Zesnulá slova

Zesnulá slova

Anotace: Já nic, já muzikant. To mě "vyprovokovali námětem" zejména Mapato (šedesátá léta) a Marten. Ačkoliv takové téma zrovna mojí doménou není... tak jen výjimečně zaprudím Lit(e)rem-protestu z os. přetlaku. Fakt!

 

 

 

 

Dřepím si v koženém křesle

letní čorkař slunce vykrádá chlad

na ekranu bílé zdi

mikrosvět polétavého drolení světa

biják projekcí prosperující šílenosti.

 

 

Chtěl bych tě mít rád, Pravdo

kde jsi a jak bez skvrn vypadáš?

Halekáš pod půlměsícem

pustila sis, středo východní žilou

v bolestech slovníků listuješ

ukazováčkem chutnáš

zda slanější pláč Evropy

nežli děcka Aliho.

 

 

Vzdělaný honák se špínou za nehty

mediálně naformátovaný do kamery

koryto úst a šťastné zuby.

 

Válka už není vůl

jen u stolu prázdnou židlí

pro státní zájmy, pro Jidáše

prosťáčku přijď na žranici

k večeři Americký krocan, symbol vypleněných indiánů

budeme chlastat bolševické Stalinovy slzy

poté s vášní zlíbáme světové papaláše.

 

 

Tv nekonečný seriál Česká lež

dětí neptají se matky, otce

proč je pravda němé slovo

jsou suché virtuální houby

chtivé z hrůz protlaku krve.

 

„ Vyhnile profláklý Lennon, Dylan

co melou o Vietnamu o rasizmu?

Ty maj dost! Nuda, nuda.“

 

Na našem dvorečku

na šňůře zvedá hnědý vítr rukáv

sieg heil, synečku!

nemíchej barvy a začni bílit

mladá bolest nudy… pitbulem je

před hospodou značkuje.

 

Lež má netvora hubu

tak snadné  v ní vidět krásu.

Všichni vy, intelektuálové

kde máte řeči zbraň?

Všichni vy, umělci na ztichlém písečku

kde je prostá, hrdá hruď vašich předků

kteří si žebra polámali?

  

 

Chtěl bych tě zas milovat, Pravdo

bez konta

bez lži  re klamy a politických žvástů

aby na logiku a moudra stála fronta

bez idolů děvek a zabijáků

potkával mladou kreativnost bez aditiv

co nechodí ze smradu hajzlů

s tupě nešňupanou lajnou.

 

 

 

Autor šerý, 29.07.2020
Přečteno 506x
Tipy 37
Poslední tipující: básněnka, Dejvis, mkinka, Akrij8, Now, Jajja, Emily Říhová, mapato, Jeněcovevzduchukrásného, Martinecka23, ...
ikonkaKomentáře (44)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Na ekráně adná děvočka, moloděc...

26.08.2022 23:37:37 | básněnka

líbí

Takové velké kuří oko světa. No přišlápnul jsem jej, i když si na to dávám pozor. Politice se nerad nějak angažuji. Tak jen můj úlet.
S díky zdravím*

27.08.2022 19:18:58 | šerý

líbí

Silné to slova, rozmělnit jej není snadné..
Přesto velmi zaujala! Sp

27.09.2021 07:57:46 | Dejvis

líbí

Bezva, že jsi nahlédl a posoudil Dejve. Děkuji Ti*

27.09.2021 18:51:48 | šerý

líbí

Tohle jsem si přečetla pětkrát a nakonec mi vyvstal v hlavě rozkošnej obraz, jak s kočkou z obrázku ve tvým profilu tohle slamuješ ve večerních zprávách :)
Neber to, prosím, v žádným případě jako zlehčení tvýho textu - jen se mi to tak vypálilo jako slivovice ze zralejch švestek. annna

20.12.2020 19:07:13 | annna

líbí

Pravě že ne-Anno! Jak jsem psal v záhlaví. To jen takový můj sporadický úlet. Se sledováním politiky jsem skončil a moc mě nezajímá. A kocour Fanfán zase vyhlíží kočky, místo aby se "doučoval matematiku." To je celej on...
Děkuji, že ses na nás přišla podívat*

20.12.2020 19:38:00 | šerý

líbí

Tak nějak jsi celistvě vystihl a pojmenoval to, co poslední dobou cítím, Šerý, samozřejmě svým jedinečným způsobem. Rád jsem četl a sdílím to v sobě a nahlas

17.08.2020 02:53:08 | Akrij8

líbí

Jsi mě velmi potěšil, Jirko. Děkuji a jsem rád, že dílo sdílíš.

