Čína- zastavení 6.

Čína- zastavení 6.

Anotace: aneb útržky z cestovních deníků jedné tulačky.

Sbírka: Z deníků tulačky

Dnešní zastavení věnujme celé postřehům z čínského života. První problém,který potká každého cestovatele je problém s případnou komunikací. Rozhodně zde nevystačíte s jakýmkoli světovým jazykem,angličtinu nevyjímaje. Osobně mám ověřeno,že úsměvem,výraznou gestikulací za použití rukou a nohou nic nezkazíte a že se dostanete dále než při použití perfektní angličtiny. Ovšem pár čínských frází dělá divy a tímto se lehkým krokem přenášíme k čínštině jako jazyku miliardy a něco lidí. Čínština je velmi znělý jazyk,který kromě obecně známých znaků, má i tóny a to jak jsem vyzvěděla od 4 do 9 tónů.
Což je důležité pro intonaci a větší expresivní škálu vyjádření při jazykovém projevu.Zatím co tóny jsou důležité pro expresivnost, znaky vyjadřují význam slov a pojmů.
Znalost 1500 znaků je hranice gramotnosti, 4 000-4500 znaků je třeba znát na přečtení novin,
středoškolák prý zná 6 000-7 000 znaků,vysokoškolák 13 000 znaků,za učence lze považovat člověka,který zná 20 000 znaků.Pro ilustraci čínština jako taková má prý 70 000 znaků.Obecně je v Číně velká úcta k psanému slovu a kaligrafie je považována za umění.
Křestní jména bývají 2 až 3 znaková a existuje tu cca 120 hlavních příjmení.Za běžné se tu
považuje oslovovat se příjmeními.Význam mužských jmen souvisí se statečností a ženských jmen pak s něhou,pokorou a krásou. Od čínštiny přejdeme k mnohem pragmatičtějším věcem.
Tak třeba ceny bytů a životní náklady.Musím říci,že zde na placení služeb jdou od lesa a rozhodně tu nemají problémy s neplatiči.Ale o tom později.Začneme cenami bytů.Ty jsou zde velmi vysoké.Počítejte .Např. v Pekingu se platí od 3 do 8 tisíc juanů(1 juan cca 4 kč) za jeden metr čtvereční plochy.Naopak komunální služby tu jsou poměrně levné,1 kwh elektrické energie-1 juan,1 kubík vody též 1 juan. Vzhledem k tomu,že Číňani jsou prý známí
neplatiči,existuje zde systém plateb předem.Každý zaplatí předem jistý finanční kredit a z něj se pak odečítají platby za služby,včetně telefonů.Takže kdo nezaplatí dopředu nemá nic..ani vodu,elektřinu,telefon. A je po problému s vymáháním dluhů.Tenčí-li se předplacený kredit je
zasláno upozornění na navýšení kreditu.Nereaguje-li daný po vyčerpání kreditu je prostě odpojen a hotovo.
No a na závěr směska postřehů.
Pár slov o tradičním čínském kameni nefritu.Raději bych měla říkat jadeitu,ale objasním to.
Jadeit čínsky Ju zahrnuje nefrit i jadeit.Rozdíl je v ceně jejich barevných modifikací,protože škála je od šedavých odstínů až po světlince zelené.Obecně je nejvíce ceněn šedavý nefrit a jablečně zelený jadeit,který prý byl kamenem čínských císařoven. Tento kámen má prý i léčivou sílu,jeho přikládání je dobré proti pálení žáhy,krvácení a otokům.
A na úplný konec dnešního zastavení ještě jeden postřeh.Lidský život má dle čínské mytologie čtyři fáze zpodobněné následujícími zvířaty-kachna,kůň,slon a lev.Jak si to vysvětlíte je na vás..:-)
Autor Mbonita, 10.01.2009
Přečteno 811x
Tipy 45
Poslední tipující: Caroline eL, Danger, jehlaspichlas, šuměnka, Zefi, greapy, Romana Šamanka Ladyloba, blue, Triffid Kolbe, NikitaNikaT., ...
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (14)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

No mě dnes dorazil ten kámen,trošililinku se zajímám o to.Pro dnešek,to byl, poslední hřebíček do rakvičky :-)
Musím to rozdýchat,,, Já taky se nejraději domlouvám rukama a nohama,jen u toho nadávám česky,to je zaručená švanda :-)

27.12.2010 17:17:00 | Danger

líbí

Dost dobrý...*:) Možná to bude znít krutě, ale upřímně, klidně bych u nás zavedla předplacené kredity, aspoň by se tak zamezilo v nárůstu dluhů. A nejlepší způsob, jak člověka donutit, aby dělal, co má, tj.: poctivě platil, je léčba šokem, takže zrušit přívod elektriky, plynu a vody, je myslím dostačujícím trestem a ponaučením...(:=

07.08.2010 09:31:00 | PIPSQUEAK

líbí

A když máš dobrýho pamatováka, tak když zvládáš
3 jazyky, tak proč ne čínštinu?

19.03.2010 19:19:00 | jehlaspichlas

líbí

To abych se naučil znakovou řeč, tou se snad domluvíš
všude.

19.03.2010 19:14:00 | jehlaspichlas

líbí

mám mnoho otázek..v hlavě mi všechny víří
jak intonovala jsi?? zda tón se s tónem křížil??
zda znaky psalas´?? význam jich v paži??
kreslilas také?? výsledek zářil??

29.09.2009 20:09:00 | šuměnka

líbí

úplně jiný svět...

27.05.2009 14:26:00 | Agniezka

líbí

Jak to, že to víš to jsi o tolik výš?

06.04.2009 19:40:00 | umělec2

líbí

Hezké počtení…
Díky tobě jsem doma fakt chytrej a užívám si to…:o)))
Tvé poznatky jsou u nás aktuální…(bohužel né pro mne)…:o)

12.01.2009 20:11:00 | kouzelníček

líbí

díky za zajímavé povídání, je to moc fajn znát se aspoň virtuálně s člověkem, který v té zemi byl...:-))

11.01.2009 16:25:00 | shakespeares

líbí

Dneska až na pár chybek v interpunkci zatím nejlepší část Tvé reportáže z Číny!
O té kaligrafii si jdu zjistit něco víc..a až bude někde poblíž kurz čínštiny, važně zvažuju, že se nechám zapsat. Aspoň na pár lekcí, jsem Tebou navnaděn na zvdělávání se něčeho, k čemu se každý nedostane ;-)

11.01.2009 15:28:00 | Chancer

líbí

Dík, opět jsem si v klidu svého domova prima pocestoval. :-))

11.01.2009 11:27:00 | Aťan

líbí

Číňané jsou velmi pragmatičti, snad ve všem. Evropan
stále hledá ideální řešení, číňan bere to, co je.
Tak si naleji čaj pchu-er, popřeji všem kan-pej.
To je vysušme pohár. Místo er-naj, se obložím ja!

10.01.2009 23:08:00 | Bíša

líbí

Díky, za další příspěvek. Můsím přiznat, že pro mě je čínština hotové peklo. O to hůř, že lákavé:D.

10.01.2009 22:35:00 | Dota Slunská

líbí

jen drobnosti k doplnění, snad ti to nebude vadit ;) :

moderní čínština má 4 tóny + slabiky bez tónu, kantonština (Provincie u Hongkongu) 7 a to je nejvíce,
9 tónů už má myslím pouze vietnamština
Jinak slova se skládají ze slabik, slabika má svůj tón = 1 znak, 1 slabika už může být slovem, nejvíce však 3 slabiky mohou tvořit i 1 slovo (většinou však dvě slabiky)
Moderní čínština má 400 slabik, z tohoto důvodu jsou důležité tóny, aby jejich kombinacemi ať už kombinacemi slabik či kombinací tónů naplnili veškerý slovník.
V rychlé řeči tóny téměř zanikají, proto je nutné pochopit z kontextu, o čem je řeč. Díky nízkému počtu a velmi sobě podobných a krátkých slabik je tato řeč velmi obtížná na poslech.
Noviny si přečteš už s 2500 znaky, nicméně stejně musíš znát kombinace znaků, abys pochopila, o čem se v novinách píše. Samostatné znaky nestačí.

10.01.2009 22:23:00 | Dao de

líbí

Předem se omlouvám,ale nějak mi to rozházelo text.

10.01.2009 21:26:00 | Mbonita

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel