Nenásilné literácké školení o vztazích mezi autory – DÍL 1.

Nenásilné literácké školení o vztazích mezi autory – DÍL 1.

Anotace: Je dost možné, že se dílu 2. už nedožiju, ale pojďme si o tom bez fyzického násilí v klidu popovídat.

 

Mnoho desetiletí se kritické myšlení u nás nevyvíjí, stagnuje. Za totality byl vlastní názor nežádoucí, diktátor by byl blázen, kdyby si mezi obyvatelstvem pěstoval lidi s odlišným názorem. Po „sametovce“ se toho mnoho nezměnilo, v drtivé většině převládá stranická disciplína, nebo nezájem svůj názor někde veřejně prezentovat. Někdy je to ze strachu ztráty zaměstnání, nebo veřejného zesměšnění, atd. I na Literu je odlišnost v názorech někdy považována za hrubý útok na vlastní osobu.

 

Česká společnost se natolik naučila plnit cizí příkazy, že mnozí jednotlivci ztratili schopnost mít zodpovědnost sám za sebe, za své chování, neumíme přirozeně a bez hysterie stát za svou pravdou, dotáhnout pozitivní věci až do konce, vzdáme se při prvních potížích, rádi splyneme s davem, počkáme až to za nás vyřeší ten druhý...

 

Na Literu během mé veteránské pětileté přítomnosti vzniklo hodně problémů nedostatkem empatie – často nevidíme jádro sporu očima toho druhého. Neúspěšní autoři NĚKDY hledají důvod svého neúspěchu hlavně ve svém okolí – a úspěšní autoři NĚKDY vidí svou konkurenci, nebo neúspěšné kolegy, jako méněcennou beztvarou masu. Tohle mi vadí. A vám?

 

DOPORUČENÉ VIDEO:

Lektor kritického myšlení Ondřej Hausenblas - ZDE


(nenechte se zmást tématem "školství")

Autor Aťan, 01.04.2012
Přečteno 495x
Tipy 1
Poslední tipující: jima
ikonkaKomentáře (22)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Plně souhlasím s uvedeným - krásný materiál k rozšířené diskusi.Arogance, povýšenost, nadřazenost v dnešním demokratickém světě samozřejmá - výchova na všech typech škol k tomu vede. Generace vzdělávána od roku 1990 dosud- má vysoké ambice , ale prachmizerné odborné vzdělání a osobní a občanskou uvědomělost.
Je zmatená z neustále se měnící a pozměňované historie státu, masírováním přes média a nejistými vyhlídkami na svou budoucnost. Výsledky anket vypovídají samy za sebe- pracuješ rukama - jsi 0, nemáš prachy - jsi 0 , nemáš práci - jsi 0 a živel přezdívaný socka,nemáš VŠ vzdělání(máme nejvíce absolventů sociálních oborů,ochrany život. prostředí,atd. - prostě titul o ničem)- jsi 0
Současný liter při podrobnějším náhledu vzdáleně připomíná výše uvedené a při náhledu dovnitř si připadám jako bych sledoval nějakou absurdní hru největšího pravdoláskařského dramatika v přímém přenosu a to doopravdu nejednoho odradí. Již jsem několikrát o tom psal - schází komunikace a ta co tady je - je UNYLÁ

05.04.2012 19:26:11 | jima

líbí

Díky za názor.

Co se týká "unylosti" komunikace, to je věc úhlu pohledu, myslím si. Na torzu bývalého Literu se nové komunity teprve hledají, oťukávají se, scházejí se autoři názorově si blízcí, ...takže bych to tak černě zase neviděl. Dejme tomu čas, třeba se to zlepší. (anebo ne, život není peříčko :)

05.04.2012 20:32:12 | Aťan

líbí

K úvaze: Tohle si každý čtenář vztáhne na sebe a bude reagovat za sebe. Vlastně nevím, co jsi tím chtěl říct. Vidět jádro sporu očima toho druhého není přece na škodu. Pokusit se vžít do kůže druhého je dobrá cesta k pochopení jeho názoru. Co se týče úspěšných a neúspěšných autorů, v tom si myslím, že jsi mimo, pokud jde o Liter. Nevšimla jsem si tady nějakého konkurenčního boje ve smyslu vnímání méně kvalitních děl jako méněcenných nebo naopak ve smyslu vnímání svého neúspěchu jako chybu okolí. Ale jak jsem psala v úvodu, reaguji za sebe.

02.04.2012 08:43:47 | zaba.zuzla

líbí

Vidět jádro sporu očima toho druhého není přece na škodu - o tom jsem přesvědčen i já, a tak je to i v úvaze napsáno. Vzájemná tolerance se mezi lidmi poněkud vytrácí.

Ale je tu problém ještě mnohem závažnější: dalším generacím předáváme naši lhostejnost ke špatným věcem a událostem. Proto jsem tu zveřejnil tzv. "výchovné" video. Naučili jsme se zlo snášet a přehlížet, záměrně koukat jinam v domnění, že tím bude zlo menší nebo dokonce samo zmizí.

Toto je můj příspěvek do diskuze. Pro mne je zajímavý už jen POČET lidí, kteří o tom chtějí nebo nechtějí mluvit. Ze dvou tisíc autorů jste zatím dva.

02.04.2012 09:00:24 | Aťan

líbí

video: je toho moc. Pán je idealista, ale je mi tím sympatickej. Tak nějak mi připomíná moji úchylku k chtění být učitelem. :-)
(mimojiné mi to připomíná, jak jsem před lety čet Systémovou pedagogiku, od jednoho profesora... Byla to jedna z mála knih kterou jsem nedočet a vyhodil)

Co se týče úvahy: přijde mi, že to je tak nějak o všem a těžko z toho lze vytáhnout nějakou konkrétní myšlenku. Příliš holistický přístup pro nás vědce. :-)

01.04.2012 15:09:28 | ewon

líbí

Aťane, zhruba mi přijde, že mícháš dvě věci:
1) stav přesvědčení o obyvatelstvu ČR
2) konflikty tady na literu
Nicméně hned v úvodu jsem se zasmál. Taková vražda přes internet: uargumentoval (nebo unudil) diskutéra k smrti.
Kdybych měl jít do sebe: tak asi nejsem moc empatickej, kdybych se zamyslel, jak to co píšu, chápou čtenáři, asi bych nepsal. :-) Ale míchám moc věcí dohromady. Jenda věc jsou díla, další komenty. A další jakej člověk vlastně je... žejo. Kouknu se na to videjko, jestli mi pán ukáže o čem občas marně sním: kritický pohled na svět. :-)

01.04.2012 14:39:25 | ewon

líbí

Učitelem jsem nikdy být nechtěl, spíš mi celý život vadí, jak jsou Češi ve své podstatě lenivě manipulativní, mívá to pro další generace tragické důsledky, ...a Hausenblas to pro vnímavé říká vcelku srozumitelně.

01.04.2012 17:39:47 | Aťan

líbí

Hausenblase jsem vnímal tak, že mluvím především o školství a o dětech, ne tolik o lidech... Jen se zmínil o komunismu.

01.04.2012 20:05:48 | ewon

líbí

Především o dětech a o škole, to souhlasí - ale tam je strašně důležitý pochopit, o čem mluví v tzv. nadstavbě.

02.04.2012 07:40:30 | Aťan

líbí

Pokrač.: dvě věci jsou namíchané úmyslně, to asi literákům nemusím vysvětlovat, záměr je patrný i pro nevědce, řekl bych.

01.04.2012 17:33:08 | Aťan

líbí

řekněme, že budiž.

01.04.2012 20:06:39 | ewon

líbí

ewone, mám pocit, že nejdřív napíšeš názor, a až potom si o tom jdeš něco číst, anebo taky ne, ...takový dojem na mě dělají tvoje úvahy a komentáře, omlouvám se za upřímnost. :)

01.04.2012 17:23:31 | Aťan

líbí

upřímnost se cení, ale měl bys říct jaké konkrétně. Já strašně rád zevšeobecňuju, ale přeci nemůžeš všechny moje komenty a všechny úvahy vidět stejně. Teďka jsem si přečet úvahu, pak napsal koment a pak video, pak další koment. U tebe to nejspíš bylo obráceně, viděl jsi video, pak napsal úvahu, která byla ještě navíc ovlivněná literem a tvým osobním pozorováním, který čtenář nemusí mít, zvlášť když tě vůbec nezná a neviděl video jako první.

To, co nejspíš oba děláme je, že si vytváříme o druhém doměnky, co tím myslel a co je asi v pozadí, situace je pak dosti složitá. (zvlášť když do toho zapojíme někoho třetího, kterýho zase soudíme z několika výroků- v tomto případě spíš mnoha výroků...)

To, co by podle mě šlo pokládat za styčnej bod, je že škola má vychovávat obyvatelstvo, aby pak v dospělým životě nebylo tak zparchantělí a aspoň občas myslelo, ale... On je prostě učitel, dospělí už neučí. A je pak vlastně otázka o čem dospělej život je- to víš určitě líp než já. A co ti do něj dala škola.

01.04.2012 20:19:46 | ewon

líbí

ewone, já tě znám virtuálně poměrně dlouho. Můžu se mýlit, ale permanentně mám u tebe pocit, že tvoje názory přicházejí dřív, než se k tobě dostanou informace. Nechci se v tom babrat kus po kuse, myslím to obecně. Ale alespoň jsi člověk, který má zájem o tom přemýšlet a diskutovat, čímž ses zařadil asi do 3% populace. Přímá demokracie švýcarského typu je v ČR v nedohlednu, při ní je zapotřebí aktivní obyvatelstvo, které si umí pohlídat své vládce. Máme takovou vládu, jakou si zasloužíme, bohužel.

01.04.2012 22:00:36 | Aťan

líbí

je možný, že to je něco, co si sám neuvědomuju. Ale řek bych, že to je spíš daný mojí nerozhodností, takže to působí jakože nevim. Nevim, třeba máš pravdu. :-)
A Švýcarsko neznám, to je pravda. A souhlasím s tím, že dost úvah píšu bez větší znalosti faktů, často sklouznu do takové obecnosti, že mě fakta ani primárně nezajímají: příklad. Řeším, co to je pravda. Ale neřeším jestli pravda politická, osobní nebo jaká. Pravda ohledně toho, co si Klaus myslel v roce 1989 a co si myslel rok před tím.
Problém je asi dost v tom, že témata jako politika, společnost, názor někoho na něco- jsou dost těžko přesně uchopitelný. Těžko tam najdu nějaký rovnice, vyjádřit pokud možno přesně nepřesnej názor je dost těžký. Ty nějakej názor máš, pak to (dle mýho šmíráckýho pohledu) dopadne tak, že tě vladan nacpe k demagogům. (a tohle už je asi značný zjednodušení celý situace). Omlouvám svoji situaci mladostí, blbostí a prakticky ne tak velký zájem, ale ještě víc tím, že společenský otázky prostě složitý jsou a vlastně bych až dodal, že neví vůbec nikdo. Jediný v čem je rozdíl, že někdo se angažuje a někdo ne a někdo má moc a někdo ne. (a o tom ten Raabenplatz taky mluvil, (i když to možná myslel docela jinak)než jak to tu teď užívám).
Ty dokážeš nějakým způsobem vyvolat zájem, řek bych, ale chybí ti tu nějaká protistrana, vesměs na to lidi kašlou (myslim jen liter). Už jim to snad ani nemám za zlý. A je to asi fakt, lidi maj takovou vládu jakou si zasloužej. (a trochu mimo: maj děti učitele, jaký si zasloužej?)

01.04.2012 22:38:13 | ewon

líbí

Děti nemají učitele ani rodiče, jaké si zaslouží - a o tom to celé je. Pokud se na dveře zla nebude tlačit z druhé strany a převáží lhostejnost a touha po mamonu, tak to s další generací bude moc špatné. Předá špatné návyky, ne-li ještě horší.

02.04.2012 07:15:08 | Aťan

líbí

...nemyslím si, že by na to lidé vesměs kašlali, ale skutečně mohu soudit pouze skrze sebe. Docela dost si úvahy tohoto typu čtu a následně komentáře, které jsou leckdy opravdu silné... možná je to jen vlastní soudnost, která mi brání zapojit se... prosím neukřižujte mě za to, jsou to opět jen slova, která myšlenku nepojmou a je mi jasné, že napsané se dá přeložit i ve smyslu "kdyby všichni jen mlčeli a četli", ale tak to také nemyslím. Je to stejné jako s tím, když na těchto stránkách najdu např. opravdu skvělou báseň...pak mám pocit, že komentář může uškodit... a třeba to tak vnímá více lidí...

04.04.2012 12:46:44 | Radhuza

líbí

Radhuzo, když se ti nějaká báseň líbí moc, myslím že i stručný komentář potěší, ...na to bych klidně vsadil moje porodné. :-)

04.04.2012 13:53:30 | Aťan

líbí

tak tos toho moc nevsadil :)) jestli Ty se mnou nakonec nesouhlasíš??? :)

04.04.2012 19:02:32 | Radhuza

líbí

Raduško se vším souhlasím, ale teď pomáhám shánět podpisy, jsem teprve 91., rozjíždíme to:
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1204/vratte-nam-stat

Zdraví tě partyzán Atííík

04.04.2012 19:08:19 | Aťan

líbí

partyzáne, Ty máš záběr :) 92... ale jasně, že jsem to jen prolítla... víš kolik výzev už... co bychom, to víme...ale jak?... a pak vytrvat...

04.04.2012 19:29:04 | Radhuza

líbí

:-)

04.04.2012 20:04:59 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel