Anotace: .....Světlík lékařský jest oční potěšení,lid.Těšinka....tedy Těšinka - k vidění pěšinka.....jen tak prostě....asi jak jsem včera z vlaku zahlédla místa v dáli,kde jsme jej kdysi sbíraly...
Posviť si Světlíku
posviť mi za oči
projasni do buněk zdroj
ať v sítnicích palčivost neskučí
vidění očisti,zhoj.
Až se prokouknu
světlíkem do světla
procitne zjizvený svět
zamete únavu Těšinka vykvetlá
zazáří slůvka
ze světloplachých vět.
Tak posvěť mě Světlíku.
Jsem potěšen v Tvých tišinách, prošel jsem se pěšinkou do světla, milá Jitřní
23.06.2022 23:36:52 | Akrij8
Ta TVOJE Těšinka, pohladí po duši
zahojí s jistotou, rány i bolesti..
zhojí nás, utěší
jak slova v TVÉ básni.*:)
Moc se mi líbí Jitouško a taky se podívám..zda jej uvidím.
23.06.2022 23:20:40 | jenommarie
Světlík prosvětlí zřítelnici.
Hezky ti proudí slova, doslova rozsvětluješ okolí.
23.06.2022 22:20:02 | Danger
...Jsem ráda,že až k Tobě slůvka má doproudila.....věz,sbírá se to do Apatyky....Ji./úsměv/
23.06.2022 23:02:30 | jitoush
Zavonělo mi to vlastním dětstvím, kdy jsme s rodiči jezdili trhat světlík na Rejvíz, kde tenkrát hojně rostl u lesních cest - otec si ho sušil právě na oční koupele. Nebýt Tebe, už bych na to málem i zapomněl - a stejně jako šerý jsem okouzlen tím lidovým názvem těšinka, ten jsem taky neznal a je to přitom snad jeden z nejpoetičtějších názvů pro bylinky vůbec :-)
23.06.2022 17:37:59 | Amonasr
...Jsem ráda,že jsem vzpomínku Tvou zasutou vyvolala..../úsměv/...u mě je za básničkou přítomna také určitá vzpomínka,po cestě vlakem mi Světlík jaksi mimoděk naskočil.../úsměv/ano,ty české názvy našich rostlin jsou někdy samy o sobě poetické,tak přímo ponoukají k básnění a netýká se to jen rostlin,ale i třeba motýlů /Vřetenuška,Perleťovec....Pernatuška.../,ptáků /Konopka,Moudivláček,,,Cvrčilka...Pěvuška...Linduška../....to jsou ty české odborné,kromě latinských,aby se dorozuměli znalí napříč zeměmi,no a pak ty lidové ještě,jako ta Těšinka a jiné......no říkám si jen,kde se to všechne bere....a to pak žasnu nad naším jazykem....Ji.
23.06.2022 23:15:48 | jitoush
Jituška - bylinkářka poezie. To jsi celá Ty, Léčivko neduhů, poetických dluhů. Hm, snad se nepletu - risknu to hnedky s první. Světlík znám, ale jeho krasný "nick" Těšinka, nikoli. Ale znám jí pod slovenským názvem Očianka. Kdysi bylo nebylo, za vysokými horami, údolí a lesy... Bingo, to první. Očianka na mě šibalsky mrkla pod skalami na Slovensku. Tak trochu mi tenkrát připadala květem, jako Střevičík pantoflíček, jen nebyla tak barvou variabilní. Snad se tedy neztrapňuji a nepletu. Už je to opravdu dávno a bylo, nebylo, za...
Těšinka znovu, je to pěkný název. Jistě vhodná do sypku poštářů, po rozlukách, po darebných zprávách. Tedy Jituško, tebou bych si nechal podat v jakékoli formě. Už tvá stále krásná poezie je léčivá. Jen Rumělku u tebe neberu :-) Děkuji, za hezký okamžik. Tvá Těšinka zabrala!
22.06.2022 20:36:25 | šerý