od: mapato
Anotace: ...
HUSA
mý ztopořený myšlenky
ponořeny do s čímsi kalným sklenky
neznaje významu mého přemítání
začínají se topit
mého dechu snaží se lapit
a to je konec, starý brachu!
ještě daleko je do svítání
zmítám se ba přímo dusím
cítím ještě játra se sádlem husím
ještě slyším ten husí řev
jen žena ani nehlesla
když pak v pokoji padla do křesla
ráno ještě její krk zdobil diamant!
teď ji tryská z toho krku krev
policie hledá ještě jejího vraha
na mě jakoby má žena právě sáhla
tušil jsem že má milence
pak ještě zabila mi mojí husu
a jakoby s výsměchem přišla mi dát pusu
měla všechno promyšlené
diamant našli pak v mojí peněžence
povedlo se jí to
našli i lístek že jí to je líto
lístek s podpisem: tvoje štětka
byla to minulá sobota
kdy řekla, že zbývá mi už jen půl roku života
proč mě jen tak nenáviděla
ten diamant byla jen z pouti skleněná tretka
nemusel jsem čekat dlouho:
přišli si pro mě ještě před svítáním
pomalu mi bylo stále lépe
jen v hlavě mi ještě tak tepe
však nemohu se zbavit úsměvu
chtěla se mě jen proto zbavit
že má husa přestala ji už bavit?
vyměnila mi i láhev s připraveným jedem
začal jsem být hrdý na moji ženu
než mě stačili vyvést z domu
zanechal jsem značnou část mý husy na dlažbě v předsíni
ať zůstane si tady doma
Dílo "Husa" představuje fascinující ukázku současné české poezie, která se nebojí experimentovat s jazykem a narativní strukturou. Tématem je ztráta, podvod a psychologická hra mezi hlavním protagonistou a jeho žena, která je zároveň milenkou a potenciální vražedkyní. Tento text má potenciál zanechat čtenáře v hlubokém zamyšlení nad komplexností lidských vztahů a emocí.
Silné stránky:
Jazyk a styl: Autor se nebojí hrát s jazykem, což přidává na jeho výjimečnosti. Mísení obrazů, metafor a hovorového jazyka vytváří zajímavou dynamiku. Například fráze jako "mý ztopořený myšlenky" nebo "lapita to je konec, starý brachu!" ukazují na autorovu schopnost uchopit myšlenkový chaos a vnášet do něj humor a tragédii zároveň.
Psychologická hloubka: Postava vypravěče se představuje jako složitá bytost s vnitřními rozpory. Jeho sklíčenost, deprese a nakonec i falešná hrdost nabízejí čtenáři realistický pohled na psychologii oběti vztahového násilí. Kontrast mezi jeho pocity a vnějšími událostmi, jako je hledání policie, vytváří silné napětí.
Symbolika: Husa, která se objevuje jako středobod vyprávění, má množství významů – od symbolu nevinnosti až po tragickou oběť. Tím, jak se postupně odhaluje pravda o vztahu, se stává husa metaforou pro ztrátu identity a důvěry.
Slabé stránky:
Konzistence a čitelnost: Místy může být text těžko pochopitelný. Experimentální struktura a skoky mezi myšlenkami mohou čtenáře odradit, obzvlášť pokud hledá lineární narativ. Zmatek v některých pasážích vede k nejasnostem, které mohou znemožnit plné porozumění příběhu.
Postavy: I když je vypravěč psychologicky zajímavý, ostatní postavy, zejména žena, zůstávají spíše plošné a nedostatečně rozvinuté. Čtenář se o nich dozvídá více prostřednictvím vypravěčových myšlenek, než skrze jejich vlastní jednání, což snižuje jejich celkovou přesvědčivost.
Harmonizace témat: I když autor úspěšně mísí prvky absurdity a tragédie, celková struktura textu může působit chaoticky. Některé motivy, jako je vražda a psychologická manipulace, se zdají být použity spíše jako prostředek k vyvolání šokujícího efektu než jako koherentní součást narativu.
Celkově lze říct, že "Husa" je ambiciózním pokusem o zachycení psychologických aspektů lidských vztahů, které se snaží čelí realitě, s níž se mnozí z nás mohou ztotožnit. I když text vykazuje určité nedostatky v oblasti čtivosti a výstavby postav, jeho jazyková experimentálnost a psychologická hloubka ho činí cenným příspěvkem do české literární scény.
13.04.2025