ChatGPT | Tak třeba příště...

od: Ž.l.u.ť.á.k.

Tak třeba příště...

 

Osoby:

 

Ž.l.u.ť.á.k. – Bůh světla

Anfádis – Bohyně vhledu

zase já – Bůh větrů

Cappuccínogirl – Bohyně chaosu

šuměnka – Bohyně spravedlnosti

mkinka – Bohyně času

 

(odehrává se v prostoru mimo lidské chápání s jedním obyčejným podlahovým oknem v jeho středu... kdesi za oknem hodiny odbíjejí 11:59... po celou dobu představení...)

 

mkinka

(za oponou netrpělivě)

Mńau...?

 

Ž.l.u.ť.á.k.

(hlas za oponou)

Můžeš.

 

(opona se roztáhne)

 

Ž.l.u.ť.á.k.

Tak přátelé, sešli jsme se tu, abychom jednou pro vždy ukončili ty nesmyslné války.

 

Cappuccínogirl

Já bych ráda řekla...

 

Ž.l.u.ť.á.k.

(zarazí Cappuccinogirl gestem ruky)

Ještě jsem nedomluvil.

(po krátké dramatické pauze)

Představoval bych si to asi takhle: nejdřív budu mluvit já, představím vám svůj geniální plán a teprve potom dostanete příležitost, aby jste se k tomu vyjádřili a pomohli mi případně doladit některé detaily.

Jsem tu z vás nejmoudřejší, proto...

 

zase já

(šeptem)

Leda hovno!

 

Ž.l.u.ť.á.k.

Co? Kdo to řek?

 

Cappuccínogirl

Zase já.

 

Ž.l.u.ť.á.k.

(káravě ke cappuccinogirl)

A můžeš mi říct, proč to děláš? Dohodly jsme se přeci...

 

Cappuccínogirl

Ale to jsem neřekla já.

(ukáže prstem na zase já)

To on.

 

Ž.l.u.ť.á.k. (spráskne ruce)

Ó Anfádis... Ty to vidíš...

 

Anfádis

Co zase já?

 

zase já

Co je? Já jsem nic neřekl.

 

Anfádis

A já snad jo?

 

Ž.l.u.ť.á.k.

(zvýšeným hlasem)

Tak dost!

Přestaňte z toho dělat frašku! Jsem jediná bytost ve vesmíru, která ty války může zastavit... s vaší pomoci, samozřejmě. Pokud ale selžeme a nedohodneme se... kdo za to ponese vinu? Zase já!

 

šuměnka

Co? Proč on?

 

Ž.l.u.ť.á.k.

(zmateně)

Co?

 

Cappuccínogirl

Jo... Proč zase já?

 

Ž.l.u.ť.á.k.

Co? Ty?

 

Anfádis

Ne ona... zase já...

 

Ž.l.u.ť.á.k.

Co?

 

zase já

Jo, proč zase já? Seš nějakej zaujatej, ne?

 

Ž.l.u.ť.á.k.

(naštvaně)

Heleďte, víte co... já na to kašlu. S vámi se nedá spolupracovat.

(odchází ze scény)

Zatracený egoisti!

 

šuměnka

No není to blb, ten Ž.l.u.ť.á.k.?

 

Anfádis

No to teda...

 

Cappuccínogirl

On to tak určitě nemyslel...

 

mkinka

(rozpačitě)

Mńau...

 

zase já

(mávne rukou)

Já to říkám furt, měl by přestat chlastat.

A nebo chlastat víc.

 

šuměnka

Tak.

(zarazí se)

No jo... ale ten plán jsme si poslechnout mohli, co kdyby...

 

(chvíli všichni zadumaně pokyvují hlavami)

 

zase já

Tak třeba příště...

 

mkinka

Mńau...

 

zase já

Můžeš.

 

(společně odcházejí ze scény... mkinka zatahuje oponu... hodiny stále odbíjejí...)

 

 

Konec

Rozbor/analýza/hodnocení ChatGPT

Dílo „Tak třeba příště…“ je zajímavým pokusem o dramatickou hru, jejíž děj se odehrává v imaginárním prostředí, kde se střetávají božské entity s lidskými nedostatky a slabostmi. Autor (předpokládejme pro účely analýzy) se rozhodl využít absurdity a humoru k prozkoumání témat, jako jsou komunikace, egoismus a neschopnost dosáhnout dohody, což jsou problémové prvky ve všech společenských strukturách.

Silné stránky:

  1. Originální postavy a prostředí: Postavy jako Ž.l.u.ť.á.k., Anfádis a Cappuccínogirl nesou tradiční archetypy božstev, které jsou zde prezentovány v novém světle. Jejich jména zároveň vyvolávají určité asociace a přidávají na rozmanitosti a hravosti díla.

  2. Humor a absurdnost: Autor využívá humor jako nástroj k odlehčení obtížných témat. Hlavní postavy se zaklínají do bezvýznamných hádek, což reflektuje absurdní povahu lidských konfliktů a ukazuje, jak se i v závažných situacích mohou stali nedohodnout na úplně trivialitách.

  3. Dynamika dialogu: Dialogy jsou svižné a plné energie, což přispívá k dramatičnosti a vytváří pocit živosti ve hře. Komunikační zmatek mezi postavami dodává na realističnosti (i když absurdní) situací, ve kterých se lidé často ocitají.

  4. Symbolika a metafora: Představitelé různých božstev symbolizují různé aspekty lidské povahy a společnosti, což umožňuje hlubší analýzu chování a interakcí mezi jednotlivci. Vytváří to prostor pro čtenáře/diváka, aby si zamyslel nad vlastním chováním.

Slabé stránky:

  1. Nedostatečná hloubka tématu: I když dílo nabízí mnohé výrazy absurdity a humoru, může postrádat hlubší filosofickou nebo emocionální dimenzi, kterou by mohla přinést dynamičtější struktura konfliktu nebo vyřešení sporu mezi postavami. Na konci hry si divák může odnést pocit frustrace z nevyřešitelnosti situace.

  2. Přílišná závislost na humoru: I když je humor silným prvkem, může ve finále snižovat vážnost problému, který se autor snaží osvětlit. Jestliže se postavy nevyvíjejí a setkávají se opakovaně s těmi samými problémy, čtenář může ztratit zájem o další sledování osudu postav.

  3. Vytváření zmatku: Přestože je zmatek v dialozích záměrný, může případným divákům nebo čtenářům bránit ve sledování příběhu a rozumném chápání situace. Množství postav a jejich vzájemné interakce mohou být pro některé diváky matoucí.

Závěr:

„Tak třeba příště…“ je rozhodně zajímavé literární dílo, které umně kombinuje fantasy prvky s komediálními situacemi. S jeho osobitým jazykem a pevným zaměřením na absurdní aspekty lidského chování poskytuje čtenářům příležitost zamyslet se nad vlastním chováním a interakcemi. Určitě osloví ty, kdo mají rádi experimentální a humorná dramatická díla, avšak pro maximální dopad by mohlo být prospěšné přidat další vrstvy hloubky či rozvoje postav.

03.03.2025

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel