O stabilitě...

O stabilitě...

Anotace: ozvěny hlásků z hejna potěru v mělčině žaludeční krajiny…

když se to tak vezme
primitivní národy
neměly s duševní stabilitou žádné potíže
z přírody si brali jen to co potřebovali
byli v souladu
takže je problémy minuly...

S těmi teď zápasí současná ekonomika
nedostatek na jedné a přebytek na druhé misce
a každého jistě napadne
k čemu přebytek vede
hrabivost a nejistota co bude
svádí k přemrštěným hostinám a soutěživým žranicím
přehnaná konzumace a plýtvání přidaly ještě něco navíc
pustošící moc a prestiž

primitivní národy obdivovaly síly
které reprezentovaly zmatek a nepořádek
ale stejně tak obdivovaly síly které měly řád

člověk civilizace stabilitě nerozumí
plete si jí s neústupností
přitom o ní neustále mluví

jak je třeba stabilizovat politickou situaci
jak stabilizovat těžbu surovin
jak stabilizovat pracovní trh
jak stabilizovat tohle a tamto

pro současného člověka
je stabilizace synonymem pro řád uniformitu a kontrolu

ale je úplně jedno jak moc se snažíte kontrolovat systém
chaos si vždy najde skulinu
pak mocní začnou zmatkovat
a zuřivě zpevňují kontrolu
do obřích rozměrů totality

co z toho plyne?

neústupnost nemá se stabilitou nic společného
skutečná stabilita je rovnováha mezi řádem a chaosem
skutečně stabilní systém očekává neočekávané
je připraven být vyrušen
očekává že bude změněn
tak jako nevyhnutelnost smrti počítá s vlastním zánikem

stabilita je otevřenost

teď jistě namítnete a co na to čas?

Určitě víte že fyzikální čas je vymezen a měřen kyvadlem
ať už je v hodinách v rotaci země v atomu
v srdci či v rytmické hudbě
je to opakovaný pohyb
vztahující se k bodu který obíhá kolem kruhu
to je v pořádku
tenhle čas je cyklický
ale není to jediný čas
může totiž být i libovolný

jen si představte libovolný ciferník
když se zamyslíte i život plyne rozdílným tempem
některý okamžik se natáhne do let
a naopak některá léta se smrsknou do okamžiku
život je vlastně taková pružina z libovolných hodinek
co pulzuje v nepravidelných intervalech

když si tohle uvědomíte pochopíte co znamená stabilita

čas myšlení většiny lidí
připomíná plastelínu
jednou do ní někdo něco vtiskne
a nezmění se to
dokud to nezmění někdo další
ale samo sebe utvářet nedovede
což tvoří zlověstnou výhodu pro politiky

víte měli bychom usilovat o osvobození
jedině tak budeme moci fungovat
byť třeba bláznivě
v takové rovině ,,normálnosti,, která nám vyhovuje
klidně se můžete stáhnout z divokého okraje
do poklidného středu
který je velký záhadný a paradoxní
lákavý svou měkkou proměnlivou celistvostí
ale střed také může být bolestným prostředím pro někoho
kdo se pohyboval příliš dlouho na okraji

tak proč se na něj zase nenatáhnout
když láká přechodem do velkého neznáma...
Autor enigman, 02.12.2013
Přečteno 407x
Tipy 12
Poslední tipující: střelkyně1, Joe Vai, isisleo, Amonasr, Aťan
ikonkaKomentáře (19)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Skvělé zamyšlení, líbí se mi tahle pasáž:
"primitivní národy obdivovaly síly
které reprezentovaly zmatek a nepořádek
ale stejně tak obdivovaly síly které měly řád".

A dovolím si malou opravu: "S těmi teď zápasí současná ekonomika..."

03.12.2013 10:44:26 | černý motýl tmy

líbí

díkes...

04.12.2013 07:47:36 | enigman

líbí

Každý systém se vyvíjí a když se vyčerpá, je nahrazen jiným, efektivnějším, lépe řečeno životaschopnějším. A v té věčné proměně spočívá i ta věčná stabilita. Takže trvat na neměnnosti postulátů a schémat, které kdysi fungovaly, ale už nefungují, je skutečně pošetilé a bláhové. Největšími pošetilci pak bývají ti, kteří z dožívajícího systému nejvíc profitují a proto zákonitě a za každou cenu brání změnám omíláním "pravd", které se mezitím proměnily ve lži, ovšem není v jejich zájmu, aby se to provalilo. Ale ono se to vždycky nakonec stejně provalí - ta přirozená vývojová stabilita, jak o ní hezky píšeš, si to stejně vždycky vynutí, takže jsem i pro větší odvahu v odhazování zdánlivě neměnných myšlenkových klišé.

