Anotace: Tak je tu vše v hádkách a každý si vybírá na čí bude straně (už zase), a přitom, podle mě, je problém trápící naše modro úplně jinde :( jo, nakonec jsem se rozepsala docela moc, tak se omlouvám :)
"Roky a měsíce letí, nečekají na člověka, kvetoucí léta se nemohou opakovat, stejně jako den nevrací ráno".
Tak asi souhlasím s každým,každý vzal ze země střípek pravdy,ze svého úhlu jak mu na to nitro svítí.Doba se mění i liter,nejde to vrátit,když k tomu přidáme virtuálno(zdravím Hanele)je to boj s větrnými mlýny.Já ti přeju,at potkáváš u stolečku férové lidi,kteří tě rozveselí,rozpláčou,u kterých se zamyslíš čí jen přečteš a vyslechneš jejich životní kolotoč.
Dík za dílo,autorům za komentíky zdraví hlas ze záhrobí :-)
19.10.2013 10:42:10 | Danger
Som tu asi šesť rokov pod týmto nickom, ten starší zanikol pri zmenách (aj s dielami).
A môj názor?
Liter nie je lepší ani horší ako v minulosti, je skoro rovnaký. Stále žije. :-)
A čo sa týka komentárov k dielam. Súhlasím s Amonasrom.
Ono, veľká časť autorov akoby chcela síce detailné a siahodlhé komentáre k dielu, ale iba pozitívne...
A ešte niečo, moje prvé básne tu čítalo v priemere päť až šesť ľudí.
18.10.2013 11:06:49 | nebech
Jsem rád, že jsi tu zareagoval, protože právě Tebe jsem chtěl dát za příklad (než jsem se rozhodl nikoho v prvním komentu nejmenovat) toho, kdo píše komentáře tak, jak to cítí, i sofistikovaně kriticky (se zdůvodněním), ale přitom se snahou pomoci - přesně tak, jak po tom volá Anjesis. Já zase třeba ty kritičtější poznámky píšu jen opravdu těm, u kterých vím, že to má smysl (že i kritiku vezmou pozitivně), jinak volím spíš pozitivní motivaci ;-) Ale zrovna Anjesis patří mezi ty, kteří i kritické poznámky dokážou unést dobře a je sama pěkným příkladem toho, po čem volá. A jsou tu i jiní, kteří se snaží pomáhat i dobře míněnou kritikou, za všechny třeba nemůžu nezmínit Robina, který to pak občas od někoho schytá, ale přesto ho to neodradilo - evidentně upřednostňuje prospěch Literu před svým egem, což je od něj jednak statečné a jednak to ukazuje i na sílu osobnosti, která se projevuje tou nejlepší možnou formou. A je tu i řádka dalších, kteří se nebojí říct i kritický názor, aniž by v tom byl jakýkoliv zlý úmysl - začal jsem vypisovat, ale řádek se začínal postupně plnit a bylo by pak smutné někoho vynechat, tak jsem to raději smáznul... ;-) Ne, není to tu tak špatné, jak by se to mohlo na první pohled někdy jevit :-)
18.10.2013 14:21:12 | Amonasr
:)
moje první tak v průměru 30 až 60 (podle žánru), pokud vím :) ... asi jsem vstoupila během zlatého věku :)
já ti nevím, možná se mě ty hádky dotýkají, protože se tu hádají lidé, s nimiž se tak dlouho znám (možná tu ty hádky byly dřív, ale já je nevnímala, protože tu bylo tolik skvělých lidí, jež je zastínili... nevím), jenže jsou tu věci, co by bylo dobré spravit, ať už byly v minulosti lepší, nebo nebyly (a já mám ve své paměti stále to že byly - přiznávám, opět, svou vlastní objektivitu posoudit nemohu :))
otázka je, kolik lidí je chce tímto způsobem (snažit se být lepším) měnit se mnou :)... a to je možná ještě důležitějším, než minulost, ne?
18.10.2013 11:55:25 | Anjesis
Jsem tu chvíli a žádným sentimentem po starém Literu tudíž netrpím, protože jsem ho nepoznal. Ty občasné hádky se mi tu taky nelíbí, ale řeším to jednoduše - už je nečtu. Na druhou stranu je mi tu dobře, je tu spousta lidí, kteří se k sobě chovají s tou kolegialitou, po které tu voláš, dokonce mám pocit, že jich tu poslední dobou přibývá. Když se rozvine nějaká vyhrocená hádka, je víc vidět, než přátelské povídání či pošťuchování ostatních, ale tak už to v životě bývá. Takže to nevidím tak černě, i když nemám s čím srovnávat.
Přiznám se ale, že mi to jako stále ještě nováčku na Literu i trochu vadí, taková ta neustálá nostalgie, jak to tu bylo kdysi kvalitní a už není. Možná nejsem sám, kdo si pak připadá jako jeden z těch, kdo svým příchodem na Liter tu kvalitu asi snížili. Vím, že to tak zřejmě není myšleno, ale chtě nechtě se to vtírá, když to pořád někde čtu, jaké to tu bylo kdysi žůžo a jak ti skuteční umělci už kamsi raději odkráčeli...
Ale pokud jde o Tvůj apel a představy, jak by měla vypadat smysluplná kritika a jakási stavovská kolegialita tady, podepisuji to prakticky všechno, mluvíš mi z duše. Napsalas to s velkou upřímností, otevřeně, nebojácně a pravdivě. S citem a zaujetím skutečného literáta. A stejnou opravdovost cítím i z toho, co tu publikuješ, i když ne vždy je to můj šálek čaje, což je ale přece normální a Ty i já si přesto dokážeme o věcech se zaujetím povídat.
Doporučuju jedno - vykašlete se vy, co tu jste už pamětníky, na vyvolávání duchů minulosti, ať už byli sebelepší, a smiřte se s tím, že tu jsme tací, jací tu jsme. Jak mi kdysi napsala hezky isisleo - je to tady něco jako kavárna, kde jsou různé stolečky a každý si přisedne k takovému stolku, kde se cítí dobře. Já osobně ani po nějakém jednom velkém stolu, kde bude chtít každý chápat každého ani nestojím, proč taky?
Sám jsem si tu postupně přisedl k dost velkému stolu, kde se střídá docela slušná řádka fajn literáků a je mi tu s tím, tu s oním docela dobře. Včetně Tebe ;-) A tam, kde o mě nestojí, se nevnucuju. Vmísím se jen, když zahlédnu nějakou šikanu, což tu zase není až tak časté a dělá ji tu vlastně jen pár všem dobře známých jedinců, a možná ani tolik ne. Čert je vem.
Když to shrnu - soumrak Literu není na pořadu dne, když o něm nebudeme pořád mluvit a nebudeme se cpát ke stolečkům, kam nepatříme. Vím, že je to trochu složitější, ale občas se musí něco říct trošku zjednodušeně, abychom se neutopili v nepřehledné změti. Vnímám Tvou úvahu jako manifest, který opravdu s chutí podepisuju, ale v mé verzi z něj škrtám skepsi i nostalgii, ačkoliv v tvorbě mám obojí rád. Pro Liter se ale ani jedno ani druhé nehodí - pokud má žít ;-)
18.10.2013 01:14:31 | Amonasr
Dekuji, Asme :)
za skepsi a nostalgii se omlouvám :)
znáš mě :)
taky se omlouvám za své přehnané vzpomínání, vzniklé díky mé přítomnosti u jedné ze zdejších velkých bitev :)
jenže většina z těch, co se tu nyní hádají, jsou tu již právě dlouhodobými autory literu, a tohle je snaha také přimět je chytit se trošku za nos a uvědomit si, že i když někteří z nich tvrdí, že hájí zájmy toho, co tu je, tak jejich "hájení" ubližuje zase jinak.
a věřím, že i ty to tu vnímáš :)
pravda je, že jsem tu promíchala dvě různé problematiky(vlastně tři), problematiku dobrých komentářů, problematiku slušného chování a problematiku nevraživostí a hádek, vedoucích tu až k válkám a honům na čarodějnice.
Omlouvám se ti, že tím, jako nováček, trpíš. Právě ty jsi tu totiž krásným příkladem toho, jak by to mělo vypadat :)
tvé přirovnávání ke stolečkům se mi líbí, také bych nechtěla čistě jeden velký stůl, a malé stolečky na přisedávání jsou moc fajn, jenše teď tu zástupci jednostlivých stolků po sobě hážou židlema, a prostředí celé kavárny je tím narušené :(
jinak, jak jsem již řekla, mě nejde ani tak o "duchy" a o to vrátit něco, co už bylo a víc se nevrátí, ale o to prostě tu nastolit zase nějaký mír, nebo aspoň řadu příměří, a trošku tu zlepšit úroveň (ono totiž úroveň Literu je tu jedním z častých argumentů těch hádek, jenže většina zdejších to zlepšování úrovně vidí v promazávání, banech a cenzurách, nebo vyštípávání druhých jinými způsoby a pod, a s tím já nesouhlasím, podle mě to jde mnohem jednodušeji a nenásilněji - a o tom právě je ta úvaha).
jinak, to, že se sem nyní již hrnou další a další noví autoři, jako ty, a je je nás tu opět stále víc a víc, vnímám, jako nevyčíslitelné pozitivum, to přece víš :)
18.10.2013 11:45:51 | Anjesis
Neumím psát krátké odpovědi, ale tady je to jednoduché, když se vším souhlasím... ;-) P.S. Snad jen tu poznámku o mně jsi mohla vynechat, o to jsem si fakt neříkal :-P
18.10.2013 14:25:04 | Amonasr
lidi mají tendenci nasazovat si růžové brýle když se ohlíží za něčím co měli rádi a co se jim nějak změnilo k horšímu, už i mladí mluví o starých dobrých časech :o)
ani "starý" liter nebyl až tak ideální - taky tu byli např. prudiči, sprosťáci, hádky.. - jen tu bylo víc lidí a to horší míň bilo do očí - dalo se na to nenatrefit.. všichni se většinou pohybovali v nějakém svém okruhu a dál ze svého "sousedství" neviděli..
znáš to o té řece - dvakrát do stejné to nejde :o)
17.10.2013 21:08:07 | hanele m.
:-)
je legrační, jak moc někteří berou v potaz moc rádi můj věk :-D
ale, jestli ti to pomůže, tak i má sestřička o mě pořád říká, že se chovám, jak "strará bréca" :) (i když u ní je to způsobený převážně tím, že se mi nelíbí, že kouří, že občas v běžné mluvě používám odbornější výrazy, a že se mi někdy stane, že z ničeho nic přepnu na spisovnou, nebo dokonce zastaralejší češtinu - budiž to v jejích očích můj obrovský nešvar :))
ale vážně, možná mám růžové brýle, svou věčnou zasněnost, ani naivitu já nikde nepopírám (klidně se přesvědč), právě naopak.
On tohle vlastně nebyl pláč, nebo tak něco, ale pokus některé zdejší lidi, ať se tu nad sebou zamyslí (tak dobře, původně to byl pláč, a ještě původněji jsem to sem ani nechtěla na dvakráte moc strkat, ale tak nějak se to z těch hovorů, vyplynulo, a tak...)
Mo, i dřív tu byli sem tam nějací prudič, a i předtím se tu sem tam někdo pohádal (já tu z toho tenkrát byla tak nadšená, že jsem to to prolézala, jak o myš seník, takže nevím, jak moc jsou ty mé brýle růžové - přiznávám, že svou vlastní objektivitu nemám právo posuzovat, takže...)... jenže to vážně nebývalo až v takových velkých měřítkách. A to my chceš říct, že když "hodně lidí odešlo" že tu zůstala jen ta většina hádkařů?
no jo, s tou řekou máš sice pravdu, ale na druhou stranu, řeky je dobré čas od času vyčistit, ať je nová, nebo stará, a takhle řeka mi příjde hodně divoká :).... ale zároveň nesouhlasím, se způsobem čištění a usměrňování proudů formou hrubostí, banů či mazání děl... takže jak to dát najevo (ten můj názor), než právě takovouto úvahou?
18.10.2013 11:12:29 | Anjesis
na tvůj věk jsem se podívala až po.. - myslela jsem to obecně a v podstatě jako vtip - že už žijeme v době, kdy i mladí lidé vzpomínají na staré dobré časy..
a chtěla jsem říct že teď jsou ti hádkaři viditelnější - už díky technickým vymoženostem Literu - starý Liter byl totiž tak trošku dinosaurus :o)
a navíc jsem nijak necílila na tebe - jen jsem pod tvou úvahu přidala moji na dané téma - psala jsem o lidech obecně a konkrétně i o Literu, jak to vidím pro změnu já
18.10.2013 11:34:40 | hanele m.
jo, já vím, já to nebrala osobně, já si těch úvah cením... tyhle věci si osobně nebrávám, jen jsem upřesňovala to, co jsem se smažila říct.
Náhodou, mě se ten dinosaurus líbil :P
i když chápu, že byl z dlouhodobého hlediska asi neudržitelnej :)
řekni ale, ty bys to tu nechtěla usmířit?
18.10.2013 19:07:43 | Anjesis
já už se nausmiřovala celkem dost (nejen tu na Literu) a su unavená z virtuálna a na anonymitě založených mezilidských vztahů a těch tahanic kolem - už málokdy mám potřebu někde "zasahovat"
pár lidí znám reálně a pár trochu víc virtuálně a to beru jako skutečné - ale pak jsou nicky co jsou prostě nicky - a ať jsou jeden nebo pět v jednom, míjím se s nima a nemám potřebu se s nima nějak bratřit nebo jim něco vysvětlovat ať se to mele sebevíc
a není to zbabělost - možná spíš zmoudření (první šediny jsou tu :o)
18.10.2013 19:59:58 | hanele m.
Nevím přesně, jakou dobu popisuješ. Já jsem tady něco přes rok. Když jsem přišel, cejtil jsem se tu fajn. Ale to, že by se u mě zastavoval houf starších a zkušenějších a neskutečně oázovitě příjemných lidí, to se říct nedá. Dostával jsem komentáře milý a i dost jich bylo typu: já bych to napsal spíš takhle; tohle se mi moc nelíbí, apod.
Z tvýho popisu se může ostatním zdát, že když sem člověk nahrál dílo, okamžitě mu všichni začali pomáhat, strávili s tou pomocí spoustu času, věnovali se tomu. Možná to tak bylo, nevím, jsi tu dýl.
Před rokem a kousek to pro mě bylo stejně fajn, jako pro tebe. Teď to nadšení opadlo, resp. už vím, jak to tady chodí, už nejsem tim naivním začátečníkem tady na Literu. Každopádně mi to přijde trochu nostalgií přitažený za vlasy.
Ale k těm komentářům - myslím, že jsi opomenula ten typ komentářů, kde některý napíšou, co by bylo dobrý zlepšit, na co se zaměřit, apod a jako odpověď se jim dostane to, že to tak autor prostě chce mít. Ten čtenář to napíše ještě tak párkrát a taky ho to může omrzet a vyprdne se na to. Neni to tudíž jenom chyba "kritiků".
No, nevím co dál k tomu říct. Abych to shrnul: přijde mi to trochu moc zveličený. (s ohledem k tomu, jak dlouho tu jsem já)
17.10.2013 20:55:31 | Jan Voralberg
Ano Jane, těch komentů "já to tak chci mít a ostatní mne nezajímají" na více či méně rozvedenou kritiku nebo upozornění je tu dost. Ale kdo chce odbornou kritiku, nemůže ji očekávat od amatérů. I za pradávných zlatých dob to tu bylo o chlácholení autorů navzájem.
A pravěkého dinosaura bývalého literu popsala dobře zde hanele.
18.10.2013 21:01:28 | Lilien
Ahoj Lil, vim, ze odbornou kritiku clovek nemuze cekat nebo alespon pozadovat na amaterskym serveru, ale jednalo se o soucast kritiky tady na Literu, tak jsem ji zminil.
18.10.2013 21:13:42 | Jan Voralberg
jistěže odborné kritiky je tu pomálu, když tu nejsme vyloženě odborníci, ale zpětná vazba je prostě potřeba, a právě ta by tu být měla, ať už jí odbornost chybí nebo ne... a taky by měla být podávána prostě v dobrém (a to tu ne každý dodržuje-proto taky ta úvaha...aspoň teda jeden z důvodů proč vznikla :))
24.10.2013 19:21:05 | Anjesis
jistěže odborné kritiky je tu pomálu, když tu nejsme vyloženě odborníci, ale zpětná vazba je prostě potřeba
24.10.2013 19:18:24 | Anjesis
Dobřes zmínil;)
18.10.2013 21:44:05 | Lilien
pokud jde o ten typ komentářů, co tu uvádíš, tak to jsi ty reakce možná zle pochopil (neříkám, že všechny), ale... povím příklad sama na sobě, jestli můžu (a vím, že takhle neuvažuju tady naLiteru jediná), někdo mi dá tvou krásně konstruktivní kritiku k mojí básni: "já bych tam dal místo lístku stéblo" ... já si tohoto návrhu nesmírně cením (mluvím za sebe a nepřeháním), je to pro mě důkazem, že mě někdo čet, a že se nad obsahem mého díla zamíšlel, a to je nedocenitelné, jenže, víš, v tom čase je to dílo ještě čerstvé, a já ho mám v sobě zažité právě se slovem "lístek." to neznamená, že bych tu kritiku nepovažovala za dobrou, nebo si snad myslela, že nemá můj rádce pravdu, jen mi to v tu danou chvíli zní prostě líp.
No ale po půlroce si tu svou báseň přečtu sama, a vidím, že by se tam vážně hodilo lépe slovo "stéblo," v duchu tomuto svému kritikovi poděkuji a vážně to slovo nahradím - já to tak dělám běžně. To je rozpor mezi momentálním cítěním textu a pozdější (již logičtější) úpravou, a rozhodně není myšlen, jako snaha onoho rádce od razení odradit.
a i kdybysme to nakonec nezměnili, tak je to prostě jen tím, že někdy stejnou věc vnímáme dva lidi jinak, ale to není špatné, a není to ani důvod se nevyjádřit, naopak si tímto autor tříbí vkus a utřiďuje to, jaký mají vkus jiní... není to myšleno zle
18.10.2013 10:48:19 | Anjesis
Reakci jsem pochopil spravne, tys ji vzala ale za ten lepsi konec. .)
18.10.2013 11:30:35 | Jan Voralberg
mno, popisuji dobu před asi třemi lety, když jsi přišel ty, tak to takhle ve velkým myslím, už dávno nebylo.
Já vím, že se tu změnilo hodně věcí, liter se rozdělil na dva servery, spousta dobrých lidí odešlo, někteří přestali psát sem, někdo umřel :-( ,ale ti co tu zůstali se jakoby přestali zajímat o to, co tu bylo krásné původně (neříkám, že všichni, to bych si tvrdit ani nedovolila, jenže prostě už to není v takovém úctyhodném měřítku, jako právě tenkrát, a jak tu zaznívá, teď je právě vidět víc ty hádky a urážky, a jeden druhého by odsud nejraději vyštípával a banoval, a ... o tohle mi jde, probudit tu trochu sounáležitosti (trochu víc, než je jí tu teď)
18.10.2013 10:35:46 | Anjesis
Nemohu se vyjádřit k úplně všemu, co ve své úvaze zmiňuješ, protože tu bývám dost sporadicky, přestože kdysi to byl můj každodenní, třeba jen chvilkový koutek odreagování od reality, koutek, kde bylo strašně příjemně, i když člověk dostal kritický komentář...každý píšeme jinak, každému se líbí něco jiného, někdo ukazuje svou zamilovanost, někdo se vypisuje z blbých nálad,někdo váže, někod je volný, prostě všehochuť lidské tvorby, ať dětsky naivní nebo kousek od profesionality.
V každém případě už delší dobu tu cítím to samé, co popisuješ...je tu někdy jaksi cize, neosobně, agresivně, i když to nemohu tvrdit celoplošně... jen popisuji pocit, jakým na mě současný liter působí. Asi mi chybí ta "rodinnější" podoba, i když, jak je známo, i v rodině nebývá vždy slunečno.
Komentuji minimálně, ale pokud jsem chtěla upozornit na chybu, dělala jsem to spíš do vzkazu, protože chyba se opraví a tento koment pak pozbývá smyslu, ale proč neotevřít debatu třeba nad smyslem dílka, jeho stylu napsání, rytmu verše...to opravdu autorovi pomůže... ale vždy to chce slušnost.
Děkuji Ti za Tvoji úvahu a přeji hodně tvůrčích okamžiků :-)
17.10.2013 20:37:51 | Lorraine
Já děkuji za tvůj názor i komentář :)
cením si ho
a také přeji hodně inspirace i síly s ní dále nakládat ;)
18.10.2013 10:26:10 | Anjesis
Už nemám tolik času komentovat básně a většina básní zde je mimo moje pole působení - moderní básně, takže ani tolik netipuji, protože dobře vím, že jde o něco, čemu nerozumím. Jsem rád, že někdo udržuje liter na živu, protože tohle kdysi býval sakra dobrý server. Díky, že pokračuješ v psaní sem, a že bojuješ za liter, mě už ani na jedno nestačí čas ani síla. Díky.
17.10.2013 19:45:50 | Trystan ap Tallwch
nevím, jestli mé semtamvzlyky mají nějakou cenu, natož takovou, aby si zasloužily nějaké díky, a i já sama jsem na tom v poslední době s časem podobně, ale když ono je to tu pro mě stále srdeční záležitostí :)
děkuji za tvé přečtení i za tvůj dík (a komentář :))
moc mě potěšily :)
17.10.2013 19:51:26 | Anjesis
Vidím pozitivně to, že ti Liter není lhostejný a nebojíš se o tom vést diskuzi. Já už se namluvil dost, proto dám prostor ostatním, nechci aby tu bylo přeaťanováno. Vcelku souhlasím nahoře s hanele.m - stručné, věcné, výstižné.
17.10.2013 21:55:19 | Aťan
:D od zítřka jedu pryč, nevím na jak dlouho, a nevím, jestli tam budu mít přístup k internetu, ale když už jste mě vyhecovali k tomu říct můj názor takhle veřejně... :-P
18.10.2013 10:24:33 | Anjesis