Jean Poiret: KLEC BLÁZNŮ (recenze)
Režie: Robert Bellan
Divadlo Radka Brzobohatého, Praha
23.1.2014
Tato bláznivá komedie z prostředí kolem nočního podniku s travesti show, jehož majiteli jsou dva homosexuálové, kteří vychovali syna jednoho z nich a ten se má ženit, je poměrně známá z úspěšné francouzské filmové verze i následného amerického remaku. Předcházela jim však právě tato divadelní hra, která se v sedmdesátých letech stala dokonce nejúspěšnější francouzskou divadelní komedií. Před lety uvádělo její muzikálovou mutaci s diváckým ohlasem Hudební divadlo Karlín.
Žánr ztřeštěných komedií je sice divácky vděčný a světová dramatická tvorba by se bez něj už po staletí neobešla, málokdy však i ty prověřené a x-krát recyklované kousky osloví zrovna mě – mám přeci jen trochu jiný naturel a nepatřím právě mezi ty diváky, kteří po tomto typu zábavy lační. Jelikož ale dobře znám právě filmové verze a vždy jsem se u nich skvěle bavil, neměl jsem tentokrát nějakou obavu z návštěvy této inscenace a byl jsem naopak docela zvědavý, jak se soubor Divadla Radka Brzobohatého předvede právě v této poloze.
Barevně pestře pojatá scéna bytu homosexuálního páru umístěného přímo nad nočním podnikem byla sice až přeplněná falickými symboly doslovně ztvárněnými v nejrůznějších předmětech interiéru, jejich vtipné použití však nepřesáhlo hranici trapného nevkusu a spíše navodilo předem bláznivě uvolněnou atmosféru celého představení. Když se však děj začal odvíjet nekonečným přehrávaným štkaním jedné z hlavních hrdinek – obtloustlé hvězdy travesti show Albína, navlečeného do blýskavé operetní róby ověšené všemožnými třpytkami a hystericky uraženého z předchozích narážek svého partnera, začal jsem mít o pojetí večera mírné obavy. Naštěstí to byl jediný znepokojivý moment za celou dobu představení a mé obavy se rychle rozplynuly.
V první polovině před přestávkou hra žije z všemožného předvádění peripetií života netradičního páru hlavních hrdinů, jejich absurdních dialogů, známých „buzně“ zženštilých gest, pohybů, hlasových projevů, travesti výstupů atd. Vše je podáno sice nadmíru směšně a komicky, nikdy to však nepřechází až do nějaké pohrdavé trapnosti či naopak křečovitých poloh při přehrávání, ke kterým tak často sklouzávají v podobných situacích např. TV baviči, takže publikum se královsky baví, stejně jako samotní herci, kteří si své role evidentně užívají, a smích tak nikdy nemusí přecházet do úšklebku. I jinak orientovaní diváci v publiku tedy mohou trénovat s chutí, naplno a bez zaváhání své bránice spolu se všemi ostatními.
Na konci první půle oznámí syn chystanou svatbu a s tím spojenou návštěvu své nevěsty ve společnosti jejích konzervativně založených rodičů, přičemž budoucí tchán je dokonce kandidátem na poslance v daném volebním okrsku za stranu TRM (Tradice, Rodina, Morálka). Po přestávce se tak hra přesouvá do poněkud jiné polohy, kdy se homosexuální domácnost přeměňuje ve stylu „potěmkinovské vesnice“ v pokus skloubit svůj obraz života s konzervativně náboženskými představami rodičů nevěsty, což je samozřejmě předem odsouzeno k nezdaru a skýtá další nekonečnou plejádu možných nedorozumění, absurdních situací a neustále se proměňujících ztřeštěně komických poloh. I přes tato nová úskalí propluli všichni herci a tentokrát už i herečky na scéně bravurně, komedie neztratila nic ze svého spádu a švihu, naopak uvolněná a zábavná atmosféra na jevišti i v hledišti postupně gradovala a při bláznivém hudebním a tanečním travesti finále všech postav se diváci evidentně skvěle bavili a od srdce i nahlas smáli. Výborná hudba Ondřeje Brzobohatého k tomu nepochybně také přispěla.
Nejen samotným dějem, ale i způsobem ztvárnění celým zúčastněným týmem Divadla Radka Brzobohatého se tato komedie zjevné jinakosti sice s nefalšovanou chutí a od plic směje, ale neposmívá, naopak právu na ni odlehčeně zábavnou a nenásilnou formou přitaká. Nevysmívá se však vysloveně ani konzervativně založeným lidem, takže i rodičům nevěsty zachovává i přes jejich zjevné šosáctví nezbytnou míru lidské důstojnosti. Všichni diváci se tak mohou během představení opravdu královsky bavit, královsky si odpočinout a nevědomky se smát i tomu, že král je nahý, přičemž tím nahým králem je vlastně i každý z nich sám. Bláznivost a ztřeštěnost tak v tomto případě rozhodně není samoúčelná, aniž by přitom měla sebemenší potřebu byť jen náznakem zdvíhat prst. A to je možná právě i ten důvod, proč se představení tolik líbilo i mně a mému příteli. Návštěvu této komedie tak můžeme bez uzardění doporučit bez rozdílu všem, kdo se chtějí uvolněně a pořádně zasmát a třeba si přitom i vyčistit hlavu od každodenních starostí.
Hodnocení: 95%
Praha, 24.1.2014
http://www.youtube.com/watch?v=5Qzyt0Rubzo
http://www.divadlorb.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=25
divadlo mám daleko ale film je super...jeden z mála na který se můžu podívat znovu...
30.01.2014 09:56:52 | enigman
Obě filmová zpracování jsem viděla a patří mezi mé nejoblíbenější komedie. Jedna z mála, na které se vydržím dívat až do konce, a to trvá přes 2 hodiny. Divadelní hra v podání našich herců, podle této recenze, stála určitě za to. To bych si šlehla do žíly hned. Budu se těšit až dorazí do Brna. Za bezva recenzi ST. :O)
25.01.2014 14:43:40 | Tichá meluzína
Díky za zastavení, třeba se i divadlo s tím někde poblíž vás zastaví, viděl jsem, že se s tím toulají i po republice... ;-)) Umím si živě představit, jak se u toho hlasitě směješ... :-)))
25.01.2014 16:02:40 | Amonasr
děkuju za připomenutí - už jsem několikrát chtěla kouknout na film a pokaždé mi nějak utekl - ale pražská divadla mám z ruky :o(
takže už hledám film :o)
24.01.2014 20:58:51 | hanele m.
To mě těší, že jsem Tě inspiroval ke shlédnutí filmu :-D Tak si to užij, pokud se tak už nestalo ;-))
24.01.2014 23:21:13 | Amonasr