Režie, scénická výprava a koncept světelného designu: Robert Wilson
Námět: Soňa Červená, Aleš Březina
Světelný design: AJ Weissbard
Kostýmy: Yashi
Hudba: Aleš Březina
Libreto, dramaturgie: Marta Ljubková
Video animace: Tomasz Jeziorski
Čas: Soňa Červená
Optimista: Václav Postránecký
Pesimista: Vladimír Javorský
Sestra, Servírka: Pavla Beretová
Servírka: Enikö Eszenyi (Vígszínház Budapešť)
Sestra, Matka: Taťjana Medvecká
Doktor: Eva Salzmannová
Kamelot, Dobrý voják: Filip Rajmont
Kamelot, Branec-Otec-Voják: Jan Bidlas
Maloměšťák, Důstojník: Milan Stehlík
Branec, Důstojník: Ján Koleník (Slovenské ND)
Branec-Voják: Radúz Mácha
Národní divadlo ve Stavovském divadle, 17.5.2015 v 19:00
Návštěvu tohoto představení jsme s přítelem dvakrát odložili, vždycky nám do toho něco vlezlo. Naštěstí nám v pokladně ND pokaždé vstupenky ochotně vyměnili na další termín, takže do třetice to nakonec vyšlo. Oba jsme se moc těšili, přítel zejména na základě fotografií z představení, které někde zahlédl a výtvarné zpracování ho velice zaujalo, já i proto, že mám dodnes v živé paměti Janáčkův „Osud“ režírovaný v Národním divadle právě Robertem Wilsonem, což byl nezapomenutelný zážitek. Tento slavný americký režisér má svůj zcela osobitý styl, kdy postavy se po scéně nepohybují přirozeným způsobem, ale připomínají spíš animované figury, kdy právě svými rozfázovanými pohyby a gesty vyjadřují náladu a pocity, které chce režisér na diváka přenést. Tím se na scéně objevuje jakoby další rozměr, kterým výsledný tvar na návštěvníka působí.
Publikum se myslím v případě Roberta Wilsona dělí na jeho příznivce a odpůrce, já patřím jednoznačně k těm prvním. Pro někoho je zkrátka ona až extrémní a exaltovaná stylizace postav jen těžce stravitelná, a to dokonce i mezi kritickou obcí. Jen tak si můžu vysvětlit, že mi v paměti utkvěly ne zrovna nadšené tóny z recenzí, které jsem po premiéře „1914“ kdysi četl. Tuším, že Wilsonovi bylo vyčítáno ne úplné pochopení českých reálií a české mentality. Hloupost! Po shlédnutí tohoto skvělého představení přičítám takové názory spíš tomu, že režisérovi odpůrci se své zakořeněné animozity a provinční zapšklosti vůči němu asi nedokáží zbavit. Wilson je zkrátka experimentátor, jehož styl se vymyká tomu, co je v klasickém divadle běžně k vidění, a je tak asi logické, že nesedne úplně každému. Já sám se pojmu „experimentální divadlo“ trochu děsím, postmoderní šaškárny jen pro šaškárny samy o sobě bez srozumitelného obsahu mě nijak nepřitahují. Proto bych Wilsonův přístup sám pro sebe nikdy za „experimentální“ neoznačil, jeho způsob dekonstrukce a stylizace naopak dějovou a zejména psychologickou linii i obsahové poselství díla podtrhuje a posiluje a je tak proto i srozumitelný, snad jen poněkud nezvyklý.
Tvůrci „1914“ se inspirovali dvěma stěžejními díly – „Posledními chvílemi lidstva“ Karla Krause a Haškovými „Osudy dobrého vojáka Švejka“ - ve snaze propojit intelektuální a plebejský princip a jejich prolnutím vytvořit nový svébytný tvar. Na začátku příprav však nečekaně zemřel Wilsonův libretista Wolfgang Wiens, takže libreta se ujala Marta Ljubková a povedlo se jí dle mého názoru výtečně. V představení jsme tak zpočátku svědky bezstarostné atmosféry před 1. světovou válkou, naivního nadšení a víry ve snadné vítězství při jejím vypuknutí (jako bych v tom slyšel ozvuky dnešní mainstreamové válečnické propagandy) až po stupňující se deziluzi a konečný zmar.
