ChatGPT | Rádio (2)

od: Pavel D. F.

Rádio (2)

Anotace: Pomalu kupředu, už se těšíte na pokračování?

2.

Shrnutí předchozího děje: Karel Obadal se představuje a mluví o své práci spojaře v ISF.

--- --- ---

„Nějaké nové zprávy, Kájo?“ ptal se šéf ve dveřích onoho osudného dne.

„Všechno jede jak má, Michale. V noci vypadl jeden kanál ke Ganymedu, ale našli to sami a opravili ještě než jsem přišel do práce.“

„To rád slyším. Mimochodem, mám tu lístky na filharmonii, nechceš jít na koncert?“

„Proč ne, kdy a za kolik?“

„Zítra v sedm večer a zadarmo, je to benefiční koncert a ISF jeho prostřednictvím přispívá na vyčištění jakéhosi afrického státu od radiačního spadu.“

„Vážně? A to nás tam mohamedáni pustí?“

„Co já vím, o to se nestarám. Tady máš lístek. Budu tě čekat se ženou před Rudolfinem o čtvrt na sedm. Pokus se dorazit včas.“

Vzal jsem si lístek, založil ho do peněženky a spokojeně se posadil k počítači. Mám rád klasickou hudbu, nějak mi připomíná harmonii všehomíra.

Procházel jsem se po síti, kontroloval rychlost datových přenosů, občas jsem se mrkl na nějaké zajímavé informace z té či oné kosmické lodi, prostě pohoda. Varování o neautorizovaném přenosu jsem zaznamenal okamžitě. Ihned jsem přepnul řízení komunikace na příslušný kanál a spustil vyhledávací program zdroje a přenosového protokolu. Myslel jsem, že se prostě porouchalo nějaké zařízení retranslační stanice, občas se to stávalo, že vypadl konkrétní přenosový systém a záloha se neuměla správně připojit. Jenže tentokrát se mi nepodařilo zjistit vůbec nic. Přenášené informace neměly žádný řád. Bez přenosového protokolu, bez zjevné adresy zdroje, bez datové modulace, jenom proud nul a jedniček ve zmateném rytmu.

Přepnul jsem počítač na interní linku federace a zavolal do laboratoře, kde se zkoušely komunikátory. Byl tam jen strážný, nikdo z kolegů nic neprováděl.

„Michale, mám tu případ neautorizovaného vstupu, který nejsem schopen lokalizovat. Potřebuji buď záložáka na dohled, nebo to předat někomu jinému.“

„Záložáka ti hned zavolám, Kájo. Pusť se do toho a řádně toho darebáka setři. Však ty ho najdeš, o to nemám strach.“

Než jsem se stačil vzpamatovat, neznámý narušitel se odmlčel. Nezůstalo po něm ani památky, všechny kanály přenášely pouze autorizovaná data, celá síť mezihvězdné komunikace pracovala optimálně.

Rozbor/analýza/hodnocení ChatGPT

Dílo „Rádio (2)“, ačkoliv je pouze fragmentem, již v sobě nese silné i slabé stránky, které stojí za pozornost. Na první pohled se zdá, že se autor snaží o promyšlenou kombinaci prvků science fiction a prvků každodenního životního dramatu. Hlavní postava Karel Obadal, profesionál ve svém oboru, se setkává s nečekanými technologickými problémy, které mohou mít dalekosáhlé důsledky.

Mezi silné stránky textu patří:

  1. Poutavý úvod: Hned od začátku nás autor vtahuje do světa mezihvězdné komunikace, což odhaluje sofistikovaný rámec příběhu. Odkaz na přípravy k filharmonickému koncertu přidává lidský rozměr a zájem o kulturu, což vytváří kontrast mezi technologií a osobním životem.

  2. Dialogy: Dialogy mezi Karlem a Michalem jsou přirozené a věrohodné. Autorovi se podařilo vytvořit jasný tón, který odráží vztah mezi kolegy. Humor a ironie, zejména v Kárově poznámce o „mohamedánech“, přidávají k příběhu specifický charakter, i když je třeba s ohledem na citlivost tématu věnovat pozornost jeho vyznění.

  3. Tajemství a napětí: Příběh se rychle vyvíjí do atmosféry napětí, když Karel čelí neautorizovanému přenosu a neznámému narušiteli. Tato záhada povzbuzuje čtenáře, aby s napětím očekávali vyřešení situace.

Na druhou stranu, jakékoliv literární dílo se neobejde bez slabých stránek:

  1. Nepřehlednost situace: Pro čtenáře, který není obeznámen s terminologií a technologickými aspekty (jako jsou „kanály“, „přenosový protokol“ či „datová modulace“), může být úvod do děje matoucí. Možná by bylo užitečné poskytnout širší kontext nebo jednoduché vysvětlení některých technických termínů.

  2. Nedostatečně vyvinuté postavy: Kromě Karla a Michala nejsou další postavy v tomto fragmentu rozvinuté. Tento nedostatek může způsobit, že čtenář nebude mít dostatečné emocionální spojení s příběhem.

  3. Obtížná orientace v čase a prostoru: Fragmentárnost může také způsobovat potíže v orientaci v příběhu. Není zcela jasné, zda se vyprávění odehrává v současnosti, blízké budoucnosti nebo v alternativní realitě, což může čtenáře vyvést z míry.

Celkově vzato, „Rádio (2)“ je zajímavým základem pro příběh s potenciálem, ale potřebuje větší kultivaci, aby plně oslovil čtenářskou obec. Pokud by byly práce na jazykových i narativních aspektech dále rozvinuty a posíleny vztahy postav, mohlo by se z něj stát mnohem silnější literární dílo.

17.03.2025

© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel