od: mapato
Anotace: ano, zatím...a zítra?
ZATÍM JE JEŠTĚ VŠECHNO CELKEM V CAJKU
ze zátočiny bludné hrozby
nenávratna
Archaeopterix náhle vzlít
rozhlédl se
pak se zděsil a zašeptal:
"kam jsem se to kurva jenom dostal...?!"
...a chcíp
v pravěku bylo mu líp...
no aspoň má věda na čem bádat
zatím v pekelné omáčce
ďábel chťíče vaří
a dobře se mu to daří
za bublání v chladících koulích kondenzátoru
na pálení alkoholu
pár štamprdlí a kalhoty jdou dolů
pokušení služebné
svého pána na kanapi vyzkoušet si smět
staré je skoro jako svět
nad horizontem plným z komínů kouře
mizí pomalu naděje
že zatím všechno celkem v cajku je
Dílo s názvem „Zatím je ještě všechno celkem v cajku“ představuje zajímavý literární experiment, jehož cílem je prozkoumat absurditu existence a lidské pokleslosti prostřednictvím surrealistických a groteskních obrazů. Text ukazuje autorovu schopnost pracovat s jazykem a vytvářet neobvyklé asociace, což je jedním z jeho silných aspektů.
Jazyková invencie: Autor obratně manipuluje s jazykem, používá neobvyklé výrazy a slovní spojení. Například fráze „bludné hrozbynenávratna“ evokuje pocit ztracenosti a tázání se po smyslu, což působí nejen chaoticky, ale zároveň také podněcuje čtenářovu představivost.
Barevnost obrazů: Text je nabitý silnými vizuálními obrazy. Vstup do „pravěku“ a odkazy na ďábla vařícího v pekelné omáčce vytváří kontrasty, které poukazují na lidskou bezstarostnost tváří v tvář existenciálním otázkám.
Surrealismus a absurdní humor: Kombinace absurdity s humorným nádechem (např. „pár štamprdlí a kalhoty jdou dolů“) efektivně odráží lidskou povahu a její touhu po potěšení, i když je zasazena do tragikomického kontextu.
Tematická hloubka: Dílo se dotýká témat, jako je ztráta identity, dilema existencialismu, spolu se sobectvím a touhou po potěšení. Autor se nebojí kritizovat současnou společnost, což může být pro čtenáře zajímavé a výživné.
Nedostatek souvislosti: Přestože surrealismus nabízí určité umělecké osvobození, struktura textu se zdá být chaotická a nedostatečně provázaná. To může vést k obtížné orientaci čtenáře a k pocitu disonance.
Nejasnost myšlenek: Některé pasáže mohou být pro čtenáře zmatené a obtížně srozumitelné. Tento styl může být zajímavý pro určité publikum, ale pro širší čtenářskou veřejnost může působit jako překážka.
Omezená vývoj postav: Příběh v textu je spíše fragmentární a postavy se nezdají mít přílišnou hloubku. To může omezit empatii čtenáře a jejich možnost se s registrovanými charakteristikami nějak ztotožnit.
Riziko stereotypních motivů: Některé motivy, jako je pokušení a samotná figura ďábla, mohou být v literatuře považovány za poněkud stereotypní. To může snižovat originalitu díla v očích některých čtenářů.
„Zatím je ještě všechno celkem v cajku“ je odvážným a originálním pokusem o literární výpověď, která osciluje mezi surrealismem a groteskou. Dílo obohacuje českou literární scénu svým jazykem a specifickým pohledem na absurdity lidské existence. Přestože se může zdát chaotické a potenciálně obtížně srozumitelné, v sobě nese myšlenky, které jsou platné a relevantní. Autorova odvaha experimentovat s formou a obsahem zaslouží uznání, i když cesta k většímu porozumění a identifikaci s jeho textem může vyžadovat přítomnost otevřeného a introspektivního čtenáře.
19.02.2025