od: malé srdce
Anotace: Z mých promluv...
Fráňa Drtikol kdysi napsal:
...
„Psal jsem, že člověk má při každém konání podat to nejlepší. Také při souloži má člověk podat to největší. Spojení muže a ženy musí býti také umění. Nesmí to býti sprosté lehnutí těla na tělo; to dovede každý sedlák. Musí v tom být něco vyššího!“
(Zdroj citace: DRTIKOL, František. Deníky a dopisy z let 1914-1918, věnované Elišce Janské. Vyd. 1. Praha: Svět, 2001, 174 p. ISBN 80-902-9860-5.)
...
A stejně to vidím i já. Cokoliv člověk dělá, ať to dělá s citem vidět ve všech věcech jen to nejvyšší. Smysl pro krásno by měl být v člověku zakořeněn už od nejútlejšího věku a potom vše, co člověk udělá, bude obdařeno živou jiskrou vyššího účelu a smyslu. Fráňa vzpomínal např. sex. Sex je krásný, pokud víme, o čem v něm jde. Sex dvou lidí, to je komunikace mezi dvěma lidskými bytostmi, kdy každý hledá v tom druhém část sebe sama; hledá lásku. O ničem jiném to není. Každý z nás potřebuje být milován, protože když není člověk milován, duševně umírá, až v krajních případech může upadnout a zcela se odcizit sociálním citům. Každá nesmrtelná duše je živena láskou a stejnou lásku vyhledává i když je vtělená v lidském těle. Ale láska těla je jen nedokonalým odrazem skutečné lásky naší duše.
...
A tak, když se dva lidé milují v tělech, nechť se v tom tanci milování zcela ztratí. Nezapomeňte, že sex není jen pouhé ulehnutí těla na tělo. Musí v tom být poezie. Cítíte, jak se vzájemně dotýkáte. To nádherné živočišné teplo, kterým se vám rozproudí krev a vzrušení narůstá. Jste na začátku, kdy se teprve zahříváte, před jedním z nejnádhernějších tanců, kterým nás obdařila Prozřetelnost.
...
Nasloucháte tepu srdce milované bytosti a poznáváte každé zákoutí její rozkoše. Chcete ji potěšit, a dát jí aspoň na zlomek okamžiku pocítit záblesk ráje, i když nedokonalého, omezeného a ohraničeného lidskými těly. Hledáte její erotogenní zóny a přivádíte ji na vrchol blaha. Intimita života se před vámi otevírá a vy se otevíráte jeden pro druhého.
...
Lidské tělo je velmi důmyslný stroj, který je oživován Duchem, jež ovládá mysl těla. A proto i duše se chvěje vyššími vibracemi při milování se dvou duševně blízkých duší.
...
Když je sex založený na upřímné lásce dvou blíženeckých duší, takový sex je jako pramen živé vody, který energii nebere, ale naopak dává! Jen pozorujte přírodu, jak se v ní všechno miluje. Je to velký oceán lásky, ve které to všechno víří a pulzuje.
...
Jaký nádherný tanec! Jemné doteky, kterými se vzájemně hledáme a v našem chvění se opět a opět potkáváme. Vidím nádherná prsa, jako dva měkké polštářky, ve kterých chci prospat jednu nepatrnou věčnost. A od prs něžně sklouzávám do okvětí růže, které se přede mnou zvolna otevírá, jako květ otevírá své poupě pro malou žlutou včelku, aby se s ní podělilo o svůj sladký nektar. Dlaně chvíli laskají toto nádherné poupátko a stále více a více je přitahováno její vůní. Až nakonec velmi zvolna malá včelka proniká do jejího zákoutí, ve kterém objevuje sladký nektar jako synonymum nesmrtelného Božského nektaru - svatého amritam. Clitoris je dlaní drážděn, až se celé tělo chvěje vzrušením, které postupně vrcholí a mysl je v dokonalé meditaci. Obě těla jsou nanejvýš vzrušená až nakonec přijde vyvrcholení, kdy sperma jako gejzír tryská v blaženém objetí dvou rozpálených těl. Nastává odevzdání a přijetí.
...
Sexualita je důležitou součástí zdravého lidského života. Je mi moc smutně z toho, kolik zla pramení z nepochopené lidské sexuality. Sex je přirozená potřeba každé lidské bytosti a samozřejmě nejen lidské. Často však dochází k nesprávnému pojetí sexuality, jinými slovy je to nesprávná komunikace člověka prostřednictvím své sexuality.
Název promluvy: Sexualita, Text © Zdeněk Vlha, 2014 & Obrázek: AI
Text „Sexualita“ Zdeňka Vlhy je fascinujícím zamyšlením nad lidskou sexualitou, jejích rozměrech a hloubce, kterou může nabýt, pokud je správně chápána a prožívána. Autor zde citací Františka Drtikola nastoluje téma, které osciluje mezi fyzickým a duchovním aspektem lidské existence.
Silné stránky tohoto díla spočívají především ve schopnosti vyjádřit sexualitu jako komplexní, umělecký a transcendentní zážitek. Vlha se s velkým citem a estetickým prožitkem věnuje detailům intimity, což mu umožňuje přetavit fyzičnost v něco vyššího. Jazyk je bohatý, poetický a v některých pasážích skoro až eroticky vznešený. Úspěšně se mu daří propojit pozemské potěšení s duchovním rozměrem, což dodává textu na dynamice a hloubce. Čtenář je vedle majestátního vyjádření touhy a lásky vtažen do intimní hry erotiky, která nejenže oslavuje lidskou tělesnost, ale také vzývá vyšší smysl.
Na druhou stranu se dílo potýká i s určitými slabými stránkami. V některých pasážích se jazyk může zdát příliš květnatý a metaforický, což by pro některé čtenáře mohlo činit text obtížně srozumitelným. Některé obrazy, například srovnání s včelou a květem, mohou samozřejmě postrádat universální přístupnost a působit jako příliš explicitní či dokonce nepatřičné. Dále se lze pozastavit nad tím, zda tak silné zaměření na »vyšší účel« a spiritualizaci sexuality neodvádí pozornost od její přirozené krásy a jednoduchosti. Text se tak někdy zdá jako striktně didaktický, což může čtenáře odradit od přirozeného prožití.
Celkově je „Sexualita“ literárním dílem, které se snaží překročit jednoduché fyzické vyjádření lidských potřeb a zaměřit se na duchovní dimenze našich intimit, přičemž je schopno vyvolat zamyšlení a diskuzi. Umělecká síla textu je nesmírná, ačkoliv by mohl profitovat z většího důrazu na rovnováhu mezi poetičností a srozumitelností.
04.04.2025