Táňa Nálepková: Edith Piaf – Milovat k smrti (recenze)

Táňa Nálepková: Edith Piaf – Milovat k smrti (recenze)

Anotace: Povedené divadelní představení - recitál Světlany Nálepkové

 

Táňa Nálepková: Edith Piaf – Milovat k smrti (recenze)

 

 

Hrají: Světlana Nálepková, Juraj Bernáth, Martin Sochor, Blue Angel Memory Band Jiřího  

        Toufara

Divadlo Radka Brzobohatého, Praha

15.1.2014 v 19:00

 

 

 

Po shlédnutí povedeného představení Dvanáct rozhněvaných mužů v prosinci loňského roku (http://www.liter.cz/recenze-kultura-784320-cist ) v témže divadle jsem byl zvědavý na tento další titul, který je zde již několik sezón uváděn. Bylo mi jasné, že tentokrát půjde o lehčí žánr a nedělal jsem si proto žádná přehnaná očekávání. Naopak jsem se pro jistotu připravil na možnost, že předvést život  nejslavnější šansoniérky všech dob i s přednesem 15 písniček z jejího repertoáru může být pro Světlanu Nálepkovou až příliš obtížný úkol. Tím spíš, že tyto slavné písně zná člověk vesměs důvěrně nejen v podání samotné Edith Piaf, ale i v neméně skvělém přednesu Hany Hegerové, takže laťka je předem nasazena opravdu hodně vysoko.

 

Představení začalo příchodem dvou hereckých  partnerů hlavní představitelky do vyprodaného hlediště, kteří výběrem drobných do čepic mezi přítomnými diváky, doprovázeným hlasitým pobízením, navodili rychle představu pouličního vystoupení malé Edith a okamžitě uvolnili atmosféru v sále, což bylo znát na bezprostředních i hlasitých reakcích z publika. Na pódiu již byla připravena doprovodná hudební skupina a posléze se objevila i Světlana Nálepková, která coby ještě dívenka zazpívala první písničku. K mému příjemnému překvapení docela dobře, dokonce s hezky položeným a zabarveným hlasem. Tento zvládnutý hudební projev vydržel hlavní představitelce po celou dobu představení, a to i s lehce vzestupnou gradací, a totéž se dá říci o s přehledem zvládnutém herectví všech tří aktérů na scéně, které bylo svižné, spíše v lehké, někdy i silnější, komediální poloze, ovšem přehrávané jen tak akorát, inteligentně, takže nebyla překročena ona pomyslná tenká hranice, kdy se ze zábavných gagů stává trapná fraška.

 

Celé představení se tak s jednou přestávkou odehrálo ve vyváženém sledu chytlavých a vcelku povedeně interpretovaných šansonů přebásněných Jiřím Dědečkem,  prokládaných chronologicky klíčovými momenty ze života slavné zpěvačky. Scéna byla jednoduchá a nenáročná, měnily se v podstatě jen převleky a rekvizity všech tří postav, představení bez zjevného zádrhele běželo v lehkém, dobře zvládnutém tempu,  mělo příjemný spád. Všichni diváci se evidentně dobře bavili, snad až na mého známého, který, ačkoliv miluje třeba opery (které jsou často dějově prostoduché), shledal tuto inscenaci jako příliš myšlenkově nenáročnou a nedokázal se na ni úplně naladit.  Pravdou je, že například představení Divadla pod Palmovkou Edith a Marlen (http://www.divadlopodpalmovkou.cz/repertoar/edith_a_marlene ), které jsme s přítelem před časem také viděli, je myšlenkově mnohem hlubší, emocionálně nabitější a „divadelnější“, zatímco  tato inscenace by se dala označit spíš za divadelně sehraný recitál Světlany Nálepkové. To ale není žádné kvalitativní srovnání – jde zkrátka o zcela odlišná pojetí, jak je možné se zabývat legendární postavou Edith Piaf. Takže i když ani já jsem  tentokrát v představení nenašel žádné emocionálně či myšlenkově vypjatější momenty, které by z něj učinily skutečně dlouhodobě zapamatovatelný hlubší zážitek, přesto jsem při něm strávil příjemný odpočinkový večer, což není zas tak úplně málo.

 

Publikum na závěr odměnilo Světlanu Nálepkovou i ostatní účinkující potleskem dokonce ve stoje. To byl možná trošku přepjatý způsob hodnocení, ale za poctivě odvedené herectví i překvapivě kvalitní pěvecké výkony jsem to účinkujícím přál a nijak mě to nepohoršilo.  Sympatická, skvěle udržovaná a mladistvě působící Světlana Nálepková se pak všem odměnila i závěrečným slavným šansonem z repertoáru Lary Fabian „Je suis malade“, který je u nás dobře známý v podání Marie Rottrové pod názvem „To mám tak ráda“. Stejně strhujícího výkonu jako Lara Fabian (http://www.youtube.com/watch?v=uGthVEza97U ) sice Světlana Nálepková pochopitelně nedosáhla, nicméně ve srovnání s jemně procítěnou a niternější interpretací Marie Rottrové nedopadla určitě špatně a bylo to výborné zakončení celého večera.

 

Celkem jsem tedy odcházel z představení spokojen a pokud se chce jít někdo do divadla především bavit a odpočinout si od běžných každodenních starostí, můžu mu tuto inscenaci  – recitál s naprosto klidným svědomím doporučit. Určitě na rozdíl od mnoha jiných lehčích kousků pražských divadel nijak neuráží divákovu inteligenci ani jeho dobrý vkus a patří tak nesporně k tomu lepšímu, co lze v Praze v zábavnějším žánru určeném prakticky všem divákům, včetně těch nenáročných, vidět. Navíc si lze v šatně divadla za přijatelných 200 Kč zakoupit dvě různá CD Světlany Nálepkové – jedno s písničkami z představení a druhé i s dalšími šansony. Obě jsme si s přítelem pořídili, poslechli si je a nelitujeme. :-)

 

 

Hodnocení:  75%

 

Praha, 16.1.2014

 

 

http://www.divadlorb.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=22

Autor Amonasr, 16.01.2014
Přečteno 2926x
Tipy 8
Poslední tipující: isisleo, jitoush, Robin Marnolli, Inna M.
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

:-)))..nooo..:-)))..ego máš už polechtané dost..
..takževá......není to zlé;-)))

17.01.2014 06:13:50 | isisleo

líbí

:-))) Dík ;-)

17.01.2014 10:04:16 | Amonasr

líbí

:-)))..

17.01.2014 11:10:59 | isisleo

líbí

Měl by si často chodit na různé výstavy,koncerty,vystoupení,představení
atd.Tvoje recenze by se staly dobrým vodítkem,kam jít a kam ne.I když,
někdy je to vnímání kulturních počinů hodně rozdílné.Stalo se mi,že jsem
se nenechala odradit vlažným hodnocením a byla jsem příjemně překvapená
a někdy z recenze prýštilo nadšení a mě to naopak zklamalo.Každý má v sobě
jiný filtr....Dík za Tvůj styl....Ji.

16.01.2014 22:45:25 | jitoush

líbí

Děkuji, tohle se mi čte příjemně :-) Souhlasím, že vždy se podle recenze řídit nedá – jednak proto, že vkus se určitě může lišit, a v médiích pak hlavně proto, že jsou ty recenze podle mne často „předplacené“ coby skrytá reklama a tudíž vědomě neobjektivní. Mně nikdo za chválu neplatí, takže tohle riziko odpadá, ale jinak za svůj subjektivní názor taky nemůžu ručit – jak se říká, proti gustu žádný dišputát… ;-)

16.01.2014 23:47:58 | Amonasr

líbí

Tenhle žánr bych já asi nezvládl, nebo se na to alespoň necítím. Nepamuji se od doby, co tu jsem, že by někdo jiný dělal tak kvalitní recenze:-)
No, možná že to třeba nemám s čím srovnat, ale stejně mi to přijde fajn.
Alespoň už jen pro různorodost Literu.
Navíc taková recenze je přínosem při rozhodování, zda využiji tuto kulturní událost:-)
RM.

16.01.2014 22:16:37 | Robin Marnolli

líbí

Taky jsem netušil, jestli mi to půjde, když jsem to tu zkusil poprvé. Ale nakonec zjišťuju, že se to vždycky začne odvíjet nějak samo – vlastně kdybych to nepsal, tak bych to ani sám v sobě neměl tak utřepané… :-D Tvůj názor mi lichotí – děkuju :-) Ale zrovna dnes jsem tu objevil jednu nedávno zavěšenou hezky napsanou recenzi – sice na horor, který jako žánr moc nemusím, ale napsané je to moc dobře: http://www.liter.cz/recenze-kultura-784680-cist . Takže tu mám možná už další neméně zručnou „kolegyni“ – bylo by to fajn, kdyby nás tu bylo víc i v tomto šuplíčku ;-)

16.01.2014 23:45:09 | Amonasr

líbí

Pepo, ty bys mohl ty svoje recenze posílat do časopisů, jsou fakt psané záživně. Tato je opět za ST.
Akorát mi něco nesedí: chápu, že jde o myšlenkově nenáročné pojetí, ale srovnání s operami - myslím, že jde ve většině případů taky o myšlenkově nenáročný obsah, nebo se mýlím?

16.01.2014 17:35:47 | Inna M.

líbí

Ahoj Inko, děkuju za slova, která mi dělají radost. Včetně toho postřehu s operou - máš samozřejmě pravdu :-) /Dokonce mám jednoho kamaráda, velkého milovníka vážné hudby, který kvůli tomu operu jako žánr neuznává a dívá se na ni hodně spatra.../ Už když jsem to psal, tak jsem cítil, že to úplně nesedí, ale ledabyle jsem to pominul, abych se nezdržoval. Možná se budeš divit, ale jsem rád, že sis toho všimla, protože to svědčí o vnímavém a zasvěceném čtení a také o tom, že Liter je server, kde se vyplatí pečlivěji a s rozmyslem formulovat, což je fajn a pro mě i potřebné poučení... ;-) Tuhle pasáž tedy ještě doladím - vzal jsem to moc hopem a udělal jsem nelogickou zkratku. Dík a uctivá poklona k tomu :-)

16.01.2014 18:02:07 | Amonasr

líbí

:)))

16.01.2014 18:17:04 | Inna M.

líbí

Příjemně se mi to četlo a odpočinula jsem si od starostí všedního dne. Vypustila jsem myšlenky a nechala se nést představou nevšedního divadelního vystoupení. Díky Pepo. :O)

16.01.2014 16:57:45 | Tichá meluzína

líbí

Díky Blanko :-) Pokud jsem takto k Tvé neskutečné představivosti dokázal tu atmosféru přenést, tak se můžu jen spokojeně usmívat :-) A to i při vědomí toho, že Tvá schopnost vcítění se to zdejším autorům neobyčejně ulehčuje... ;-)

16.01.2014 17:05:29 | Amonasr

líbí

Jste pro mě jako nekonečná kniha pohádek. A ty já mám fakt ráda. :O)

16.01.2014 18:04:11 | Tichá meluzína

líbí

Je to i z Tvé tvorby příjemně znát... :-)

16.01.2014 18:05:45 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel