Anotace: ...
Díváš se? Kvetou konvalinky
poprvé za celé století.
Obtáhnem tužkou černé linky,
aby tu po nás zbyly zmínky
alespoň v úvodu závěti.
Oku, co věkem neosleplo,
bývá prý před spaním do breku.
V kolenou zlomíš každé stéblo
a ve srubu je prý stejně teplo,
ať jsi v něm nahý, či v obleku.
Pod kůrou rostou letokruhy
- příroda píše si deníček.
Vždycky jsme byli dobrodruhy.
Příběh se končí a ten druhý
čeká až my dva ho napíšem.
Dovolím si komentář k obsahu: stoleté konvalinky nemají pro mně žádný jinotaj..voní a jsou jedovaté...jsou tam do rytmu stejně tak jako linky...
Ledaže bys z konvalinky zmutoval do stromu a chtěl se stát pařezem s okroužkama navěky...
...pak přeskočíš do stébla co je na kolenou ve srubu...a přidáš do rytmu oblek...
a na závěr s někým vyskočíš z pařezu do nového života...
Neztrácej naději...forma je perfektní.
09.06.2016 19:17:36 | MARKO
No... to tam je napsané, ale otázka je, co je tím řečené?
Všechny ty motivy rostou z jednoho, resp. kolem něj. Přírodní lyriku používám velmi rád, proto je jím tam opravdu hodně.
Konvalinka má potom velmi silnou symboliku sama o sobě (láska, štěstí, zdraví), historicky se taky používala jako symbol doufání v lepší budoucnost, v tomhle případě jsou to obě možnosti.
Kvetou poprvé po celém století, protože 20. století bylo plné válek a v básni se objevují dva lidé - pár - který ty války ve zdraví přežil a konečně je jim na světě volně a hezky, nicméně už jsou taky staří a mají jen sami sebe. Taky ví, že po nich nic moc nezůstane, protože nikdy nic neměli, ale alespoň to málo odkážou dětem.
Následuje sloka, která reflektuje moje vlastní obavy ze smrti a z příliš dlouhého života. Člověk žije, i když už půlka těla neslouží, ale umřít nechce.
Koleno má hned několik významů: podlamující se kolena starým lidem, metaforicky potom, že každého člověka nakonec zlomíš i v tom zdánlivě nejtlustším místě a potom taky koleno jako část rodokmenu, které se odlomí.
Teplo ve srubu je pak silný eufemismus vlastní kremace. Je jedno, jestli odejdeš nahá, nebo navlečená do šatů.
Pod kůrou rostou letokruhy je jasný obraz přibývajících let, a je jedno, jestli ho chápeš doslova, nebo jako metaforu toho, jak se v člověku kupí věci.
A nakonec je takové smíření s tím, že ať ty dva čeká po smrti cokoliv, oni si s tím nějak poradí, když už toho zažili tolik.
Uf...
09.06.2016 19:35:28 | Tom Dvořák
uf, skoro nic z toho jsem z básně nevyčetl. což sice nemusí být úplně chyba autora, ovšem přesto by mělo být takové dílko srozumitelnější i bez vysvětlování. stejně to mám i v Dafné, bez anotace bych nepochopil, o čem to je.
a v této se mi navíc nelíbí rýmy konvalinky/linky, dobrodruhy/druhý, stéblo/teplo. a ten řádek Vždycky jsme byli dobrodruhy. - to je jak z jiného vyprávění.
09.06.2016 21:56:21 | hledač
Tome, díky za vysvětlení. Fajn, že tam obsah vidíš...ale pro mě jde o roztěkané sdělení....
Pokud je to o stárnutí ve dvou... pak to z prvních dvou slok nevyplývá...a 100 let mi v úvodu nijak nepasuje a ani oblek a ani srub...
Nikdy jsem neslyšela, že srub je obrazem kremace.Ani by mě to nenapadlo. Srub voní dřevem a je v něm útulno a příjemně...i v lêtě...jelikož má kamennou podsadu a dřevo skvěle izoluje...Oblek a nahota... a proč oblek ve srubu? a proč je z konvalinky stéblo a letokruhy jsou kde?
prostě...pořád mi to nesedí...
09.06.2016 21:20:04 | MARKO
...zajímavá věčná diskuze o formě a obsahu...taky nejsem vyznavačem tak přísně sevřených rýmů a slov; obsah je pro mě důležitější, formu už si nějak sám najde...:-))jsem pro volnější rým...ale obsahu je v tvé básni pro mě dost...tuším v náznacích nějaký příběh, význam je pro mě sice trochu skrytý, ale to se mi líbí o tom přemýšlet...;-)
09.06.2016 19:00:23 | bogen
To naprosto chápu. Pro mě se tam krade ještě jedna důležitá stránka věci: jsem hudební textař a všechno píšu s ohledem na možné zhudebnění. Proto vznikla i tahle pevná forma. Výborně frázuje do hudby a to opakování skvěle hraje.
Slečna má pravdu, že často používám klišé. K mojí obraně - naprosto vědomě. I klišé občas hraje nebo tvoří pointy. Jenže s ní je to těžký. Ráda si protiřečí a pohrdá vázaným veršem. To modernisti rádi, často z neznalosti.
09.06.2016 19:13:50 | Tom Dvořák
...po tvém vysvětlení o čem ta báseň je, musím říct, že moje fantazie si z toho stvořila úplně jiný příběh...:-)) ale v tom je ta legrace "ne/sdělitelnosti textu", to mě jako čtenáře baví...vnímám to totiž tak jako píši, převážně intuitivně...možná své texty píšeš až příliš "svázaně rozumově", abys zvládl dostat perfektní obsah do perfektní formy, ale příliš snahy někdy škodí, obojí jde zvládnout těžko, u mě je to často "těžký" kompromis...:-)) no, každý má vlastní styl...;-)
09.06.2016 22:54:55 | bogen
nemyslím, že bylinka nemá ráda vázané verše, jen je velmi vybíravá. kámoší se s vrbákem, a to je (podle mě) velmi dobrý výběr :-)
09.06.2016 21:59:20 | hledač
Moment, jak to teď myslíš, že bylinka?
09.06.2016 23:37:57 | Tom Dvořák
no, angláni mají takové přísloví: když to píše jako bylinka, komentuje to jako bylinka, kamarádí se to s vrbákem jako bylinka... tak to bude bylinka :-) v originále je to myslím o huse, což samozřejmě nevztahuju ke zmíněné :-)
10.06.2016 07:20:52 | hledač
Jasně, a takhle se to tu dělá. Když je někdo proti, je důležité ho pomluvit na všech frontách. Kdybys nebyl zabedněný, nikdy bys nemohl napsat, že pohrdám vázaným veršem, z mé diskuze tady i jinde, je evidentní, že to tak není. Níže jsem napsala, že umět dobře rýmovat, je umění. Vůbec nechápu, proč to tady píšu, fakt nemám zapotřebí se před tebou obhajovat, ale dost podporuju CePa a jeho rýmy, fandím vrbákovi...jasně, jsem jasnej modernista, co tomu nerozumí!
09.06.2016 19:33:11 | tall&curly
Když napíšeš "počítači slabik", tak sama sebe zdiskredituješ, tak se potom nediv.
V tom je ta neskutečná arogance a zároveň neznalost, protože český verš je sylabotonický, ne sylabický. Na otázky jsi neodpověděla a taky jasně jsi napsala, že názory ostatních tě nezajímají. Tak proč jsi teď hrozně ukřivděná? Radši ukaž, co tedy víš, krom dojmů.
09.06.2016 23:33:45 | Tom Dvořák
Opravdu, strašná arogance! Takže v sylabotónickém systému nejde o slabiky, tvrdíš?
10.06.2016 06:58:43 | tall&curly
Jde o ně, ale počítají se celé stopy, slabika sama o sobě nic neřeší.
10.06.2016 09:00:33 | Tom Dvořák
Pokud jde tedy o slabiky, pak zajímá mě, čím jsem se tedy zdiskreditovala?
10.06.2016 09:10:16 | tall&curly
Jestli chceš, abych tě bral za takovou, jakou se ze sebe snažíš dělat, tak používej argumenty, založený na znalostech, ne dojmologii a takovýhle plácání do větru. Jednoduchá věc. A na to, jak ti jsou ostatní názory buřt, už tu trávíš docela hodně času, z čehož mám až hříšnou radost.
10.06.2016 09:21:18 | Tom Dvořák
Upřesni, co v mé řeči byla dojmologie a plácání do větru nezaložené na znalostech.
10.06.2016 09:29:36 | tall&curly
Položil jsem ti dvě otázky, na které jsi stále neodpověděla. Začni tam, jestli stále nevíš. Ono totiž diskutovat lze jen, když druhá strana poslouchá a reaguje. Tak hezkej zbytek dne.
10.06.2016 09:33:38 | Tom Dvořák
Souhlasím s hledačem, jako by záleželo víc na formě, než na obsahu..
Líbí se mi věta
"Pod kůrou rostou letokruhy
- příroda píše si deníček"
09.06.2016 12:01:58 | Lioness
Tohle je vůbec podnět k zajímavé diskuzi. Ono totiž každý rým je přeci pro rým. Kdybych nemusel hledat slova do rýmu, vypadá to jinak. Ale když ten rým očividně plní funkci rytmickou i významovou, nemělo by to přeci působit tak, jak píšeš. Tak čím to je?
Já jako autor rozumím každému jednomu slovu, jeho umístění a vím, proč tam je právě to, když by šlo jistě najít jiný rým, tak tuhle výtku nemůžu nijak objektivně reflektovat :/
09.06.2016 16:27:08 | Tom Dvořák
Podle mě ten balanc mezi rytmem a významem rýmu je nesmírně těžká věc. Rým svazuje a je potřeba velkého umu pro psaní rýmovaných textů, který nezní banálně a skrývaj nějakou zajímavou myšlenku. Z mého hlediska ty tlačíš na formu, ale obsah hodně kulhá kdesi v pozadí.
Pro mě jeden z nejlepších lidí, co to umí s rýmy, je jednoznačně Fanánek ze Tří sester.
09.06.2016 17:07:12 | tall&curly
Fanánek? Uf, to je tu teda celkem dost mnohem lepších textařů. Horáček, Belko, Borovec, Suchý, Petr...
A jinak - tobě se opravdu zdá, že je tu málo obsahu? Protože jen ho tam fakt kopec, jen možná neleze tolik ven.
09.06.2016 17:29:19 | Tom Dvořák
Asi takhle, já říkám svůj pohled, mě nemusíš přesvědčovat, jestli je to tak nebo onak. A taky jsem nepsala, že je tam málo obsahu, ale že ten obsah je nekvalitní. Ale počítači slabik si určitě přijdou na své.
09.06.2016 17:48:32 | tall&curly
Co bylo tohle za reakci?
Můžu se tě tedy alespoň zeptat, co je obsahem textu, případně co z něj dělá nekvalitní text?
Je na to spousta objektivních měřítek a několik subjektivních. Zkus nějaká použít, když chceš reagovat takhle arogantně, ať z toho vyjdeš jako rozumná lidská bytost.
09.06.2016 18:15:14 | Tom Dvořák
A proč myslíš, že jsem arogantní? Mě jen nebaví konverzace tohoto typu:
"Z mého hlediska ty tlačíš na formu, ale obsah hodně kulhá kdesi v pozadí."
"tobě se opravdu zdá, že je tu málo obsahu? Protože jen ho tam fakt kopec"
Jako chápu, že z mé zkratkovitosti to možná vypadá, že jsem arogantní, ale myslím, že není žádoucí tady vypisovat slohovky.
Už jsem ti v minulosti mockrát psala, že tvé texty jsou pro mne plné klišé a obvyklých spojení a obrazů. Prostě my dva se esteticky rozhodně nepotkáváme a já se snažím tě nekomentovat už. Jen si v diskuzi nahodil téma, které mě samotnou zajímá, tedy obsahová stránka rýmu. Toť vše.
09.06.2016 18:52:58 | tall&curly
opět stejná (pěkná) forma, ale tak nějak "divně" vycpaná, jakoby psáno jen pro tu formu. nelíbí se mi ani asi polovina rýmů.
09.06.2016 10:50:46 | hledač
Zvláštní. Asi to budu muset proložit něčím jiným. Sám tuhle považuji za dost povedenou, právě i kvůli tomu, jak šly rýmy krásně za sdělením.
09.06.2016 11:03:56 | Tom Dvořák