Celý průběh je pak nesen exponovanými výkony výrazných typů postav představujících různé vrstvy obyvatelstva. Příběhem provází výteční Václav Postránecký coby Optimista a Vladimír Javorský jako Pesimista, výrazně jako zdvižený prst dějem prostupuje Soňa Červená magicky ztvárňující Čas. Avšak všichni herci do jednoho, dokonce i ti, kteří mě jindy v epizodních rolích v ND dosud příliš nezaujali, předvádějí tentokrát obdivuhodné výkony a dokazují, že jsou skutečnými profesionály každým coulem. Občas jsem během inscenace přemýšlel, do jaké míry to muselo být pro ně obtížné splnit představy Roberta Wilsona a hrát diametrálně jinak, než na co jsou zvyklí, ale ze všech čišelo takové nasazení, jakého by se podle mne nedalo dosáhnout, kdyby tomuto přístupu vnitřně nevěřili. Třeba takovou Taťjanu Medveckou bych si až dosud v něčem podobném neuměl vůbec představit a v mých očích tak během jednoho večera ohromně povyrostla – je to opravdu „paní herečka“, klobouk dolů. Ale smekám i před všemi ostatními.
Představení bylo pro nás oba s přítelem po všech stránkách dokonalé, všechny složky, které dělají divadlo divadlem jsou zde kongeniálně skloubeny do kompaktně působící jednoty, vzájemně se umocňují a podporují, ať už jde o scénu, kostýmy, namaskování, brilantní herectví, výbornou hudbu, světelný design, video animaci a vše další, co třeba ani neumím pojmenovat. Bez geniálního režisérského vedení by si to asi ani nebylo možné takto pohromadě představit.
S přítelem jsme si tak mohli postesknout jen nad jediným – že se celé skoro dvě hodiny hrálo v kuse bez přestávky. Ne, že by se nebylo stále na co dívat, průběh představení byl po celý čas až strhující, po delší době jsem v divadle ani na vteřinu nezdříml, ale ke konci už jsem nevěděl, jak se mám v křesle ještě natočit. Myslím si, že přestávka by tomuto kusu nijak neuškodila.
Za účinkující mi pak bylo poněkud líto poloprázdného hlediště, Praha dnes zkrátka asi není tím, čím byla Paříž ve třicátých letech, jak jsme si snažili sami sobě ještě v devadesátých letech namlouvat. Konzervativnímu pražskému publiku zřejmě žádné velké novoty příliš nevoní, čemuž se ovšem těžko divit, když si uvědomíme, čím je naše veřejnost soustavně krmena veřejnobulvární Českou televizí a komerčními televizemi. Kde nic není, tam zkrátka ani smrt nebere. A musím chtě nechtě vytknout i sobě, že jsem na závěr nekřičel „bravo!“, zvlášť když si to pro sebe slyšitelně šeptala starší paní vedle mě, určitě by se nechala strhnout a s ní možná i další. Bohužel jako introvert nejsem ten typ a tak mi mohlo být jen líto, že vedle sebe tentokrát nemám svou kamarádku, která by se určitě neudržela a já už bych se pak s chutí přidal.
Málokdy se mi stane, že bych něco, i sebelepšího, chtěl vidět ještě podruhé – především proto, že dobře vím, co všechno jiného už ani do smrti nemůžu stihnout. Ale pokud se mi někdy naskytne příležitost, na „1914“ si rád a bez váhání ještě jednou zajdu.
Praha, 22.5.2015
http://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/6297?s=303
Děkuji moc za recenzi...tak snad ještě něco spáchám se svou neznalostí,,,nenávštěvností,,.Třeba potkám parťáka nebo parťačku a vyrazíme za kulturou.Ještě jednou, děkuji, udělala mi radost.úsměv.z.
24.05.2015 20:40:33 | zdenka
Díky za hezký komentář, Zdeno, a držím palce, ať máš brzy s kým někam do divadla vyrazit :-)
24.05.2015 21:56:30 | Amonasr
...každá forma umění má něco do sebe, kdysi jsem divadlo jako mladší navštěvoval a měl rád, ale pak mě znechutilo několik a tolik "formálních obsahových prázdnot", prostě špatných věcí, že už dlouho nemám chut do divadla jít...ale když čtu tvoji recenzi, asi ještě něco stojí za to...;-)
23.05.2015 00:20:43 | bogen
Poslední dobou jsem viděl několik pozoruhodných představení, skoro začínám mít pocit, jakoby se začínalo blýskat na lepší divadelní časy... Určitě něco zkus, je to osvěžující :-)
24.05.2015 21:55:47 | Amonasr
umíš tyto věci uchopit s grácií.. krásně napsané.. škoda tvých recenzí tady.. :) osobně si přijdu při jejich čtení, jako kulturní barbar.. já se do divadla dostanu jednou za sto let a to ještě spíš na nějaký koncert.. jenže to je o tom - člověk nemůžu stíhat všechno a někdy nejsou ani okolnosti nakloněné tomu, co by chtěl.. tak si aspoň sem tam ráda počtu o tvých zážitcích.. :) díky
22.05.2015 22:31:11 | Amelie M.
Jakápak škoda – mám radost, že to tady má takovou prima odezvu :-) Ono by to jako odborná recenze někde v tisku stejně neobstálo, píšu to možná spíš na pomezí literatury (reportáže?), ale o to mě to víc těší, že to někoho baví číst ;-) A každý stíháme jenom něco, mně zase zbývá strašně málo času na čtení knih a připadám si tím pádem ještě víc jako kulturní barbar – nikdo se holt nerozkrájíme ;-)) Děkuju za Tvé čtení, které mi přináší potěšení :-)
22.05.2015 23:26:22 | Amonasr
.....opět excelentní recenze....vždy si počtu....umíš tak krásně vyvážit
to ryze divadelní s tím lidským aspektem,vždy mě to baví....a umíš,
pokud si byl spokojen,tak krásně navnadit.....Ji./úsměv/...
22.05.2015 21:40:14 | jitoush
Děkuji, Jitko, za vždy vlídné přijetí – mám radost, že Tě baví to číst :-)
22.05.2015 23:25:13 | Amonasr
.....baví,mám divadlo ráda a Tvoje recenze mně vždy připomenou,že bych
zase měla navštívit něco divadelního...takže mě vlastně pravidelně
motivuješ,abych konečně něco v tomto ohledu vymyslela,ono,u nás
v Olmiku je potřeba rozkývat se zavčasu,protože lístky jsou téměř
na vše do MD rychle v trapu......má chuť se střádá....takže...je čas
ji uspokojit..../úsměv/....Ji.
24.05.2015 21:34:11 | jitoush
Tvoje recenze mě nadchla, co nejdřív se budu snažit toto představení navštívit a pak Ti dám vědět, zda jsem se někým nechala strhnout k veřejnému pokřikování z hlediště :-)
To, že jsi podle všeho introvert, nesnižuje Tvůj zážitek a věř mi, že účinkující vycítí i během představení naladění a atmosféru v publiku, nepochybně k nim zazářilo Tvoje nadšení nějakými cestičkami, o kterých asi ani nevíme...
22.05.2015 20:19:44 | Pamína
Díky, milá Pamíno, za takové přijetí :-) Věřím, že Tě ještě víc nadchne hlavně samotné představení, a jsem velice zvědav, zda se necháš strhnout k pokřiku – nezapomeň se o tom zmínit, až budeš psát svou recenzi :-D
Občas jsem měl pocit, že jsme se s některými herci setkali na zlomek vteřiny očima (ze čtvrté řady to nebylo tak daleko), ale kdoví, jestli oni vůbec vidí do publika...;-)) Nicméně hráli naplno a s chutí, tak snad nějaké jiskření z hlediště cítili.
22.05.2015 20:42:04 | Amonasr
...bravo...nelze nic jiného napsat, jak jsi opět skvěle propojil zážitek z divadla se skvělými postřehy lidskými a u vědomí, co nás v dnešní době formuje...a výtečnost herce lze skutečně rozpoznat jedině na divadle...ostatní média to většinou neumožňují...takže díky za další jinou recenzi...:-)
22.05.2015 17:48:56 | Jort