Tak nějak to útržkovitě chápu já a myslím, že je to snad v souladu s podstatou Tvé úvahy. Každopádně tahle úvaha není ani na jedno, ani jen na povrchní čtení, a stála by za hlubší diskuzi... :-)

02.12.2013 18:55:32 | Amonasr

líbí

to beru...pojďme diskutovat...mám rád hloubky...tedy až později mám po noční...budu o tom přemýšlet ve spánku...

03.12.2013 08:30:30 | enigman

líbí

Tady mě přeci jen napadla připomínka - Stalin i Hitler chtěli nahradit dobu zastaralou za lepší novější. Jeden k tomu použil gulagy, druhý koncentráky. Ne vždy se přechod povede a ne každý se lepších časů dožije.

03.12.2013 08:48:20 | Aťan

líbí

to je typický příklad nestability...kdy někdo s douškou geniality překotí onen dar do zvrhlosti...mimochodem nebyli jediní...co je zarážející jak jeden člověk dokáže zmanipulovat davy ostatních ke konání následných zvěrstev...
marně jsem hledal v minulosti Génia který by využil ten dar ne ke svému prospěchu ale ku prospěchu ostatních...aby je ovlivnil v dobrém úmyslu...
možná je to tím že tihle lidé jsou vyjímečně tišší a nenápadní a říkají si na to si halt musí přijít každý sám...

04.12.2013 08:00:03 | enigman

líbí

Máš naprostou pravdu - včera jsem se např. probíral video-besedou o zvěrstvech 50. let. Komunisty máme stále v parlamentu a volí je 15% obyvatel.

http://www.ceskatelevize.cz/ceskestoleti/videostudovna/

Samozřejmě existují zvěrstva 90. let až po současnost, ale to rudé ani jejich voliče neomlouvá.
"Usilovným studiem" :D jsem přišel na to, že tišší a nenápadní géniové jsou nám na prd. Potřebujeme je do čela, na špici, jinak budeme v hajzlu furt (jak se říká lidově). Kariérní hlupáci umí práci géniů totálně zničit.

04.12.2013 08:11:48 | Aťan

líbí

Všecko se vždycky může zvrtnout, to je skutečně potřeba mít na paměti a snažit se to nedopustit - ale to se může stát i nenápadně "evolučně" pod heslem kvazistability v rámci cíleného vyprazdňovaní demokracie, pokud si demokratické mechanismy začnou privatizovat korporace ke svým vlastním zájmům a demokracie se splošťuje jen na jakési simulakrum - posvátné floskule a lesklou skořápku se stále mizivějším obsahem.

Ekonomicky je stávající systém už spíš brzdou dalšího rozvoje, dostal se do permanentní systémové (nikoliv zdravé cyklické) krize a bez zásadních podstatných změn se dříve či později zhroutí. Těm změnám brání ale právě korporace, které si zprivatizovaly faktickou politickou moc, protože je nic jiného než rostoucí zisky i za cenu společenských otřesů nezajímá - hypoteční bublina v USA, která vše odstartovala, byla jen špičkou ledovce. A loajální konformní ekonomové, bezzubé kontrolní státní instituce a zákonodárci pod lobbistickým vlivem korporací nenabízejí žádné vize ani smysluplná řešení, protože ani nechtějí, pokud chtějí být stále "ve světle ramp".

03.12.2013 11:59:20 | Amonasr

líbí

tomu se nedá nic vytknout...snad jen poznamenat že ty vize a smysluplná řešení existují...

04.12.2013 08:03:16 | enigman

líbí

Tato poznámka právě od Tebe mě těší dvojnásob. Ano, existují a začínají naštěstí postupně probublávat - zatím spíš mimo oficiální a mainstreamové kanály. Ale tak je to asi se vším novým, co se rodí. Jsem proto optimista, je mi jasné, že vývoj se trvale zastavit či zvrátit nedá...

04.12.2013 10:56:29 | Amonasr

líbí

jestli ještě něco můžu k tý stabilitě...
kdysi jsem přemýšlel co je vlastně smyslem života...
chápu to tak že by se člověk měl vědomě a záměrně vyvíjet směrem k moudrosti, svobodnějšímu a osvícenějšímu stavu bytí...
vrátit se do Ráje...spřátelit se s hadem a zapojit si do plané jabloně počítač...
myslím že si každý člověk uvědomuje úkol jakési mystické evoluce...splynout s láskou...avšak tohle vědomí značně potlačuje protože připustit si to znamená uznat že politika dogma náboženství společenské ambice a finanční podfuky jsou nejen kontraproduktivní ale i triviální...
člověk by to měl vše hodit přes palubu a vrhnout se zase do neúnavné extáze...
a když už nic jiného tak konečně vyprodukovat pravej bramborák a pořádný pivo...

05.12.2013 13:58:00 | enigman

líbí

Souhlasím se vším, napsals to hezky a cítím to jako výraz Tvé vnitřní rovnováhy, která koneckonců silně prostupuje i Tvou tvorbou. Leckdo má tu rovnováhu v sobě přirozeně, aniž by nad tím musel příliš dumat, možná nejvíc právě ty nejchudší přírodní národy, většinu lidí civilizace z rovnováhy vyhodí úplně, aniž by si byli vědomi, proč tak trpí, a ti moudřejší se k ní postupně myšlením dopracují, kdy si vliv vnějších okolností na svůj vnitřní svět připouštějí jen do té míry, do jaké jsou schopni je případně ovlivnit. Nějaký obecně přijímaný smysl života asi nikdy nikdo s konečnou platností neobjeví, tázání po něm je ale podle mne důležitější, než jeho definitivní nalezení. Nicméně Tvoje formulace se mi líbí moc, líp bych to asi nevyjádřil a mluví mi to z duše. Každopádně láska je nepochybně nejvyšším jmenovatelem všeho, co má pro člověka v konečném důsledku smysl. Někde jsem myslím dokonce četl, že smyslem života je život sám – proč ne? Ten bramborák s pivem (u mě s mlíkem) by do toho určitě zapadal, ale i to tázání, jak učinit snesitelnějším či hezčím nejen svůj vlastní život. K tomu patří i ona extáze - rozhodně víc, než věčné fňukání mnohých…

05.12.2013 16:32:49 | Amonasr

líbí

souhlas - ráno jsem viděl v TV reportáž o Detroitu

03.12.2013 12:05:56 | Aťan

líbí

..souhlas:-)

02.12.2013 18:42:53 | isisleo

líbí

taky hlasuju pro :)

02.12.2013 22:31:08 | Aťan

líbí

Tuším co myslíš, ale má to jedno úskalí - neidealizujme si primitivní způsob života, lecko z nás by mohl být nepříjemně překvapený.
1. průměrná délka života 35 let
2. mezikmenové války
3. smrtelné nebezpečí od dravých šelem a jedovatých potvor
4. nemoci, které šaman ani bylinky nezvládnou, penicilin a operace slepého střeva jo
5. mizerné připojení na internet, možná ani mobilem o signál nezavadíš
6. kde je lednička? teplá sprcha? můj gaučink před televizí? ha? slané brambůrky, horký kafe, čokoláda, křupavá kachnička se zelím??? málem bych zapomněl na knížky a rakvičky se šlehačkou, posezení v zahradní restauraci, bowling..

02.12.2013 16:45:15 | Aťan

líbí

já ale neřekl že bych rád byl zase primitivem cheche
jen se mi líbí že to v té době měli co se týká stabilizační polohy poměrně dobře vyřešené...
1/docela by mě zajímalo jak vnímali délku svého života
2/války jsou i dnes a mnohem krutější bych řekl
3/dravé šelmy a jedovaté potvory nápadně připomínají bod 2.
4/co AIDS,Ebola,nadváha,cukrovka a jiné civilizační choroby?
5/tady jsem na vahách...asi vede dnešek...i když...jak už jsem někde poznamenal dobré literatuře se vyrovná rozhovor na ulici...tedy i bez mobilů bych se obešel
6/stačí kus ledovce,horké prameny,kožich z grizzlyho a západ slunce...a na to ostatní bych taky našel příměry

teď to obrátím...
nedávno jsem četl o jednom dobrodruhovi co se nechal vysadit na pustém ostrově...opravdu pustém...ne jako Robinson co měl zahradní sekačku míč nástroje nejen hudební,domácí zvířenu a Pátka...
když se ho pak ptali co bylo pro něj nejhorší odpověděl strach samota...zachránila ho prý rada nějakého domorodce aby si sestavil kruh z kamenů sednul si dovnitř a povídal si s nima...
nechci někoho hnát na pustej ostrov stačí když vypadne elektřina...to je najednou zmatek...kde sou sirky?...jak to že je nemáme?...proč nikdo nekouří?...a nemáme svíčky?...to je kosa...do čeho to šlapu? křupe to...kafe se vylilo...čokoláda roztekla...kachna uletěla...i se zelím...a na nohu spadla bowlingová koule...

takže kdyby mě někdy vysadili na pustým ostrově vezmu si Středu...

03.12.2013 08:27:52 | enigman

líbí

Přechod z jednoho stylu života na jiný každý neunese. Znám pár lidí, kteří utekli z města a živili se tím co si vypěstují. Po čase zjistili, že se stali otroky starostmi o zvířata a rostlinstvo od rána do večera. Na nějaké koncerty či návštěvu galerie už vůbec neměli ani chuť, ani čas.. většinou ani peníze.
Ale pár jednotlivců je na farmě naopak velice spokojených, našli se. Problém nastane, když se "najde" jen jeden z partnerů.

03.12.2013 08:44:48 | Aťan

líbí

..ještě dodám k bodu č. 2, slovo do pranice :D
sice mě nezabije atomová bomba, ale ve stanu mě pazourkem podřízne kolega z jiného kmene - ..rád bych viděl posun k lepšímu, k nenásilí, pokud je toho člověk vůbec schopen :)

03.12.2013 09:45:02 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel