od: malé srdce
Kniha je jakýmsi otiskem spisovatelovy duše, neboť na svých stránkách otevírá čtenářům proud svých myšlenek a literárního umu. Je to právě kniha, která zve čtenáře na cestu za myšlenkami, krásou, příběhem, zamyšlením i tichým pocitem neurčité radosti z přečtení krásného literárního díla. Kniha je spojovacím mostem mezi spisovatelem a jeho čtenářem. Tento most je vystavěný na spisovatelově touze po sdílení svých myšlenek a na čtenářově touze po duševním obohacení a také z čisté radosti ze čtení.
Avšak, než je možné knihu zhmotnit do světa zjevů, na prvním místě je spisovatelova IDEA; tedy prvotní bod, od kterého se člověk otevírá vlastnímu tvůrčímu úsilí a tvořivému potenciálu. Spisovatel musí vědět o čem chce psát, jakým literárním stylem a co bude výslednicí jeho tvořivého úsilí.
Jako malíř potřebuje skici k načrtnutí budoucího obrazu a jako budoucí stavba potřebuje vyprojektování, stejně tak i spisovatel potřebuje jakousi osnovu, jíž pokládá základy svému budoucímu dílu.
A stejně jako malíř zhmotňuje svou představu na plátno své tvůrčí mysli nanášením barevných odstínů své kreativity, anebo jako zedník přikládá cihlu k cihle a stěsnává ji maltou svého úsilí; stejně tak i spisovatel ve svém tvůrčím zápalu postupuje od prvotní myšlenky přes osnovu k otesávání jednotlivých slov, jež sdružuje do vět a věty umně skládá do jednotlivých myšlenek, do celé té výsledné literární symfonie lidského ducha.
Spisovatel, malíř, hudebník, sochař atd; ti všichni postupují stejně. Nezáleží na tom, co je předmětem lidského génia. Každý člověk má svůj nástroj prostřednictvím, kterého je schopný zhmotňovat svou ideu. Je na místě se také zeptat, odkud se tato idea bere? Byla vytvořena autorem nebo existovala už od věčnosti a autor si ji pouze přisvojil svým niterným vnímáním a dal ji podobu knihy svým talentem a literárním umem? Ať to je jakkoli, každá idea vnášená do tohoto světa pozdvihuje člověka do vyšších stavů bytí. Idea tak korunuje člověčenství vyšším stupněm jeho tvořivosti a vnímání. Dochází tím k vývoji lidského potenciálu. A to je přínosem většiny knih.
Na knihách je pozoruhodné také to, že text je nositelem spisovatelova vědomí. Čtenář se tak dostává do oceánu autorova individuálního vědomí a jeho vlivu. Proto zůstává na čtenáři, jaké vibrace je schopný unést a jakými se chce nechat ovlivnit. Každý čtenář si vybírá intuitivně na základě známého hermetického zákona vibrací.
Napsat knihu není těžké, co je však daleko těžší je to, dát ji věčnost a věčnost se dosahuje jedině moudrostí Ducha. Nic jiného nad tuto moudrost už není.
Jsou knihy dobré a jsou knihy špatné. Už Arthur Schopenhauer kdysi napsal:
„Všechna bída dnešní literatury má své kořeny v tom, že se píší knihy, aby se vydělávaly peníze. Každý, kdo potřebuje peníze, si sedne a napíše knihu a veřejnost je tak hloupá, že ji kupuje. Vedlejším následkem toho, je zkáza jazyka." (SCHOPENHAUER, Arthur a Josef STRNADEL.Spisovatelům a čtenářům. Olomouc: Votobia, 1995, s. 8. Malá díla, 20. ISBN 8085885662.)
Jen tehdy, když se nepíše pro peníze, ale pro věc, pro ideu, jen tehdy se může dospět k výjimečné a trvalé hodnotě literárních děl. Proto přeji všem budoucím spisovatelům, aby nikdy nepsali pro peníze, ale vždycky jen pro ideu, pro jejich zápal pro věc a také pro lásku k jazyku. Jen tehdy budou schopni dotknout se nebes literárního tvůrčího génia. A jen tehdy se kniha stane živoucí po celou věčnost.
Dílo „Rozprava o knihách“ se vyznačuje hloubkou úvah a silným emotivním nábojem, který je patrný v autorově snaze shrnout podstatu literárního tvoření a význam knih v životě člověka. Autor v textu situuje knihu do středu svého filozofického zkoumání, přičemž ji vykresluje jako „otisk spisovatelovy duše“ a jako most mezi autorem a čtenářem. Tato metafora je silná a autentická, neboť pojednává o hlubokém spojení, které literatura navazuje mezi tvůrcem a jeho publikem.
Silné stránky:
Hluboká filozofie: Text obsahuje řadu zajímavých myšlenek o procesu tvůrčího psaní a o hodnotě literárního umění. Autor se nebojí klást zásadní otázky o původu a smyslu „idey“, což čtenáře vyzývá k zamyšlení a reflexi.
Metaforická výstavba: Porovnání spisovatele s malířem nebo sochařem je povedené a účinné, neboť ukazuje na universálnost tvůrčího procesu a snahu zhmotnit vnitřní vize. Tato analogie zvyšuje srozumitelnost a přitažlivost textu.
Vztah autora a čtenáře: Autor velmi dobře vystihuje důležitost interakce mezi spisovatelem a čtenářem, přičemž zdůrazňuje, že literatura by měla sloužit k duševnímu obohacení.
Varování před komercionalizací: Kritika psaní pro peníze a důraz na autorovu vášeň pro psaní přidávají na vážnosti tématu a vybízejí budoucí autory, aby hledali pravou hodnotu ve svém díle.
Slabé stránky:
Někdy příliš abstraktní myšlenky: Spolu s hlubokými myšlenkami může text působit místy příliš filozoficky, což může odradit některé čtenáře. Méně psychologických úvah a více příkladů by mohlo přispět k větší přístupnosti.
Občasná repetitivnost: Některé myšlenky se opakují, což může snižovat dynamiku textu. Například opakované zdůrazňování významu „knihy“ jako mostu mezi autorem a čtenářem by mohlo být formulováno variabilněji, aby se zachovala čtenářova pozornost.
Omezené zaměření na rozmanitost: Text se zdá příliš zaměřen na „vyšší“ literární ambice a nevěnuje dostatečnou pozornost různým formám literatury, které mohou mít také hodnotu, ale ne nutně vycházejí z ideálního pohledu na psaní.
Náročný jazyk: Jazyk somehnutí může být místy komplikovaný a obtížně srozumitelný pro laického čtenáře. Možná by stálo za úvahu použít jednodušší výrazy, aby se myšlenky dostaly k širšímu publiku.
Závěrem:
„Rozprava o knihách“ je zdařilým a inspirativním textem, který nabízí cenné úvahy na téma literárního tvoření. Silné myšlenky o hodnotě knih a tvůrčího procesu jsou cenné, avšak autor by měl být obezřetný vůči přílišné abstrakci a jazyku, aby jeho sdělení bylo co nejpřístupnější širokému spektru čtenářů. Dílo jako celek ukazuje, jak může literatura obohatit lidský život, a podněcuje budoucí autory k vyhledávání hlubšího smyslu ve svém psaní.
22.01.2025