Smysl života

Smysl života

 

Smysl života?... Možná je ztraceným,
zapomenutým snem,
touhou dotýkat se míst vystavěných z nadějí,
kde myšlenky jsou průzračně čisté a nikoho nezraňují,
co bolí, zetleje... a nebem kučeraví beránci plují,
pěšiny dálka rozhoupává...

Možná je ukryt ve smutku - radosti,
v mysli a svědomí,
veselých písních i tklivých,
v hřejivosti  vzpomínek,
ve slovech miluji, milý...

A možná chodí též po hvězdách,
nekonečným vesmírem__

Naslouchej, když skrze srdce mluví...

 

 

 

Tom Rosenthal - This Little Life

 

 

Autor Helen Mum, 01.01.2025
Přečteno 102x
Tipy 28
Poslední tipující: Krahujec, Vivien, Stanislav32, Sonador, Anfádis, Rafinka, Kan, Zoroaster, Ž.l.u.ť.á.k., narra peregrini, ...
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Smyslem života je tvořit to, co nás baví.Smyslem života je mít potomky. Smyslem života je víra, láska a štěstí v duši. Hlavní je to, svůj životní čas prožít.

03.01.2025 21:48:59 | Krahujec

líbí

To je krásné! Velmi souzním... moc a moc děkuji za milou návštěvu, Krahujče :-))

03.01.2025 21:58:54 | Helen Mum

líbí

ano, poklad je v našem srdci*

02.01.2025 14:09:33 | Vivien

líbí

Děkuji, milá Vivien... :-))

03.01.2025 16:29:17 | Helen Mum

líbí

Smysl života každého člověka skrývá jeho dharma – v původním védském smyslu (k jaké životní cestě jsme byli předurčeni v závislosti na našich schopnostech, původu a karmě z minulých životů). Málokdo však vlastní dharmu alespoň v náznacích objevil a málokdo ji vůbec hledá (v onom hledání dharmy je prapůvodní smysl hesla „Poznej sám sebe!“ – nápisu na vstupní bráně delfské věštírny)

01.01.2025 11:20:21 | Zoroaster

líbí

Ano: „Poznej sám sebe!“ - vznešený a vysoký cíl... a musím přiznat, nemám tolik vnitřní svobody a odvahy takovou cestou jít ve skutečném životě... stává se, že zvažuji, co je především pro mé blízké prospěšnější, a tak podřídím se situacím či tlaku okolí, aniž bych s tím byla úplně srozuměna (týká se osobního života, ničeho z oblasti morálky či čistoty svědomí)... vlastně i to patří k poznání sama sebe..... Děkuji mnohokrát za Tvůj vstup a komentář, vážím si toho, s pokorou děkuji... :-)

01.01.2025 14:29:58 | Helen Mum

líbí

Tvoje dharma může znamenat právě být prospěšná svým blízkým (ostatně jako u mnoha žen) - jako manželka, matka, babička. Nemusí jít ani zdaleka o nějaký vznešený a vysoký cíl. Morálka a svědomí jsou zase docela jiné kategorie. Tak i Tvoje báseň se jakoby dotýká smyslu života, ale na hony se míjí s jeho podstatou - žádné podobné sentimentální představy o smyslu lidského života nevypovídají. (Snad Tě má upřímnost a přímočarost neurazí...)

01.01.2025 17:23:48 | Zoroaster

líbí

Děkuji. Ne, neurazila :-))

Pokud jde o mé texty, neumím psát básně, proto je zásadně zařazuji do rubriky ostatní poezie a vkládám na Liter, abych vyplnila jakousi moji vnitřní potřebu... vnímám tu kamarádské prostředí, líbí se mi spousta básniček, ráda si přečtu různé názory, postřehy ze života, líbí se mi i Tvé fotografie :-)

K první části Tvého komentáře, ano, tak nějak to cítím, a věřím, podobné je to i u většiny žen...

Souhlasím dále s Tvým hodnocením mého textu, tímto: „jakoby dotýká se smyslu života, ale na hony se míjí s jeho podstatou..." Samozřejmě, jak jinak... nadto mám dojem, že život smyslu postrádá, vždyť ani definice života není zcela jasná a jednoznačná. To my lidé hledáme jakousi jeho podstatu a směřování. Nejsem filosof, nejsem sečtělá, nestudovala jsem žádné filosofické směry a myslitele dávnověku ani současnosti. Přesto, zamyslet se je někdy dobré... Z čeho vycházím a o co se zajímám, patří do oblasti zájmu týkajícího se přírodních věd (fyzika vesmíru, biologie na buněčné bázi, matematika, geologický vývoj Země, aj.).

Pokud jde o život - a hledání jeho smyslu, dovolím si vložit následující úvahu, předem se omlouvám za rozsáhlost, i tak hodně proškrtávám:

01.01.2025 20:04:04 | Helen Mum

líbí

Tak tedy, je vysoce pravděpodobné, že život ve vesmíru je běžný, protože fyzikální a chemické podmínky jsou tam podobné jako tady, a čím bychom měli být výjimeční?? Celá historie moderní přírodovědy od Koperníka nám ukazuje, že jsme na normálním místě, u normální hvězdy, v normální galaxii a žijeme v normální době. Nejsme ničím výjimeční. Proto je možné předpokládat, že život je ve vesmíru běžný. Inteligentní život? To už tak jisté není. Ve vesmíru může být inteligentní život, ale je asi tak daleko, že s ním nebude možné komunikovat.

Nejprve musela vzniknout Země. Poté se musely vytvářet malé struktury, udělat nějaké molekuly, a pak složitější molekuly, nějaké RNA, a postupně vznikla buňka atd. atd., prostě celá evoluce v kostce obsahující 4 miliardy let vývoje. Abychom vznikli, spolupracují všechny nám známé interakce, gravitační, jaderné interakce... Ví se, že jednobuněčný život je pradávný, že se zrodil někdy v archaiku (před 3-4 miliardy let), to znamená, je tady podstatnou část existence naší Země. Není to jenom posledních pár set let nebo tisíc nebo něco, život je na Zemi po absolutní dobu existence Země. A to je nezanedbatelná část existence vesmíru; jestliže vesmír má 13 - 14 miliard let, tak život na Zemi je něco, co není jen tak efemérní (prchavé, rychle pomíjivé). A je životaschopný - život je dost životaschopný, přežil přes různé katastrofy, metamorfózy a vývoj až do dneška. Možná dokonce, že sahá až do hadaika - to je období před 4.5 miliardami let! přičemž naše Země je stará 4.56 miliardy let. Tak jestli to je pravda, tak je tady život od zrodu Země, a to je plná třetina existence vesmíru. To je úplně jiná perspektiva. A je to realita, podložená měřením a pozorováním. Je možné, že život vznikl několikrát a pak zase zanikl, a to co tady je, je to, co přežilo. Je to fascinující obraz... Od vzniku stavebních kamenů života, což jsou 4 hlavní biogenní prvky: vodík, dusík, uhlík a kyslík plus k tomu dalších pár těžších prvků, život byl ve vesmíru z výše uvedeného pohledu odedávna… Neznamená to však, že má jakýkoliv smysl... :-)

01.01.2025 20:04:40 | Helen Mum

líbí

Je mi blízký následující citát:

„Je zhola zbytečné se ptát, má-li život smysl či ne. Má takový smysl, jaký mu dáme.“ — Seneca římský filozof -4–65 př. n. l.

Pokud jde o první část citátu, jsem přesvědčena, že se jedná o nadčasovou myšlenku...u té druhé části už bych polemizovala, ale v zásadě ji rovněž přijímám... jinak by zřejmě nevznikl ani můj původní text.

Hezké dny.

01.01.2025 20:07:58 | Helen Mum

líbí

Především musím vyjádřit potěšení z tvé úvahy, již shledávám oproti obecnému průměru vysoce gramotnou. O smyslu života vůbec (života o sobě) vskutku nemá smysl polemizovat. Naprosto souhlasím s Tvým tvrzením, že život tu byl od pradávna, pročež uvažovat o tom, zda má či nemá smysl, je irelevantní. Dokonce bych Tvá tvrzení rozšířil: princip života je obsažen již v samém základu vesmíru a současně s elementárními částicemi hmoty obsahuje také elementární částečky života (v sanskrtu se nazývají atma – viz můj článek https://www.liter.cz/ostatni-historicke-910295-cist).

Proto jsem ve svém vyjádření dharmy hovořil o „lidském“ životě (jaký jsem chápal i ve Tvém dílku – píšeš v něm o lidských stránkách duše). Ten Seneca byl stoik a stoia řešila přechod od řecké polis k římské kosmopolis, jinými slovy, vztah občana k obci (polis) byl zřejmý a samotný Platón shledával analogii mezi ustrojením obce a ustrojením člověka neboli činit pro dobro sebe sama je totéž jako činit pro dobro celé obce. Totéž se ovšem nedalo říci o kosmopolis (Imperiu Romanu). Kosmopolita musí smysl vlastního života teprve najít. Stejně uvažují i zastánci moderní fenomenologie (Huserl, Heidegger): Obsah lidského nitra je veskrze negativní neboli nic nám není pozitivně dáno jako smysl života či jeho morální obsah. Vše záleží na tom, jak se dokážeme oprostit od vnějšího vleku našeho pobytu ve světě a učinit své bytí autentickým. Na pozadí prožitku existenciální úzkosti pak dokážeme vykřesat ze svého nitra pravý smysl naší existence.

Ale nechci tě zatěžovat filosofickými tezemi, tvůj otevřený vztah k přírodním vědám promlouvá rovněž o otevřenosti poznání objektivní reality nezatížené zdáním emocemi vláčené duše. Těšilo mě s tebou polemizovat.

02.01.2025 15:58:42 | Zoroaster

líbí

Ano, princip života je obsažen již v samém základu vesmíru ... děkuji za doplnění. Jinými slovy, dá se říct, že život je z nějakého důvodu řemeslem Vesmíru.

Prosím, ještě mě napadá toto:

Neznáme konečné uspořádání a možnosti vesmíru. Neznáme ani jeho příčinu. Lidská mysl je omezená a není schopná vnímat něco tak velkého, jako je vesmír, byť se snažíme porozumět. Vesmír dělíme na různě velké struktury, ty rozsekáváme na menší celky: kupy galaxií, galaxie, hvězdy... až na nejmenší částečky, fotony, neutrina, kvarky... Jenže, příroda pracuje na všech úrovních současně. Je možné lidským intelektem postihnout všechny její procesy a taje v jednotlivostech i celku zároveň...? Říká se, bez Pozorovatele nelze zkoumat nejen vesmír, ale absolutně ničeho. Pouze existuje-li alespoň jediný Pozorovatel, lze o smyslu Bytí - Života již uvažovat. A teď, mohu-li, čistě z mého pohledu: Za toho jediného Pozorovatele se můžeme považovat i každý jeden z nás! Každá živá bytost má možnost svůj smysl najít, vtisknout životu náplň, která ji činí spokojenou. Víc nepotřebuje. Možná... trochu odvahy, štěstí, trpělivost. Ale nepotřebuje znát smysl nekonečně velkého vesmíru, aby se mohla stát šťastnou.

Půvab života totiž spočívá v tom, že můžeme uskutečňovat své nápady. Ať jsou jakkoli bláznivé. A taková myšlenka vychází z nitra živé bytosti.
Nebo dojít k usmíření... pěstovat vnitřní harmonii.

Vesmír podle lidského měřítka je téměř nekonečný. Nemohu a zřejmě nikdy se nedovím, rostou-li třeba na druhém konci vesmíru jako i u nás voňavé fialky. Nemohu proto vyloučit ani smysl života. A je to krásné a povznášející! Děkuji za návštěvu a zanechané myšlenky, moc si toho považuji :-)

03.01.2025 17:10:20 | Helen Mum

líbí

Někdy je lepší vnímat život zde jednoduše a bez analýz, vyčtených informací a doměnek...vždyť pravdy docílíme až na konci, nebo začátku. Kdo ví?

03.01.2025 22:08:26 | Krahujec

líbí

.....Souzním milá Helenko.....a tiše po špičkách, by slyšet milo,to v něze se probudilo,když dýchá se zevnitř a jen se bylo ve výdechu,v údivu Ááách....Ji./úsměv/
P.S.Vše dobré v novém roce přeji.........Múzky ať líbají a Život přede...

01.01.2025 10:29:47 | jitoush

líbí

Jituško, mám tak ráda Tvé křehké komentáře... a ano, v novém roce vše dobré Tobě a každému, lidem všem, zvířatům, rostlinám, stromům, celém světu... děkuji... :-))

01.01.2025 14:14:45 | Helen Mum

líbí

Milá Helen, mám takovou radost, že jsem tu v novoročí narazila právě na Tebe :* půvab a moudrost tomuto dni sluší :))

01.01.2025 10:23:46 | narra peregrini

líbí

Narruško milá, objímám Tě a přeji vše dobré... s pokorou děkuji...

01.01.2025 14:11:33 | Helen Mum

líbí

Helenko, jak já ti rozumím... a přitakávám... a obdivuju Tvé vyjádření :)*

01.01.2025 10:18:20 | Anfádis

líbí

Vladěnko, děkuji za Tvé souznění, moc a moc děkuji... :-))

01.01.2025 14:10:21 | Helen Mum

líbí

mně se vybavil ten půvabný příběh o Malém Princi..krásné

01.01.2025 08:34:14 | Ywach

líbí

Jsem velmi ráda Tvojí návštěvě, s pokorou děkuji... :-))

01.01.2025 14:09:13 | Helen Mum

© 2004 - 2025 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel