledy praskají

   zítra se kra zlomí

je to silnější než tušení

       víš to

kdo tam zítra jdete?

   ruce vyrůstají v les

dejte na sebe pozor

                            prosím

pak tiše klopíš oči

    snad pochopili obavu v tvém hlase

nejraději bys šel taky

   ale nevíš kde máš duši

oni ano

     ne o sebe nebojíš se

strach máš jen o ně

doufáš

          věříš

                  víš

   že oni už se nebojí

oni už nebudou pochodovat v šiku

 

už ani ty nebudeš nikdy pochodovat

    jen  držet hubu

když držels ji až dosud

 

-------------------

 

a znovu ta melodie

   bože byl jsem to vůbec já?

směješ se na mě drahá?

    promiň že nedal jsem ti lítat

                                    tolik let

a tys mi přesto neutekla

   tak přece!

       přece jsem tě našel!

ani teď snad ještě není pozdě

dýchat tě nechám volně

   jak jen sama budeš chtít

                                     slibuju

 

    už nikdy žádný pochod

 

co by tě mohl

                    znovu  zaplašit

 

 

 

Praha, 1.12.2013

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=_C3rO8EcICU

 

 

Autor Amonasr, 01.12.2013
Přečteno 738x
Tipy 30
Poslední tipující: Makula, Anjesis, Isquieasuus, Čarokrásná dívka od vedle, fijalka, isisleo, Jana B., Aťan, střelkyně1, Radhuza, ...
ikonkaKomentáře (38)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Tolik životů a mnozi znají jen ten jeden..duše ví a nepoví..já byla kdysi kněžka ale má duše nechce úplně odtajnit jsou prý věci co bych vědět ještě neměla ..chjo a já bych tak chtéla vědět i když pak bych možná i litovala..prostě asi to tak má být...hele ti to píše tak dál hodně inspirace a tohle pro mě zajímavá oblast :-)

03.12.2013 11:55:26 | xoxoxo

líbí

Já bych snad ani nechtěl vědět, co jsem dřív byl. Vzhledem ke své fobii z výšek a navíc klaustrofobii jen tuším, že jsem asi kdysi sešel ze světa nějakým bídným způsobem - třeba jsem se ve Spartě narodil s nějakou tělesnou vadou a shodili mě jako miminko ze skály, abych jim nekazil populaci, nebo jsem někde nějaká zazděná jeptiška - bůhví, jestli v nějakém zámku nestraším dodnes, než mě z té zdi vykopou a já se zbavím té klaustrofobie. Panbůví ale kolik budoucích životů s ní ještě projdu, ty zámecké zdi vydrží mnohem dýl než panelákové... Tu tvou kněžku, to bych ještě bral. ;-)

Díky za prima koment i za zastavení :-)

03.12.2013 12:10:22 | Amonasr

líbí

...a nebo jsi byl vysokánskej válečník co měl statné svalnaté tělo a bojoval v bitvě u Thermopylu :-). Pak tě po udatné bitvě jinej válečník bacil do hlavy a ty jsi zemřel ovšem jako udatný bojovník kterého oplakala spousta vnadných žen..mě věř byla jsem zasvěcena pohlédnout do minulosti sem tě tam viděla ..no a odtud pramení tvá nynější klaustrofobie ..dozvuky divoké minulosti;) tak a máš to :-) :-)

03.12.2013 14:50:02 | xoxoxo

líbí

A víš že jo? No jo, už si vzpomínám. Já říkal, že mám krátkou paměť - ale pořád jsi mi byla nějak povědomá. Tak to Tě rád vidím po letech! :-D Nevíš, co teď dělá Leónidas I.? Zahynuli jsem tam tenkrát spolu, ale neprodali jsme kůži lacino... ;-)

03.12.2013 15:39:58 | Amonasr

líbí

ach ten je majitelem v tomto životě Moulin Rouge a je i ve vládě..má pupek jak buben je malej strašně funí, do schodů ho musej vynášet..celkově..asi by v té době s pupkem a postavou pro boj ve vysoké trávě neobstál..skončil by zhozen do propasti ;-)

03.12.2013 20:27:14 | xoxoxo

líbí

:-D Že jsem si to mohl myslet - je to jako vždy! Životy, co nás teprve čekají, jsou pokaždé plné škodolibých paradoxů... ;-)

03.12.2013 22:39:07 | Amonasr

líbí

..duše..to je téma na jinou hladinu..
..nicméně..
..přála bych si..aby jich tolik nestálo ve frontě u bran pekelných..

02.12.2013 18:53:23 | isisleo

líbí

Tohle přání sdílím s Tebou :-) Taky pragmaticky - co kdybych se tam pak musel mačkat taky...? ;-)

02.12.2013 19:02:17 | Amonasr

líbí

..sebekritika?!...;-)))

02.12.2013 19:11:00 | isisleo

líbí

Ta přece muší bejt ;-))

02.12.2013 19:21:36 | Amonasr

líbí

..ano ale jen muší:-))

03.12.2013 05:53:59 | isisleo

líbí

:-D Tahle byla jen komáří, tak to jsem se vešel... ;-))

03.12.2013 11:34:52 | Amonasr

líbí

;-))

03.12.2013 19:10:06 | isisleo

líbí

U tebe si člověk počte nejen v příspěvku, ale i v komentech. Navázal bych na tvou myšlenku v komentu: "když Tě bolí třeba v krku, asi to není totéž, jako když se Tě něco dotkne, t.j. bolí Tě duše."

Mám rád MUDr. Honzu Hnízdila, jeho knížky (např. Mým marodům aneb Jak vyrobit pacienta), ..a jeho teorie, které uvádí do praxe: když bolí tělo, koukneme se nejprve na duši - ta způsobuje většinu fyzických potíží (kromě farmaceutické lobby :)

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1105/mudr-jan-hnizdil-vladnou-nam-psychopate-bez-svedomi

02.12.2013 16:19:01 | Aťan

líbí

Jj, Hnízdilovy názory jsou mi taky sympatické. Pořekadlo "v zdravém těle zdravý duch" platí určitě i naopak a možná ještě víc. I když nevím, jestli Tyrš tím duchem myslel i duši. Takže možná bych to zmodernizoval raději takto: "V zdravém těle zdravý duch - zdravé duši zdravé tělo sluší". ;-)

Na české politiky psychopaty (viz Tvůj odkaz) by pak nestačilo ani 10 komentářů, to by bylo na celý seriál fejetonů pelyňkově hořkého tragikomického obsahu v sekci "hrůzostrašné, horory". :-D

02.12.2013 18:10:20 | Amonasr

líbí

souhlas :)

02.12.2013 22:09:21 | Aťan

líbí

tiše připisuji ST ať tu krásnou atmosféru,která se kolem mě rozlila nezaplaším:)

02.12.2013 15:38:56 | střelkyně1

líbí

Děkuji pěkně... Já si tu dnes neskonale příjemně lebedím, snad se mi to jenom nezdá... :-)

02.12.2013 15:51:27 | Amonasr

líbí

...tak ta mě prostoupila skrz na skrz... jsem moc ráda, že sem dáváš svou současnou tvorbu, má duši ;)

02.12.2013 12:14:44 | Radhuza

líbí

Moc děkuji za takové přijetí a povzbuzení, vážím si toho a dodává mi to další chuť ke psaní, opravdu :-)

02.12.2013 15:27:30 | Amonasr

líbí

Tak především je to nádherně zpracovaná vzpomínka, tedy pro mne. Pokud jde o formu - chápu, že autoři tvořící úplně volně - abstraktní umění, jako třeba Robin, nejsou úplně nadšeni, ale toto je zřejmě asi tak nějak střední proud, že? A obsahově taky super. A pojem duše zřejmě nelze v komentářích probírat, je to samostatná záležitost... Ale pojal jsi ji správně a výstižně:)

02.12.2013 09:45:01 | Inna M.

