Umělá forma na podnose
zeje prázdnotou
jako hlava bez myšlenky.
Myšlenku lze posílit
svérázností formy,
hrnec slovy nenaplníš.
„Keď rozprávaš, Tvoje slová by mali byť lepšie ako Tvoje mlčanie.“ — Arabské príslovie
26.08.2023 13:04:48 | IronDodo
Slovy ne. Ale písmenky? To už je jiná... co "písmenková" polívka??? :-)
26.08.2023 12:29:33 | cappuccinogirl
po světě dnes lítá mnoho myšlenek bez formy
inteligenti už přestávají zvládat chaos
26.08.2023 10:52:53 | Uličný
Myšlenka bez (srozumitelné) formy = blábol. A souhlasím, současný svět je nasycen bláboly.
26.08.2023 11:32:55 | Zoroaster
U těchto úvah vždy skončím v bodě - kdo určuje formu resp. její srozumitelnost.
Jestli ji určuje nějaká vyšší autorita a nebo čtenář.
Jestli vůbec existuje nějaká obecně srozumitelná forma a jestli není její srozumitelnost definována jen schopnostmi čtenáře, diváka, posluchače...
Rozhodně zajímavá otázka.
26.08.2023 12:48:22 | Šabrej
Je to otázka syntaxe a sémantiky. Pokud je myšlenka vyjádřena v mezích syntaktických pravidel daného jazyka a sémanticky správně (neboli dává smysl), potom je srozumitelná, byť samozřejmě ne pro každého - zvláště ne pro onu většinu, co komunikuje v holých větách, triviálních obratech, smajlících, zkratkách a slovních patvarech na sociálních sítích. Pro inteligentního a vzdělaného člověka není žádná srozumitelně vyjádřená myšlenka nesrozumitelná.
26.08.2023 13:17:31 | Zoroaster
Čímž se dostáváme k definici kdo je a není vzdělaný nebo inteligentní, zvlášť v poezii, která pracuje převážně s emocemi.
Dále pak, proč by měla být umělá forma apriori prázdná (to si zcela jistě mysleli v renesanci o baroku, v modernismu o postmodernismu atd.)
A nakonec mě napadá, ještě tento příměr. Malé dítě se učí mluvit, žvatlá. Zcela jistě jeho "řeč" nemá syntaxi ani semantiku, kterou by byli jeho "inteligentní" rodiče schopni plně pochopit a přece. Emocionálně cítí, že s nimi dítě hovoří a oni jsou z jeho "řeči" unešeni.
Nakonec i ti, kteří komunikují na internetu v holých větách mají nějakou kulturu. Byť ji ti vzdělání nemusí rozumět.
Myslím, že je za tím něco víc než jen syntaxe a semantika.
Omlouvám se na mobilu jsou písmenka literu ještě menší než jindy :)
26.08.2023 14:20:18 | Šabrej
Měl jsem za to, že reaguji na otázku, co je podmínkou "srozumitelnosti" textu, nikoli o tom, jaké emoce hýbou rodiči nad pindajícím dítětem, ani o (ne)kultuře blábolících uživatelů sociální sítě či schizofrenních výrazech emočně rozladěných "básníků".
26.08.2023 18:50:46 | Zoroaster
Nějak se míjíme. Nicméně díky za odpověď a hezký večer.
26.08.2023 19:28:42 | Šabrej