Anotace: / probuzení krajiny /
Místo natáčení:Obora Přehrada ve veverské Bitýšce, Arnoštov na Šumavě, okolí Pradědu, okolí řeky Punkvy v Moravském krasu, Lednice, jihomoravské stepi pod Pálavovou
Rozetmít film - skřivan na obloze, detail skřivana, rozkvetlá jíva, sněženky, sasanky, blatouchy, nalité pupeny a koniklec
hudba
zvuk - skřivánčí zpěv
Hleděli jsme vzhůru do slunce a zakrývali si dlaní oči, hledající v moři oblohy skřivaní zpěv, který zazněl v březnovém jitru nad dosud zmrzlými poli. Padl do huňatých kožíšků jív, zašimral první zlatem poprášenou včelu, napršel do rozkvetlých lampiček sněženek, sasanek a blatouchů.Pupeny stály na stráži, nalité a připravené na útok přicházejícího jara.
Široký záběr po lesích a polích
Jednoho dne bylo tady. Viděli jsme ho, slyšeli a cítili v teplém vánku, přinášejícím bůhví odkud vůni, kterou jsme nedokázali pojmenovat. Byla to vůně probuzené a stoupající mízy, vůně neklidu, který šimrá pod kůží a nutí vyběhout do známých strání.
Lesáci jdou lesem a pozorují obrázek muflončete s muflonkou.
Vyšli jsme si s lovci a měli jsme oči otevřené. Z fialových stínů lesa, pod převisy jehož stromů jsme leckde zahlédli zimou zapomenutou hromádku sněhu, se vynořilo dubnové mládí mufloních kůzlat, kterým právě toto jaro dalo život, pocit tepla a mateřského bezpečí.
Lovci čekají na slučí tah, výstřel, pes aportuje sluku, lovec mu ji odebírá, sluka visící na stěně
Nad krajem táhnou sluky. Stojíme ve svátečním dubnovém večeru s lovci a nasloucháme usínání lesa. Ozve se z lískoví výkřikem bažantí lásky, zazní v koncertu kosů a drozdů, budníčků a pěnic. Potom jej rozčísne výstřel. Slučí sameček táhnoucí ke své v travinách ukryté kvokající vyvolené, se zlomí v letu. Ptačí hrdélka rázem umlkají a na les padá ticho, ve kterém dosud vítězně zní ozvěna rány. Ještě dlouho bude znít lovci v uších. Ještě dlouho bude znít vzpomínkou na jeho první letošní úspěšný lov.
Nádherná poetika - napsáno přitom tak živě, že mi před očima opravdu běžel film. Ohromná škoda, že už neexistuje. Lovy beze zbraní byly u nás doma oblíbené, s jakou chutí bych se na ně zase někdy podíval a nejen oživil nostalgické vzpomínky, ale nechal se krásně unášet jejich neopakovatelnou krásou. Takto vidět přírodu a zprostředkovat ji v její čisté podobě druhým byl obrovský dar :-)
22.10.2016 23:35:26 | Amonasr
....To bylo?Nebo bude?Natočeno......Ji./úsměv/
22.10.2016 19:49:32 | jitoush
jéje Jituško tak abych to upřesnila...bylo to natočeno,potom smazáno,takže neexistuje ani slovo ani záběr a s dalším natáčením se nepočítá,protože to natočeno bylo:-))
22.10.2016 20:45:09 | střelkyně1