líbí

Již delší dobu jsem cítil potřebu sem něco na to téma dát a teď to tedy nastalo. Nebylo to pro mě úplně snadné se k tomu odhodlat a zpracovat to tak, aby to nevyznělo falešně, takže z takového přijetí mám opravdu velkou radost, hodně se mi ulevilo a moc děkuju :-)

Pokud jde o formu, absolutně netuším, jak by se to dalo nazvat. Nedržím se nějakého předem daného schématu, tíhnu ale čím dál víc k volné formě a snažím se současně i o nějakou „melodičnost“ textu, když to jde. Prvořadý je pro mě obsah, ta forma se tomu jakoby sama přizpůsobuje. Robin mě za ni snad i pochválil, za problematický považuje obsah, hlavně zřejmě kvůli tomu pojetí duše. Myslím, že u Robina je to svázané s jeho vírou, já to nevnímám nijak úkorně, mám Robina jako autora i lidsky rád a vážím si ho i jej obdivuju, že se na Literu vyjadřuje otevřeně a na rovinu i s oponentními stanovisky. V tomto případě si myslím, že bychom se u jednoho stolu třeba i všichni tři dokázali věcně a zajímavě o těchto věcech bavit, souhlasím, že na komentáře to je příliš složité téma. Jenom snad je třeba říct, že tady jde o poezii a metafory, nikoliv o exaktní text o duši – čili to pojetí v téhle básni je především metaforické. Chápu, že muzikanti mají problém s mými strunami naladěnými v moll či dur, Robin s mými metaforami duše, ale na poezii není podle mne možné uplatňovat tato exaktní měřítka, to jsou dva naprosto jiné světy. Když v básni narostou krávě křídla nebo tryskové motory a bude lítat, určitě by to nemělo pohoršovat ani přírodovědce nebo letecké konstruktéry. Ale já jako ekonom taky nemám rád, když někdo mluví o přidané hodnotě (což je exaktní ekonomická veličina) třeba v souvislosti s kvalitou divadelního představení. Taky mám zkrátka občas "profesionální" tiky, takže se nezlobím a šibalsky se usmívám. :-)

02.12.2013 15:25:03 | Amonasr

líbí

jo, jo forma se mi líbí, obsah neoslovil...jak říkávám, tentokráte jsem nenakoupil, ale to neznamená že ta báseň není dobrá...
(to spíš já budu mimoň:-)
Do prvního komentu jsem napsal,jak se dříve vnímala duše a jak dnes...ano vnímam toto téma jinak, ale to možná každý,kdyby se to opravdu rozebíralo:-)

..a u Tebe zase "nakoupím" jindy, tím jsem si jist.
RM.

02.12.2013 16:09:16 | Robin Marnolli

líbí

Správně děláš:)

02.12.2013 15:31:31 | Inna M.

líbí

;-)

02.12.2013 15:33:23 | Amonasr

líbí

Duše...hebrejsky ne-feš, řecky psyché, v překladu, bytost, tvor, člověk. Pozdější filosofie zkomolily toto pojetí a pojaly duši jako něco co může žít odděleně od těla, kterýžto význam přejala i spousta církví.(toto pojetí je populární a rozšířené dodnes)
Já dávám přednost původnímu významu, jelikož mám rád věci věci, tak jak opravdu jsou...
..k textu:-)
forma fajn..taková víceméně tvoje
obsah je pro mne diskutabilní, ale ruka ti píše pěkně...asi tak:-)

01.12.2013 23:39:42 | Robin Marnolli

líbí

Robine, to je asi hodně složité téma a ve vědeckých či teologických disputacích asi nebude nikdy uzavřené. Nejsem však odborník na duše. Jen takový praktický příklad - když Tě bolí třeba v krku, asi to není totéž, jako když se Tě něco dotkne, t.j. bolí Tě duše, ne? Takže si myslím, že duše a tělo, i kdyby nemohla existovat duše bez těla (to fakt nemůžu doložit) se přeci jen dají aspoň rozlišit, když už ne třeba oddělit... A poezie by asi dost utrpěla, kdyby nemohla psát o duši jako takové, aniž by měla na mysli i tělo...

Ale za názor jsem samozřejmě rád, rád diskutuju a z odlišných pozic je to obzvlášť zajímavé. :-) Jen tohle téma by se asi muselo probrat důkladně spíš v debatě - obávám se, že prostor v komentářích je na tak složité téma zoufale limitovaný... Už jen shodnout se na terminologii, abychom mluvili "stejným jazykem", by asi nebylo tak snadné...

02.12.2013 00:17:34 | Amonasr

líbí

jj.
..i některé pneumatiky mívají duši, tak je pak zase na 100% oddělená:-)
a z takové traktorové duše se dá na rybníku udělat plavidlo se spousty legrace:-)

02.12.2013 07:29:03 | Robin Marnolli

líbí

Není holt duše jako duše :-) Třeba můj kocour má zřejmě úplně jinou duši než já, i když se mi zdá, že se obě začínají navzájem čím dál víc podobat. Poslední dobou třeba spí nejraději na mé hromadě novin a vypadá tak nějak víc hloubavě a zasmušileji než dřív, někdy jakoby na mě vrhal i vyčítavé pohledy - co jste to vy lidi proboha zač... ;-)

02.12.2013 15:44:03 | Amonasr

líbí

Dej mu přečíst nějakou svou tvorbu a třeba tě pak víc pochopí:-)

02.12.2013 15:54:50 | Robin Marnolli

líbí

On se mi kouká přes rameno a občas i napovídá... V Převtělení jsem ho dokonce musel okřiknout - jeho napovídání mě totiž ruší ze soustředění a on to pořád nechce pochopit... ;-)

02.12.2013 15:58:41 | Amonasr

líbí

vím že jsem mimo ale tak mě napadá může mít duši mříž?...

01.12.2013 23:39:15 | enigman

líbí

To spíš já jsem mimo :-D Záludná otázka - asi jak která a jak kdy. Silná duše možná ne a ta slabší má zase naději časem zesílit a mříže roztáhnout... A naopak i původně silná duše se může časem unavit či podlehnout svodům a postupně se octnout třeba za zlatými mřížemi na pohodlném kanapi... Asi blábolím - nejsem psycholog ;-)

02.12.2013 00:02:22 | Amonasr

líbí

Ještě doplním - donutilo mě to zamyslet se nad jednáním různých lidí z mého okolí (sebe raději vynechám) jen v posledních letech a řekl bych, že dokonce většina jich má duše za nějakými mřížemi - mřížemi strachu, mřížemi pohodlnosti, mřížemi konformity, mřížemi chamtivosti, mřížemi závistivosti či žárlivosti, mřížemi sebestřednosti, mřížemi stádního reflexu, ale třeba i mřížemi naivní důvěřivosti - jejich duše jsou do značné míry nesvobodné... Tak jen přemýšlím, jestli naopak vůbec může být nějaká duše absolutně volná a svobodná... Některé tak výjimečně můžou navenek třeba i vypadat, ale myslí si to o sobě i samy...?

02.12.2013 00:33:41 | Amonasr

líbí

Duše člověka lapená v době nesvobody. Je třeba nezapomínat.

Přidávám ještě jednu verzi zpracování vztahu člověka a duše:

http://youtube.com/watch?v=xsUQjl2gKFg

Tentokrát trochu mystičtější :O)

01.12.2013 22:11:07 | Tichá meluzína

líbí

Nádherná muzika i slova :-)

Duše to nemá vůbec jednoduché – život je samá nástraha. Některé existují věčně, jiné jsou dobově podmíněné. Ale číhají na každém kroku… ;-)

01.12.2013 22:41:39 | Amonasr

líbí

Dobrou noc :O)

http://youtube.com/watch?v=Ig7CElkP44k

01.12.2013 22:50:43 | Tichá meluzína

líbí

Taky paráda - i dohromady s tou animací :-)

Dobrou noc! ;-)

01.12.2013 22:59:03 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel