O utajené pandemii 20. a 21. století

O utajené pandemii 20. a 21. století

Anotace: To je tak utajený, že vám nesmím v anotaci ani naznačovat...

Od svých čtrnácti let si vystřihuju články, které mě mimořádně zaujaly. O vesmíru, o sexuologii, o zlobivých disidentech... ale nejvíc mě vždycky zajímaly stresy a deprese. Jako bych tenkrát tušil, že puberta, první kopačky od holek, hádky s rodiči atd. nebudou žádnou procházkou růžovou zahradou. Ovšem co se dělo v dospělém věku, kdy jsem měl odpovědnost nejen za sebe, ale i za druhé – to byla teprve síla! Nevím jak to je u vás, ale můj zájem o toto téma nepolevuje, naopak narůstá.

Nedávno jsem narazil na psychologa Martina Seligmana. Moc rád bych s ním zašel do naší hospůdky, ale neumím anglicky. Martin Seligman píše, že deprese už přerostla v celosvětovou pandemii. Chtěl bych Martinovi ukázat můj tlustý svazek nalepovaných výstřižků, které jednoznačně ukazují na to samé. Třeba bych ho tím potěšil, jeho depku uklidnil.

Nebudu zabíhat do detailů, ale v kostce – globálně je nám psychicky hůř, i když materiálně se máme nejlíp za posledních sedm miliónů let. Stručně řečeno, paradoxně to způsobila snadná dostupnost k informacím. Sdělovací prostředky do nás perou nejen všechny hrůzy světa, ale hlavně informace kdo se má LÍP NEŽ VY! Tím pádem chceme od života strašně moc a trápíme se tím, že si to neumíme zařídit. Moderní civilizace odsoudila průměrnost, a pod praporem pokroku postavila na piedestal zduřelé zbytnělé JÁ!!! Klasický příklad řezání větve, na které sedíme.

Spokojený člověk (neříkám šťastný), podle mě a mého kámoše Martina, si rád hoví v dobrovolném průměru. POZOR - to neznamená, že je tupý nebo líný. Prostě jenom nevyčnívá ani na jednu stranu žebříčku - není ani slavný boháč, ani neslavný chuďas. Dám ilustrační příklad spokojeného "průměráka": má rodinku, na kterou neklade přehnané nároky, chodí do přírody na vycházky, občas si vyjede na kole, je třeba sběratel, háčkuje, paličkuje, zahradničí, možná je kutil, ochotník, rekreační tenista, dobrovolný hasič, nebo něco podobného, nebo nic z toho, však mi rozumíte. Pak mu z čista jasna přijede strýc Alois, Mudr. CSc., v novém autíčku Mercedes-Benz. Drahá manželka na svého "průměráka" pověsí tázavý pohled s jemnou výčitkou. Tohle spokojený průměrný jedinec MUSÍ USTÁT!!! Možná postačí poukázat na strýcovu zbrusu novou mladou krásnou manželku.
Autor Aťan, 30.03.2008
Přečteno 792x
Tipy 32
Poslední tipující: Iv, Zerkalo, Judita, stryc, Hannazka, Eclipse, Bean, maena, Uriziler, Štěpina G, ...
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Sortiment máme stejnej, kvantitu je třeba specifikovat...

09.04.2008 13:13:00 | Aťan

líbí

… nevím jak vy …já mám hovno a jsem spokojenej …má někdo víc ? :) …

09.04.2008 12:40:00 | WhiteSkull

líbí

Hmmm... furt se za něčim honim. Kurnik! Teď třeba potřebuju na nájem, elektřinu a mobil... a pořád nemůžu najít ten strom, na kterym rostou ty prachy... Asi fakt budu muset zase pracovat!
Nejradši bych tiše seděla unavená tancem a zpěvem po dlouhé pouti, když jsem si předtím přečetla, že mám držet hubu...

31.03.2008 16:29:00 | Hannazka

líbí

Tiše jsem si přál, aby komenty obsahově doplnily úvahu. Jsem spokojen, je to fajn. Nanao Sakaki je výbornej, mám ho nalepenýho. :-)

30.03.2008 22:16:00 | Aťan

líbí

Čubík mi vzal slova z úst..deprese a stres..nemoc..
civilizace..věcecko technická revooluce evoluce sama..nemoc..přidal bych ještě doušku od jednoho praštěnýho staříka z japonska:

Máš li čas na mluvení - čti si
Máš li čas na čtení - jdi do hor, pouští a k moři
Máš li čas na chození - tanči a zpívej
Máš li čas na tančení - tiše seď, šťastný blázne...

(nanao sakaki)

ps: a i proto si depka se stresem můžou šluknout.. .o)

30.03.2008 22:06:00 | Bean

líbí

tak a proto upadám jen do pozitivních nálad,
hned jde včechno líp
a rčení co tě nezabije to tě posílí
se mi moc líbí

30.03.2008 19:21:00 | takova

líbí

... no to jo, přeinformovanost je jasný problém, to si říkám už dlouho, hlavně když se potkám například s rodiči a oni jsou plní zdrcujících informací o tom, co se stalo kdesi na opačné polokouli... Nemyslím tím, že by bylo "v pořádku", že se někde něco špatného děje, ale není až tak úplně v pořádku proto upadat do negativních nálad...

30.03.2008 18:59:00 | Pavelpaja

líbí

Sio, taky jsem na to myslel. Jenže mozek je prevít a našeptává: "Aťane, nedělej to, budeš vysát a pak odložen, děti s tebou nepromluví, Janička už nezavrká... máš ty tohle zapotřebí?" ...Ale teď už Sio musím běžet do hasičské zbrojnice, máme nácvik. (přivezli ležák)... :-)

30.03.2008 17:47:00 | Aťan

líbí

...nežil jsem marně,konečně jsem se dočkal a s Vaší pomoci
pochopil(jak my češi říkáme - vo co go - či co).Děkuji.

30.03.2008 15:13:00 | WAYWARD

líbí

Až budeme mít každý svého psychoterapeuta, tak šťastní
budeme, jak v USA občané, hihi...

30.03.2008 14:52:00 | Bíša

líbí

Jo, četla jsem teď na tohle téma článek v Respektu, zajímavý byl hlavně kontrast s článkem o výchově dětí, vlastně - pokud budeme děti vychovávat v duchu moderním, zaděláváme jim do budoucna na deprese... je to asi pořád v tom, že nic se nemá přehánět....
Venku volá zahrada, že je plná psích vítečeho..tak jdu.

30.03.2008 14:30:00 | renales

líbí

opravdu zlatá a spolu s Martinem vám to myslí.

30.03.2008 11:48:00 | takova

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí