Je vzdělání zboží, investice nebo nevyčíslitelná hodnota?
Pro fungování člověka v dnešní společnosti je vzdělání jednou ze stěžejních věcí. Široké okolí nás zahrnuje fakty, většinu dne jsme zavaleni reklamou a vysoké školy se stávají standardem. Takový tlak se na jedinci jistě podepíše. Stává se pak důvodem k případnému dalšímu studiu. Abychom však dosáhli opravdového vzdělání, musíme se do vzdělávacího procesu chtít zapojit a ne jím být vláčeni. Záleží na přístupu k němu. Jak asi ke vzdělání bude přistupovat student, který potřebuje vzdělání pro jeho vnitřní naplnění a student, kterému jde jen o cár papíru?
Zvláště pak česká společnost si zakládá na titulech a vysokých školách. Ať je člověk sebeschopnější, bez vysoké školy nemůže dosáhnout například postu ředitele. Jistě je správné, že výběrová řízení hledají schopné lidi, kteří by si s touto pozicí poradili, avšak nevidím důvod, proč by člověk, který pro společnost pracuje již řadu let a je schopný, nemohl uspět ve výběrovém řízení pouze na základě podkladu, že nemá vysokou školu. Neméně absurdní mi přijde i fakt, že v České republice má maturitu i zedník, u kterého by se mělo hledět spíše na šikovnost, než na inteligenci. Maturita tak ztrácí svou hodnotu a lidé, kteří by si dříve vystačili s maturitou, jdou na vysokou školu. Dříve se na vysokých školách shromažďovaly elity, oproti tomu dnes zde můžeme najít i budoucí úředníky, elektrikáře či zdravotní sestry.
Čí je to vlastně chyba? Myslím si, že je to především nastavením školského systému. Jako příklad si vezměme zdravotní sestry. K této práci už nestačí jen střední zdravotnická škola, ale musí dále studovat vyšší odbornou školu. Souhlasím s tím, aby byl zdravotnický personál řádně vzdělaný, i přes to je podle mě vyšší odborná škola zbytečná. Učivo by se dalo zakomponovat do osnov střední školy, jako tomu bylo dříve.
Dalším důvodem je i nastavení platových tabulek pro státní zaměstnance, z kterých vychází, že čím vyšší vzdělání, tím vyšší plat. Stát tak nepřímo nutí zaměstnance absolvovat vysokou školu, i ty, kteří ji ke svojí práci nepotřebují. Stát tak udělal ze vzdělání zboží.
Do vzdělání je také třeba vložit spoustu času, úsilí a také peněz. Z tohoto důvodu je vzdělání investice. U někoho s menší rizikovostí, u někoho s vyšší. U mnohých studentů nejsou hlavními investory oni sami, ale jejich rodiče. Ti dávají většinu potřebných peněz, úsilí i času. Mnohdy si rodiče nechtějí připustit, že právě jejich dítě není ke studiu vhodným adeptem, a že by se spíše mělo věnovat něčemu jinému.
Oproti tomu u studentů, kteří nestudují kvůli postavení ve společnosti či vyššímu platu, jsou hlavními investory oni sami. Chápou, že bez vloženého úsilí a času nikdy nemohou dosáhnout dobrých výsledků.
I v ekonomice to funguje. Když případný investor vidí, že uchazeč o investici do své firmy peníze nevkládá, chápe to jako nedůvěru uchazeče v sebe sama. Proč tedy rodiče investují do svých ratolestí, i když vidí, že to nikam nepovede? Protože v obchodním světě nehrají city roli, zato v tak úzkých vazbách jako je dítě a rodič ano.
Co je v dnešním světě nevyčíslitelnou hodnotou? Takových věcí se najde jen pomálu. Pro lidi se prioritou staly peníze a ostatní věci jsou stranou. K pojmu „nevyčíslitelná hodnota“ lze přistupovat pouze velmi individuálně, jelikož co je nevyčíslitelnou hodnotou pro jednoho, nemusí být i pro druhého. Zajisté bychom našli i jedince, pro které by to bylo právě vzdělání. Kolik jich ovšem bude?
Při vzdělání je tedy nejdůležitější individuální přístup k němu a důvod, proč se chce daná osoba vzdělávat. Díky špatně nastavenému školskému systému pak i společnost vyžaduje co nejvyšší vzdělání a nehledí na samotné kvality. Pro schopné středoškoláky tak bude těžší prosadit se mezi neschopnými vysokoškoláky. Je třeba do vzdělání vložit tolik úsilí, kolik jsme schopni, jinak studium nemá cenu.
Přečteno 453x
Tipy 1
Poslední tipující: Alasea
Komentáře (2)
Komentujících (2)