17.08.2020 03:50:48 | šerý

líbí

Tak to si vzal názor přes pragmaticky hrubé struhadlo, Nowe. Rád Tě tu vidím*
S The Wall - ano tak je. Už si vezmi tu logiku, která se mění v paradoxy. Ta sláva (a zasloužená) když se bourala Berlínská zeť... a teď? Hezky a tak normálně (demokraticky) nám bez humbuku vyrostli zdi nové mezi USA - Mexikem a Izraelem - Palestinou. A to jako všichni drží ústa a dělají, že je to v lidských právech a svobodné společnosti normální? Říkám dost často všem otupělým známým, že logika už přestává existovat. A to myslím zcela vážně. Ano. Zdi je třeba bourat a opět stavět ze slov bariéry lidského rozumu a sebevědomí.
Díky, Nowe.

15.08.2020 12:38:59 | šerý

líbí

Je to složité téma, které se snadno rozmělní do jednotlivostí problémů určitých regionů. V základu si myslím, že jde o toto, lidstvu došlo, že USA již není žádným spasitelem světa a ti lidé tam trpí mnohdy více než jinde. To, že si lid volí voly tady i tam teď ponechám stranou, ale pohleď, co se se zemí stane během několika let, když má vládce bez charakteru. Sláva je potřebná k tvoření, mnoho z nás pamatuje bujaré veselí budování. Bylo to tak po "revoluci 48" i po té skutečné 89. Řekněme, že jde o to lidu říci: teď máte moc jednat..Přitom je to blbina, lid nikdy neměl právo jednat a pokud to tak cítíl, zvrhlo se to v lynč. Když o tom tak přemýšlím, buďme ještě rádi za tu zpomalenou idiokracii, která zůstane naším chlebem. A tak zřejmě přemýšlí 30% populace, nechce nikoho horšího. Ba, bohužel, nechce ani nikoho lepšího. Ze země naší stal se záprdek. Už neumíme bojovat a obnažovat kosti pěstím. Dej ať se pletu.

16.08.2020 05:01:58 | Now

líbí

K tomu netřeba nic dodávat. Zajímavý a podnětný názor, který určitě stojí za mé hlubší zamyšlení. Díky za dialog, Nowe*

16.08.2020 13:43:46 | šerý

líbí

Když se něco špatného historicky neosvědčilo, uděláme to jinak, chytřeji, ale hlavně zachovat mor pro budoucí generace. Důležité je lidu namluvit, že co právě činí je potřebné, důležité, že pravdu má strana a vláda..tedy dnes již jen vláda. Že má smysl dřít se za pár korun, tisknout tuny zbytečných papírů, nestarat se o politiku a právo, jen volit v ten pravý čas ty pravé; a hlavně umřít před důchodem.. A Bůh Kalkul byl inaugurován a bude vládnout Zemi.
Dobré The Wall jsi vystavěl..či spíše zbořil.

15.08.2020 01:20:12 | Now

líbí

já Tě šerý fakt obdivuju, ten Tvůj styl je prostě pochoutka...trvám nadále na tom, mnohé mi uniká... (možná, že ani nevím, že mi něco uniká, což bezpochyby by byl ten horší případ), přesto ale pravdu dím, že mnohé tvé výroky, obraty a tak dále mě hluboce se něčím záhadným dotýkají a nutí, k textu se vícekrát vracet...dá se to dokonce vyjádřit tak, že občas mám pocit, jako bych to napsal já, i když tomu rozumím jen z pramála...jako bych to býval psal v nějakém transu a v té chvíli taky přesně věděl oč jde...teď jsem si vzpomněl na můj jeden výtvor, který hned zveřejním, abys věděl, o čem mluvím...když jsem to napsal, zdálo se mi to dost silný...teď už nevím...hezký zbytek čtvrtečni, šerý...m

30.07.2020 16:48:42 | mapato

líbí

Jsem rád, že ses ozval a přečetl. Díky za přijmutí díla*
Jako bývalý Piraňa, jednou dostanu zubní protézy. Drive skusu slábne.
Tak publikuj Tvůj "výtvor" jak anoncuješ. Jistě si jej rád přečtu.
Prima podvečer přeji.

30.07.2020 18:59:50 | šerý

líbí

Pravda nemůže páchnout dezinfekcí vykalkulované "korektnosti" - krásně ses rozhořčil :-)

29.07.2020 16:17:29 | Amonasr

líbí

Tak to je trefné Amonasře, i poplatné dnešní době. Jak zapojit původní ctnosti do lží a dobývaní důvěry k moci. Na tom dnes "pracují" celé štáby od psychologů, poradců pro styk s veřejností, až po módní stylisty. Klamání řečí a tělem se stává nezbytností.
Děkuji Ti, za bystrý komentář.

29.07.2020 18:42:18 | šerý

líbí

Ano, je to bohužel přesně tak. Stále ale věřím v obyčejný lidský rozum, který tyto hrátky dokáže prohlédnout, i když to není vždycky snadné... Ono se naštěstí nedá vykalkulovat úplně všechno, i když si to mnozí manipulátoři naivně ve své nabubřelosti myslí... ;-)

29.07.2020 18:51:45 | Amonasr

líbí

Tak za ta "modrá" slova, mé vřelé díky! Je moudré sledovat dění z dobré vyhlídky.

Poklidný podvečer přeji.

29.07.2020 19:09:03 | šerý

líbí

Díky a příjemný podvečer i Tobě! :-)

29.07.2020 19:14:24 | Amonasr

líbí

...všechny slova jsou marný, lež má pravdu...paradoxy doby jsi trefně popsal...;-)

29.07.2020 16:09:23 | Marten

líbí

Lidské marnosti - vrchnosti radosti.
Jasný, že toho (téměř) nic nezmůžeme. Ale na druhé straně. Kdyby nastalo ve světě úplné ticho a absence jakéhokoliv odporu. Možná bychom se divili a rozdíl by byl patrný. Stačilo by opravdu jen málo (?) Probudit sociology, umělce a literáty. Probudit z letargie mládež (jak to dělal třeba K. Kryl.) Je jen na občanské společnosti, aby znovu nalézali skutečné lidské hodnoty a smysluplnost života. Není třeba revoluce v ulicích, ale v našich hlavách.
Díky za reakci, Martene.

29.07.2020 18:28:06 | šerý

líbí

...naprostou pravdu máš, problém je vždycky v lidech ...co žijí svoji snadnou existenci v komfortních luxusních bublinách...chtějí snadná bezbolestná řešení svých problémů...taky jim je konzum nabízí...;-)

30.07.2020 15:14:41 | Marten

líbí

Tak, tak, Martene. Odnaučit lidi přemýšlet... v marasmu jen chléb a hry. Jak stále aktuální "nástroj."
Díky.

30.07.2020 17:17:45 | šerý

líbí

...jsme stále víc moderní a civilizovanější ale už ne lidští...naše hodnoty jsou zisk majetek postavení kariéra úspěch sláva...a ne být dobrý člověk, to je všemu na závadu...jak jsi to sám psal výš...

31.07.2020 16:22:19 | Marten

líbí

mariuhanová ginsbergovka

super:-)

29.07.2020 14:42:05 | Yry

líbí

To je pěkný postřeh... a bral bych to, Yry. Jenomže Ginsberg se vyjadřoval bez skrupulí přímočarou vulgárností. Tomu se, tak nějak, sám vyhýbám. Ale jako umělec byl velmi kreativní a zatvrzelým rebelem. Jo, takových více*

29.07.2020 18:16:08 | šerý

líbí

Ach.....cítím se jako blecha před Mount Everestem......nevím, jak to jinak vyjádřit! *ST*ST*ST

29.07.2020 14:33:14 | Anděl

líbí

Anděli děkuji*
Mimo jiné hudební žánry, jsou - mimo jiné, mezi mými nej Pink Floyd. Byl jsem z nich paf dvakrát na jejich koncertu a naposled na vystoupení v O2 aréně, jejich býv. člena R. Waterse. Ta jejich vizuální výpravnost a bez skrupulí prezentace kritiky nejen obecně společnosti, ale zejména nadnárodních společností v korupčním propojení s představiteli světových vlád. Tak to je síla vyjádření a vlivu na obecenstvo! Kdo měl tu možnost zhlédnout, tak jistě ví o čem hovořím. Ano, takovou bych chtěl vlastnit schopnost uměleckého vyjádření. Byl to jeden z největších zážitků mého života a trefa do mého tvůrčího podvědomí. Jsou jedni z mála, kteří dokázali naléhavostí zapůsobit na lidské myšlení.

29.07.2020 18:06:17 | šerý

líbí

Pravda není k ničemu, lež se dá lépe zpeněžit, sobecká doba prodejné svobody...

29.07.2020 13:30:34 | Lighter

líbí

To máš pravdu, Lightere. Dnes je komoditou téměř vše. Lze prodat hrůzu, kýč, orgány těla a nakonec i svoji matku. Smutné.
Ale alespoň publikovat názory. Nezbavit se odporu k manipulaci a vlastnit slova. To je asi ta poslední (byť chabá) zbraň, kterou můžeme ještě vládnout. I málo, je něco. Děkuji za názor.

29.07.2020 17:40:34 | šerý

líbí

Vlastnit slova můžeme, ale jen svoje a opět jako dříve "undergoundově", oficiální masová média vlastní všelijací "soukromí mocní" a platí si loajální novináře, aby tam neproniklo něco, co se majitelům v rámci jejich PR propagandy neboli ideologie nelíbí. Opět je drzost myslet si něco jiného a mít jiný názor než oficiální! Cenzura se nám vrátila jako "nevhodný obsah" či "porušující práva (těch nebo těch...)" apod.

30.07.2020 13:32:29 | Lighter

líbí

A vo tom, to taky je! Nikdy jsem neměl takovou nedůvěru k novinářům, jako poslední léta. Úkolem novináře je informovat veřejnost o událostech, sdělovat fakta a klást otázky ve věci obecného blaha, spravedlnosti. Místo toho prezentují své názory (bez vazby os. odpovědnosti) které jsou tendenční a s bulvárem si nic nezadají. Nemluví často o FAKTECH ale aby to nebylo právně napadnutelné, tak si to pěkně obalili do slova "ÚDAJNĚ"
Tím někdo dostane psycho známku gaunera. Když se přijde na to, že to byla lež a dotyčný je nevinný, tak to bylo "jen údajně" omluva žádná, ale ten flek z toho "jako gaunera" už nikdo neodpáře. A jede se dál... Když jsme u toho bulváru. Prý podle průzkumu je nejčtenějším naším periodikem Blesk. Tak s prominutím. To už něco naznačuje o inteligenci našeho národa!
Vůbec pro mě nejzajímavějším je, že se v jednom šiku postavili novináři s opozicí, proti Babišovi a vládě. Nejde o to koho volím, ale o to, že je to až neuvěřitelné, jak média slouží opozici a spolu masírují veřejnost! Přece by měla být zcela nestranná, nezávislá na vládní straně či opozici.
Nebo je to proto, že je nutné těm pohrdavým vládním ignorantům ukázat, že žurnalistům se neodporuje a mají boží právo na respekt a pravdu. Opoziční a mediální hlas není o předkládání objektivních faktů. Ale o nenávistné kampani za každou cenu.
I Tobě děkuji, Lightere, za vyjádření.

30.07.2020 18:10:22 | šerý

líbí

Vlastně jsem psal jen o "seriozních médiích", bulvár mě ani nenapadl, protože ho zásadně nekonzumuji, nezasírám si podvědomí. Ale máš pravdu, že je stále těžší rozlišit, co je už bulvár a co ještě ne, tak kultura "objektivní nezávislé" novinařiny poklesla. Že je něco vylhané a tendenční nás skoro už neudivuje, víme, že je to téměř jistě placená propaganda. Nebo mediální štvavá kampaň. Ale to se dostáváme už do jiné oblasti, pokleslé politiky. Nejhorší je, že i "nezávislost jako svoboda" internetu je stále víc ochočována a umlčována mocnými mediálními magnáty a vše ostatní jsou prý dle oficiální propagandy jen "konspirační servery". Což je v mnoha případech překvapivě pravda. A objektivní nezávislá novinařina se nepodporována krčí někde u dna téhle žumpy. Vlastně jsem si vypracoval návyk u zpáv přemýšlet, co nám vlastně zase úmyslně neřekli a zamlčeli. Dneska se nosí přístup: nelžeme, ale neříkáme plnou pravdu. :-) Hlavně nesmíš svobodně nahlas říct "protirežimní" názor, ani z legrace, že "už je to horší, než bylo za komunistů", to by tě utloukli svými chytrými mobily! :-))

31.07.2020 11:48:45 | Lighter

líbí

Super vyjádření o podstatě věci. Nebyl jsem nikdy přítelem konspiračních tézí. Ale kam se vše ubírá mně čím dál víc vede k úsudku "že zas za vším něco vidět" není obyčejná lidská prostoduchost. Zvláštní svět manipulace!
Jsem rád za Tvoji reakci. Užívej hezkého dne a díky.

31.07.2020 12:33:50 | šerý

líbí

...je patrno, že kronika "našich aktuálních" zpráv je psána pečlivě proškolenými virtuálními pitbully Blbokracie, značkujícími již milionkrát před ními ochcávané zdi flekatých železobetonových Svobod....ST*:-D*

29.07.2020 12:34:27 | Frr

líbí

Jsem velmi rád, že v podstatě s dílem si se mnou za jedno. Ne že bych tohle nějak se společností, kterou jsem obklopen, měl nutkání řešit. Ale "vyprázdnit se" asi bylo třeba. Už to leželo ve mě, jak olomoucké tvarůžky. Oproti fantazii a romantice (která má právo v nás zrát jak víno) tohle dnes muselo ven. Děkuji* Vážený Barde.

29.07.2020 17:23:31 | šerý

líbí

Bohužel tyto smutné skutečnosti, kde se žíly kroutí a zvedá..se paj..
Život je rub i líc..těch rubů, co těží a projde jim vše.
Chápu tvé vyburcování a někdy se člověk neudrží..jelikož je toho tolik, před čím se snažíme přivírat oči, ale né mysl a ani srdce..to uvnitř křičí..ba přímo řve..a z tvé básně tu bouři cítím. Hodně nadzvedlo TĚ. I tak je potřeba někdy si ulevit..co jiného i lze, než i ten názor na vše vyjádřit.
Kaluže všech možných..
...Uchovat v sobě jenom to podstatný a mít život rád.
Tyto zákopky..na jisté věci zkrátka, přiznám se, dávám..jelikož, je to pro duši opravdu hnusná potrava a brzy by mě to smetlo, nemám tu sílu a divím se i obdivuji lidi, kteří umí bojovat za ta lepší a jdou s kůží na trh..ono to dnes je horší a horší.
Kdo má děti, ten se samozřejmě i bojí..ať jdou spravným směrem, ale nějak jsme je vychovali, že?
Jenže ten systém celku..a jak píšeš..ty mocenské praktiky a jiné..pro někoho prosperující..ty vlivy..co točí vším..to je šílená mašinérie...k pobl..
Chci být slušná, ale souhlasím milý Šerý.
A přes TA.. Ať ti to dnes den nezkazí. Měj se. Pa;-)* ST

29.07.2020 11:28:44 | jenommarie

líbí

Instinktivně lze vytušit, že pro Tvoji romantickou dušičku je to téměř trauma. Ale překvapilo mě, že ses s tím zdatně vypořádala. Hm, člověk by si řekl "slabé ženy." Ale kolikrát je to rčení postavené na hlavu. Ony mají odolnosti se vypořádat s útrapami větší, nežli mají mnohokrát mužové. Děkuji, Marie, za pěkný komentář.

29.07.2020 17:09:03 | šerý

líbí

Ou to já TI ze srdce děkuji milý Šerý. Život nakládá a neptá se..kolik máme síly, zkrátka se vypořádat musíme i tak. Takže..není jich zajisté zapotřebí, ale kdo se nás ptá, co chceme..něco snad ovlivnit lze a svůj postoj a cit si uchovat..také to snadné mnohdy není. Četla jsem i komentáře zde, téma zkrátka zajímavé a pravdu těžko dnes i zjistíme, v mnohém i TI, kteří podporují dobrou věc..ale to si zde také psal..zkrátka přes síto..přesívat a pohledat, aby zneužita ta dobrá věc nebyla a pomoc i došla kam má. Jistě to smysl vše má. A toto téma..jsi vzal do široka..;-) Měj krásný den*

30.07.2020 12:14:11 | jenommarie

líbí

Především se již tři a půl roku nedívám na Tv zprávy. Ani netušíš, jak jsem si psychicky polepšil. Vraždy, Babiš a k tomu nějaký člověk na ostrově Čipčaba zakopnul a tragicky zahynul při pádu do rokle. Sucho, bude se zdražovat - už mokro, všechno hnije na polích, bude se zdražovat. Je počasí akorát a zemědělci neví co s přebytkem úrody, bude se zdražovat.
Údajně je další corona za rohem - a ještě hůř bude. Čr je nejzadluženější enklávou celého vesmíru...
Nakonec. Co je opravdu důležité, se dozvím od svých důvěryhodných lidí.
Že, Marie, publikoval jsem do široka? Tak to vypadá, když to po létech vyklopím najednou. Zkrátka vysypalo se to ze mě samo.
Díky za odezvu.

30.07.2020 18:35:22 | šerý

líbí

Tak to tuším milý Šerý, já také zprávy nesleduji, ale v práci mívám zapnuté rádio. Takže něco se dozvím, ale už hodně přebírám stanice. Lidi mi většinou také poví, jenže to musím pouštět pryč :-D..jelikož zase každý má trochu jiný pocit o důležitosti a pravdivosti zpráv. O novinky i zprávy, zkrátka člověk vážně nepřijde.
Jsou i takové, které není třeba vědět..a s těmi připodobněními, ano.. tak to je přesné..např., že se v Indii někomu zvětšila bradavice, nebo jiné různé
:-D promiň, ale nahrál jsi mi trošku,
šlo by to krásně i zveličit.
Sleduji občas ČT 24 a nějaké ty relace.
;-) Pěkný večer TI přeji a děkuji za odpověď

30.07.2020 20:51:15 | jenommarie

líbí

Pro mě jasné přímočaré memento. I v něm šerý jsem si našla mnoho příznačných obratů, třebaže zpočátku při prvních čteních na mě verše působily dost tvrdě. Nakonec, jak ale jinak připomenout „zesnulá slova“, citoslovci oh běda běda asi ne. Tak tě zdravím*, že ses nechal jak píšeš v anotaci k tomuto vyburcovat, k tak trochu jiné inspiraci. Měj se pěkně, V.

29.07.2020 11:03:15 | Vivien

líbí

Ony podobná darebnosti a manipulace s lidmi ani nejdou jinak odsuzovat, nežli hlasitým vnitřním rozhořčením. Konkrétně B. Dylan nebo punkové Underton a Sex Pistols, se proti válkám a prosazováním agrese v protest- songu vypořádali daleko přímočařeji a drsněji. Snad novodobě ještě rebelují U2 s Bonem. Ale myslím, že odpor proti válkám nějak ustrnul. Zato prosazování státních zájmů pomocí vojenské invaze přibývá. To většinou odnesou zmrzačením a životy civilisté, kteří s tím nemají nic společného. Odpovědí je, že když se kácí les...
Nuž, Vivien. Vím, téma nevábné. Ale o to jsem raději, že si přesto nahlédla. Děkuji.

29.07.2020 16:59:25 | šerý

líbí

K tomu jen poznámku šerý, osobně bývám smutná z toho, že slovo mír se někam vytratilo. A vzniká spousta nových slov nicneříkajících. Měj příjemný podvečer, nahlížím podle nálady, ale na tebe mám blikačku.

29.07.2020 17:32:13 | Vivien

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel