od: Ywach
Po střeše našeho domu
chodíš bosá ve své noční košili
jako bílá mlha nad řekou
a já tě potichu sleduji
ze zahrady plné měsíčního světla
svítí ti na cestu
já stojím dole
s připravenou náručí
kdyby gravitace
ale ty se vznášíš
nad městem
Tvoje kroky jsou lehké
jako dech spícího dítěte
když se procházíš po hřebeni
mezi hvězdami a komínem
a já nedýchám strachy i úžasem
Ve spánku mi šeptáš
souřadnice planet
a názvy souhvězdí
které jsi navštívila
zatímco tvé tělo spalo vedle mě
Ráno se probouzíš
s úsměvem lunatika
a drobnými střípky hvězd
ve vlasech
Nikdy ti neřeknu
že tě v noci střežím
když tančíš s měsícem
svůj tajný balet
na hraně mezi nebem a zemí
a komíny jsou tvoje zábradlí
a televizní antény
baletní tyče
Dílo „Náměsíčnice“ působí jako jemná a éterická báseň, která se otvírá v lyrických obrazech naplněných kouzlem nočního světa. Autor se zde pohybuje na pomezí snu a reality, kdy noční scéna, ve které postava putuje po střechách, vytváří prostor pro úvahy o lásce, ochraně a tajemstvích, která se odhalují pouze v podvečerním tichu.
Silné stránky tohoto díla spočívají především v jeho obraznosti a atmosféře. Jazyk je prostoupen syrovou krásou; výrazy jako „bílá mlha nad řekou“, „náruč připravenou“ a „hvězdy a komíny“ vytvářejí živé vizuální podněty, jež čtenáře přenášejí do snového světa. Když autor popisuje lehkost postavy, používá metaforu „jako dech spícího dítěte“, která buduje emotivní spojení s dětstvím a bezstarostností. Taktéž rytmus a zvukomalebnost veršů – například v kontrastech mezi krátkými a dlouhými úseky – zvyšují působení a jakousi muzikalitu textu.
Dalším plusem je tematická rozšířenost; postupně se odhalují jak vztahové dynamiky mezi postavami, tak i hlubší existenciální otázky o snění a realitě. Poslední verš, kde se tanec s měsícem vztahuje k baletní krásce a zároveň k banalizované moderní realitě (komíny, televizní antény), podtrhuje paradox mezi romantismem a každodenním životem.
Na druhé straně stojí některé slabé stránky, které by mohly být předmětem dalšího zamyšlení. Místy se jazyk stává až příliš abstraktním, což může některé čtenáře odradit nebo je nechat v pocitech zmatení. Například fráze jako „souřadnice planeta“ a „názvy souhvězdík“ mohou působit jako příliš technické detaily, které narušují jinak plynulý tok imaginace. Některé obrazy také mohou být pro některé čtenáře neuchopitelné a mohou zavádět do příliš komplikovaných interpretací, místo aby otevřely cestu k emocionálnímu prožitku.
Celkově však „Náměsíčnice“ vyzařuje zvláštní kouzlo a nádech tajemství, který zůstává v paměti i po dočtení. Autorův způsob vyjádření poetického prožitku a jeho schopnost povznést každodenní momenty do sféry imaginace jej činí cenným příspěvkem do soudobé české literatury.
07.03.2025