Režie: Lída Engelová
Hrají: Josef Somr, Marek Holý
Divadlo Viola, Praha, 22.3.2017 ve 20:00
Naše (s přítelem) posedlost Violou pokračovala už její čtvrtou návštěvou v poměrně krátké době, tentokrát na čtenou dramatizaci slavné Heminwayovy novely, kterou nejspíš znají úplně všichni. Nejsem ten typ, který se rád vrací k něčemu, co už někdy v minulosti zažil, viděl nebo četl, raději objevuji stále něco nového, život je přece tak krátký, a tak málo se toho dá během něj stihnout. Ale doufal jsem, že v podání Josefa Somra to bude přeci jen objevné a nemýlil jsem se.
Tentokrát jsme seděli u stolečku postranní lavici, což jsou snad i pohodlnější místa než židličky u stolků v prostoru, protože vzhledem k tomu, že u každého je jich včetně přístavků vždy šest, člověk se na nich cítí trošku stísněně, i když během představení to zas tolik nevnímá. Přítel si poručil dvojku bílého, já si dal červené a do stejné lavice, ale k druhému stolečku, si k nám přisedla starší dvojice se skleničkami bílého a talířkem oříšků, snad mandlí, blíže jsem to ale nezkoumal.
Scéna byla velmi prostá, na zadní stěně visel pro navození atmosféry rozměrný obraz moře a oba herci měli každý k dispozici pouze osvětlený čtecí pultík a v polosedě se opírali o tři velikánské šedivé čtvercové matrace naskládané na sobě. Marek Holý pak měl ještě při ruce dva malé bubínky, na které občas prsty bubnoval a potichu prozpěvoval nebo pobrukoval. Ve čtení se oba střídali, ovšem starcem byl vždy samozřejmě jen Josef Somr. O dvě generace mladší Marek Holý představoval chlapce, jeho učedníka, a oba se střídali ještě ve čtení toho, co by jinak mohlo být partem pro třetího herce – vypravěče. Někdy dokonce četli krátké pasáže i unisono, zejména různé emocionální výkřiky apod. Těšil jsem se hlavně na hlasové mistrovství Josefa Somra, ale musím uznat, že Marek Holý mu byl naprosto důstojným partnerem a že svým hlasem vládne opravdu také mistrovsky. Od samého počátku mě jejich interpretace dokonale strhla a okamžitě jsem se tak naplno ponořil cele do příběhu a do jeho neustálého napětí, které oba herci dokázali ještě sugestivně prohloubit. A nesmím zapomenout ani na sporadickou, ale skvěle kongeniální, hudbu Emila Viklického, která atmosféru příběhu tu a tam z reproduktoru ještě prohloubila jakýmisi „zvuk moře“ připomínajícími tajemné vzdechy z hlubin nebo snad nářek sirén, pláč racků a nevím, co ještě. Představivosti se meze nekladou.
Celé mi to připadalo, jako bych zároveň sledoval práci herců při natáčení nějaké rozhlasové dramatizace – kdybych zavřel oči, mohl bych si skutečně připadat jako u rádia. Ale i s očima naplno otevřenýma pracovala moje fantazie na plné obrátky a zápas starce s přírodními silami, a hlavně se sebou samým na širém moři, jsem viděl naprosto plasticky, jako bych v jeho člunu seděl přímo s ním. Takto sugestivně jitřit vlastní fantazii a nechat ji vytvářet ty nejživější obrazy nedokáže žádný film ani žádné divadlo – ty vám svou estetiku striktně předepisují a vy ji buď přijmete nebo ne. U takovéhoto čtení si však vytváříte estetiku téměř vlastní, podle svého gusta, která je ale samozřejmě podmíněna kvalitou a sugestivitou textu i hereckým mistrovstvím protagonistů. Souhra obou herců tu byla dokonalá a bezvadně působil také kontrast pomalejšího přednesu Josefa Somra, který podtrhoval psychologický a existenciální rozměr díla, a dynamicky rychlého přednesu Marka Holého, jenž urychloval spád děje a zvyšoval tak i napětí celého zápasu starce s živly a jeho vlastními silami a umem. A i když jsem byl do příběhu naprosto vtažen, uvědomoval jsem si s obdivem, jak vyčerpávající musí být číst s takovým nasazením a koncentrací tak dlouhou novelu prakticky v kuse s pouze jednou přestávkou.
Zároveň jsem si také uvědomoval onen přesah, který tato Hemingwayova novela má a který asi každého nutí i k zamyšlení se nad sebou, zda i on se dokáže s takovou energií a navzdory nepřízni osudu pustit do souboje s nástrahami svého vlastního života a překonávat přitom i své vlastní limity, sáhnout si třeba až na skutečné dno svých sil. A přestože stařec sám nad sebou zvítězil, s nepřízní osudu zároveň prohrál, když mu žraloci cestou do domovského přístavu postupně sežrali celou rybu, největší, jakou kdy v životě chytil. Závěr však nevyznívá vůbec pesimisticky a je naopak povzbudivý tím, že i takovýto „prohraný“ souboj může mít v životě hluboký smysl a přinášet i novou naději, stejně jako může být i inspirací pro ty, kteří převezmou štafetu v tom věčném existenciálním zápase člověka, což zde představuje právě chlapec, který ke starci nejen vzhlíží s obdivem a úctou, ale také s hluboce procítěnou přátelskou láskou. Přitom vše je podáno bez zbytečného patosu a sentimentu, což se podařilo skvěle vystihnout i oběma protagonistům svým přednesem. Přiznám se, že místy jsem byl v závěru v těchto okamžicích až naměkko.
Na působivosti celého představení se nepochybně podepsala i převážně rozhlasová režisérka Lída Engelová, která přesně ví, jaké prostředky, v jaké chvíli a v jakém tempu kdy zvolit, aby se dramatizace díla vyloupla před divákem – posluchačem v celé své přesvědčivé plastičnosti a nádheře a probudila v něm svět i jeho vlastní fantazie, aniž by to možná sám v tu chvíli tušil. To dokáží jen opravdoví mistři, dokonce i s tak minimálními prostředky, jako v tomto případě. Závěrečný potlesk byl opět zaslouženě velmi vstřícný a vřelý a z představení jsem odcházel i s jakousi nově nabytou energií – vždyť i já jsem už skoro stařec a mám toho doufám ještě i moře před sebou.
Praha, 25.3.2017
http://www.divadloviola.cz/index.php?p=pred&ID=4&SID=11&d=56
.... energie,kterou si se prosytil během představení,je
hmatatelně patrná i v tomto Tvém textu.A vlastně si tímto můžeš
pogratulovat i sám sobě,protože někteří lidé už zratili nebo ztrácí
schopnost se takovým to způsobem ponořit do atmosféry přednášeného
díla.V tom je vlastně síla čtení knížek,že Ty sám si při čtení
vytváříš kulisy,realitu,je to silný a nenahraditelný spouštěč fantazie.
Je mi vlastně líto lidí,kteří potřebují stále silnější stimuly,aby se
pobavili a odpoutali,zatímco jiným stačí jen otevřít knížku a "ponořit se" do příběhu nebo si ho "nechat číst"......"Chvála tomuto bláznovství".......Ji./úsměv/
27.03.2017 20:50:24 | jitoush
Děkuji za pěkný komentář, Jitko :-) On si to možná člověk někdy ani neuvědomí, jak se tím poslechem nebo četbou opravdu tříbí fantazie. Mě k tomu poslechu rozhlasových her kdysi dávno přivedl dialog s jednou německou kamarádkou, která mi se zaujetím líčila, že raději poslouchá hry, než sleduje filmy. A když jsem se tomu podivil, vysvětlila mi to právě tím rozvojem kreativity vlastní fantazie a dodnes si na tuto část rozhovoru s ní pamatuju, protože to byl pro mě tenkrát "objev". Někdy i takové zdánlivé maličkosti mohou člověka ovlivnit. Tak třeba náš rozhovor tady teď taky někoho alespoň malinko ovlivnil... ;-)
28.03.2017 12:00:15 | Amonasr
Jdu taky do Violy, na pana Munzara..už jednou se muselo představení odložit, pro nemoc...skoro i moji, neb jsem zrovna byla taky k.o. z nachlazení...o to víc se těším...:-)
27.03.2017 09:23:06 | básněnka
To Ti až závidím - zrovna na Munzara bych si tam někdy taky rád zašel, patří odjakživa k mým nejoblíbenějším hercům. Teď si dáme ale nějaký čas od Violy zase pauzu, abychom se jí nepřesytili - ovšem příště už to bude asi cíleně na něj. Tak si to tedy, Ivano, užij a doufám, že od Tebe získám i příslušné reference... :-)
27.03.2017 12:05:59 | Amonasr
Velmi podrobné a obsažné sdělení. Pokaždé když jdu do divadla já, tak cítím něco podobného. Choďte do divadla častěji. Už jenom tam nenarazíte na fatální příznaky konzumní společnosti.
26.03.2017 22:41:41 | Petrlesna
Děkuji za zastavení a rád souhlasím s takovýmto apelem - každý ostrůvek nekonzumu je čím dál vzácnější životodárná oáza, kterou obklopuje agresivně se rozšiřující konzumní poušť... A každé zastavení u nich i je naopak drží při životě - zaslouží si to a je to i v našem zájmu... :-)
27.03.2017 12:11:52 | Amonasr