USA, Bush a téma svoboda

USA, Bush a téma svoboda

Anotace: Zamyšlení nad tím, co nám často vrtá hlavou.

USA, Bush a svoboda

Svět je jedna velká koule plná názorů, bojů, zemí, lidí a sraček. Chtěl bych se tady zamyslet nad současnými dějinami a především nad USA. Vlastně ani nevím proč! Možná proto, že se v poslední době pořád mluví o Bushovi, o USA, o tom, že to jsou okupanti. Předesílám, že toto není odborná studia. Vychází pouze z mých vlastních názorů a znalostí, které jsou minimální.

Slovem, které mě zaujalo, je svoboda. Svoboda je základní prvek lidského života. Když nežiji ve svobodě, pak jsem otrokem. Nač vlastně mluvit, když mnozí z nás otročinu zažili v minulém režimu, že? Svoboda člověka, svoboda projevu, svoboda shromažďování, svoboda náboženského vyznání, svoboda volit, to vše patří do jediného slova SVOBODA. Jsem názoru, že svobodu je třeba bránit, a pokud je například země napadena okupanty, souhlasím s obranou válečnými zbraněmi. Podívejme se ale na to, co v poslední době tak často slýchám – ten zasraný texaský kovboj, hnusný okupant, válčí, aby se rozjela válečná mašinérie, aby se zbavil zastaralých vojenských systémů...bla, bla, bla....

Tak jsem se nad tím zamýšlel. Co já na to? Jaký k tomu vlastně zaujmout postoj? To je otázka nejen pro mne, ale vlastně pro všechny lidi. Půjdu na to trochu popořádku. Až do 11. září bylo vše v pohodě. Potom došlo ale k pěknému marasu. Útok na obě věže definitivně změnil tvář dnešního světa. Existují různé spekulace na to, co se vlatně tehdy stalo. Někteří mluví o tom, že CIA o útocích věděla, jiní ukazují na spojení vlády s Ládinem. Já v tom vidím jediné. Teroristický akt, který zabil tisíce živých bytostí. Lidé často ukazují, že Bush je okupant. Ale co bychom dělali my, kdyby se něco podobného stalo u nás? Když se proti teroristům nezakročí rázně, brzy se jejich řady rozšíří, jejich boj bude rafinovanější. Vcelku souhlasím s tím, že USA vyhlásily teroristům válku. Vždyť jen pomysleme na ženy, děti – to se mají bát nastoupit do blbého metra nebo vstoupit do obchodního domu?

První fáze obrany vůči teroristům byla tedy dle mého názoru oprávněná. Útok na Irák, to už je něco jiného. Myslím, že útok měl nastat, až v okamžiku, kdy by si vláda byla stoprocentně jistá, že Irák nějaké atomové zbraně vlastní. Nic takového se bohužel nepodařilo prokázat. Tento akt je tedy možné označit jako unáhlený útok bez podstatného důvodu. Na druhou stranu se podívejme kousek zpět do historie. Okolo roku 1980 bylo ve světě jen 45 demokracií. Dnes je jich 120. Všichni víme, že ani demokracie není dokonalá, ale je mnohonásobně lepší než komunismus nebo jiný diktátorský režim.

Vyvstává ovšem ještě další otázka. Víme, že v některých zemích je brutálně potlačována svoboda – Čína, Venezuela, Korea, Vietnam. Těch zemí je samozřejmě mnohem více. Mají země, které jsou svobodné, zakročit a pokusit se vybojovat pro utlačované svobodu? Nebo jen máme stát na místě a dívat se, jak jsou vražděni a vězněni bojovníci za svobodu. To je otázka, která mi vrtá hlavou a odpověď není jednoduchá. Kdyby se USA navezlo do Číny, znamenalo by to třetí světovou válku, jaderný konflikt bez hranic, kdy by byli ohroženi všichni. Sám Bush ale poznamenal, když byl v ČR na návštěvě:“Ti, kdo si užívají požehnání svobody, mají povinnost pomoci těm, kdo usilují o vybudování svobodných společností.“ Odpověď tedy není jednoznačná. Můžeme pomáhat zemím, jejíž obyvatelé si sami vybojovali svobodu nebo svrhli tyrana. To je jasné a jednoduché. Ale co země jako je Čína? Jak tam pomoci? Jak zde prosadit svobodu, aby lidé namuseli žít ve strachu?

Nebezpečím USA je, že si za chvíli opravdu mohou připadat jako světový policajt a to by nebylo správné. Je to země jako každá jiná a nic ji neopravňuje k tomu, aby dělala válečné zákroky jako např. proti Iráku. Jestliže se to však bude opakovat, kdo se proti USA postaví? Kdo má takovou moc? Zřejmě nikdo.

Konec této úvahy nechávám otevřený: Myslím si, že je třeba bojovat za svobodu, je třeba podporovat země, které za svobodou jdou. Ale jde o to, užívat především mírové prostředky a až v nejzazším případě sáhnout po zbraních. To USA v případě Iráku nesplnily, nicméně stále je to svobodná země, která se snaží, aby i ostatní země byly svobodné a mohly žít v míru.

PS: ocením Vaše názory
Autor Hippy, 22.07.2007
Přečteno 320x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Prostě amerika válčila, válčí a válčit bude pořád. Někam se furt s prominutím sere, dělaj ze sebe nevim co, oni vlastně utlačují muslimský svět a islám Jseš jinej tak zhebni. Celý USA je jedna velká xenofobie. To samí udělali s indiány, už se to s nima veze od začátku. A mimochodem v předvečer 11. září 2001 schodila USA na blízkém východě nejvíce kg výbušnin v historii konfliktu na blízkém východě(samozřejmně na civilní budovy)o tom už se ale málo ví...

10.12.2007 19:38:00 | ABC

líbí

A zajímal ses někde kde a proč terorimsus vzniknul? Myslím že ne. Muslimové jsou taky normální lidi a nešli by jentak zastřeltit několik set lidí, protože to sou bezvěrci. To jenom amerika nám tohle vtloukává do hlavy, abychom neviděli skutečnost a bojovali po jejich boku. Skutečností totiž je, že kdyby amerika nezasahovala do dění arabských států, teroristi by nikdy nevznikly.

06.10.2007 18:14:00 | Zerkalo

líbí

Zdravím Kávového Poutníka. Přesně tak. Nechci z toho dělat jasnou záležitost. Všichni v tom mají jasno. Bush je viník, Bush je americkej kovboj, Bush je zabiják amerických vojáků atd. Neříkám, že na tom není kus pravdy. Ale také je to člověk, který se snaží jako jeden z mála bojovat proti terorismu, i když ne vždy užívá adekvátních prostředků.

27.08.2007 11:42:00 | Hippy

líbí

Co byste dělali na místě Bushe? Uvažujte,jakému tlaku musel čelit? Většina lidí požadovala invazi! To jen dnes se ve své rozmařilosti pokoušejí odvolat to co chtěli! A komunismus...jakýkoliv stát,soužený komunismem jen upadal=u-p-a-d-a-l. A nevím jak by něco tak velkého a rozsáhlého jako lovení pomocí tajných služeb zatajili.Prosáklo by to. Souhlasím Hippy,s tebou.
Sám jsem hipík a z duše se raduju že nejsi jeden z z těch,kteří tvrdohlavě a bez argumentů vidí věci černobíle.Mír.

23.08.2007 13:25:00 | Kávový Poutník

líbí

No ještě jednu připomínku k tomu jak zatracuješ komunismus.Netvrdím že je to správný režim ale kdyý jsem studoval jeho základní principy a historii dospěl jsem k jasnému závěru.to co vymyslel marx není žádná šílenost.Je to trochu idealistické.To co z toho udělali lidé je záležitost za kterou bychom měli zatracovat lidi ne komunismus.

16.08.2007 01:40:00 | Gorgy

líbí

Souhlasím s Daniel S a ještě něco doplním.Utok proti iráku byl hloupost už kvůli jedné věci.Dokud sadam bojoval proti iránu amričané ho podporovali.Pak je jasná jedna věc.Nikdy se neměli pouštět do války.A ostatně proč by teroristé utočili kdyby byly splněny jejich podmínky?
Heslo USA teroristům se nesutupuje dle mého názoru povede k někonečně dlouhému konfliktu.

27.07.2007 15:05:00 | Gorgy

líbí

Siorak: souhlasím s tím, že šířit demokracii zbraněmi je nesmysl. Ale jestliže jsi napaden, co uděláš? V takovém případě je třeba adekvátně odpovědět. Zbraně jsou nicméně až úplně krajní řešení.

27.07.2007 13:04:00 | Hippy

líbí

Milý Hippy, rád bych, jako obvykle, jen přidal pár informací a názorů:

1. George Busch mladší je dost zajímavá figurka na to, abychom se jím chvíli zabývali. Víš například, že před svým prezidentstvím nikdy neopustil severoamerický kontinent? Že USA opustil jen jednou a to do Mexika? Nejsilnější velmoc světa má v čele nedouka, který nikdy neviděl, jak to chodí jinde, ale přece je jeho vliv na celý svět značný. Vrchní velitel armády USA nikdy nebyl ani na středním, ani na blízkém, ani na dálném východě, ani v Austrálii, ani v Evropě, ani v Číně, ani v Rusku, ale přesto rozhoduje o tom, kam půjde jeho armáda. Až po svém zvolení se milý George podíval trochu do světa, ale pochybuji, že si mohl udělat v náporu oficialit jakýkoli obrázek o skutečném stavu věcí. (Viz třeba naše ministryně a její písnička)

2. Můžeme desetkrát mluvit o demokracii, ale USA vydávají na zbrojení víc, než ostatní státy dohromady. V jejich vojenské doktríně je klauzule, že se cítí oprávněni zasáhnout kdekoli, kde jsou porušovány principy, které platí u nich doma. Není to trochu despotické? Zasáhnout tam, kde platí jiná (a nemusejí to být horší, spíše lepší) pravidla, ačkoli nejsou nijak zaměřená proti USA?

3. USA už několikrát prokázaly, že jsou ochotny bojovat i přes zákaz OSN (viz Jugoslávie), případně rozoluci o válce vyvolaly a prosadily v radě bezpečnosti.

4. Ve spojených státech zemře na silnicích ročně asi 20x více lidí než po útoku na WTC. Celkově vzato došlo pouze k většímu neštěstí a pojišťovacímu problému. Kdyby se toto stalo v Izraeli (kde je to běžné) byl by z toho rozruch tak akorát na celonárodní televizní zprávy. Zasáhl tam člověk (Ladin) který měl za sebou mizerně fungující organizaci a naději tak akorát na to, že ho brzy chytnou. Ale díky podařenému útoku (mimochodem, nebyl první, ale druhý. Při prvním to zkusili autem s trhavinou, ale to vládnul ještě rozumější prezident, kterej nezareagoval jako hysterka) a hlavně díky reakci USA se z něj přes noc stal slavnej chlapík s podporou skoro miliardy lidí z muslimského světa. A každá další akce USA kdekoli v arabském světě mu jen přidává na síle. I kdyby byl chycen, nastoupí někdo na jeho místo.
Už dávno říkají vojenstí analitici, že USA měly uspořádat tichý hon na Ladina pomocí tajných služeb, najatých lidí, lovců lidí a tak a k WTC se měly postavit adekvátně problému.
5. Já osobně nemyslím, že problém je v Americe. Já bych to spíš viděl tak, že se tam prezident volí podle 300 let starého systému, který nijak nezohledňuje velmocenské postavení USA a proto se mohlo stát to, co se stalo...

23.07.2007 08:56:00 | Daniel S.

líbí

Proč je neomluvitelný? Pokud ti někdo podpálí barák a ty zjistíš kdo to byl, nejdeš ho udat na policii? Samozřejmě že ano! Jestliže USA zjistily, kdo spáchal hrůzný atentát na nevinné lidi, není také jejich povinností zakročit? Myslím, že ano.

Čína je na vzestupu, to je pravda. Ale není to spíše důvod k obavám? Pořád lepší USA než Čína.

22.07.2007 20:19:00 | Hippy

líbí

není třeba mít z usa do budoucna strach, neboť se jejich potenciál nezadržitelně ztrácí a status nejmocnějšího státu pomalu přejímá čína. a pokud jde o vpád do afganistanu a iráku, je podle mě v obou případech neomluvitelný

22.07.2007 18:06:00 | naiya

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel