Vodňanský, Skoumal, Borna: S ÚSMĚVY IDIOTŮ - trochu jiná recenze

Vodňanský, Skoumal, Borna: S ÚSMĚVY IDIOTŮ - trochu jiná recenze

Anotace: @&@ Divadlo v Dlouhé nezklamalo ani v poněkud lehčím žánru.

 

Scénář: Miroslav Hanuš

Režie: Jan Borna, Miroslav Hanuš

Hudba: Petr Skoumal

Texty písní: Jan Vodňanský

Scéna, kresby a ilustrace: Jaroslav Milfajt

 

Účinkují: Michaela Doležalová, Filip Cíl, Miroslav Hanuš, Čeněk Koliáš, Veronika Lazorčáková, Jan Meduna, Milan Potoček, Pavel Tesař, Tomáš Turek, Lenka Veliká, Martin Veliký, Pavel Lipták, Tomáš Makovský

 

Divadlo v Dlouhé, Praha, 27.12. v 19:00

 

Po vážně laděných Laskavých bohyních v Divadle pod Palmovkou pokračoval náš divadelní maraton s přítelem ve svátečním období lehčím literárním kabaretem pod názvem S úsměvy idiotů v Divadle v Dlouhé. Trochu jsem byl v napětí, jak to přítel přijme - klasický kabaret by se mu jistě líbil, ale tenhle měl být založený na poezii, což není zrovna jeho šálek čaje, nezajímá se dokonce ani o tu mou.  Dobře to ilustruje třeba jeho reakce na mou milostnou báseň CÍTÍM, kterou jsem mu mezi jinými dárky zabalil pod stromeček, protože je mu věnovaná.  Při jejím rozbalení a hlasitém čtení se pak mohl uřehtat, a to tak, že jsem z toho dostával záchvaty smíchu i já. Aspoň jsme ale měli Vánoce opravdu veselé.  Jeho naprostá netečnost vůči poezii má pro mne ovšem i výhody, neboť můžu třeba touhle historkou okořenit i svou „recenzi“,  protože by ho ani ve snu nenapadlo navštívit někdy můj profil na Literu. Všechno má zkrátka obvykle  svá pro a proti. Moje v tomto směru naprostá tvůrčí svoboda, která z toho plyne, je něco, co se jen tak něčím vyvážit nedá, takže si fakt nestěžuju. No ale to už jsem hodně odběhl od tématu.

 

Ani já jsem si však nebyl sám sebou před představením docela jist, protože kromě poezie měly být další stěžejní složkou kabaretu písničky Vodňanského a Skoumala, které když se hodně dávno ještě tu a tam objevovaly v televizi, nepatřily  úplně k tomu, co bych vysloveně vyhledával. Víc mě v té době zajímal třeba bigbít nebo z podobného žánru spíš písničky Suchého a Šlitra. Nicméně možná bylo i dobře, že jsem neměl nějaká přehnaná očekávání, protože jsem tak aspoň mohl být příjemně překvapený, což se také skutečně stalo.

 

Na úvod se na pódiu rozsadila spousta účinkujících jako jakási kapela a ještě než začali hrát, ujal se slova Miroslav Hanuš, coby průvodce pořadem, aby důrazně varoval publikum, ať si nedělá žádné falešné naděje, že by ho snad mohla čekat dobrá zábava. A na důkaz toho, že to myslí vážně, dal všem ještě poslední šanci se zvednout a odejít s tím, že každý, kdo tak ještě v tomto okamžiku učiní, dostane v pokladně zpět své vstupné, později už to ale možné nebude. Na tuto výzvu však pochopitelně nikdo nereagoval, až na jednoho pána, který cosi směrem k jevišti zakřičel, nepostřehl jsem ale co. A pak už spustila herecká kapela a zahrála a zazpívala první písničku od Vodňanského a Skoumala, a musím říct, že mě až překvapilo, jak pěkně svižnou a vtipnou, což navodilo hned zpočátku příjemně uvolněnou atmosféru.

 

Miroslav Hanuš nás pak seznámil s tím, že tyto hudební vstupy se budou střídat s básničkami Jana Borny, které budou postupně recitovat přítomní herci Divadla v Dlouhé. Za účinkujícími pak bylo na scéně ještě i velké plátno, na které se promítaly jednoduché ilustrativní  kresby Jaroslava Milfajta, které často znázorňovaly obrysy lidské hlavy či postavy a do nich vkomponované obrysy kočky. Jan Borna, divadelní režisér a básník, působil až do své smrti v lednu letošního roku v Divadle v Dlouhé a zasloužil se významně o jeho současný profil. Divadlo jistě i díky němu patří podle mne v současnosti mezi nejprogresivnější a zároveň nejkvalitnější pražské scény a na rozdíl od mnohých jiných zavedených divadel se v něm nehraje laciný, ale komerčně úspěšný, škvár, jemuž se zhusta propůjčují i herci známí z televizní obrazovky.  V tom je mi právě Divadlo v Dlouhé sympatické a moc mu držím palce, aby se i s náročnějším repertoárem uživilo a přispělo tak alespoň ke zmírnění současného tempa postupného úpadku diváckého vkusu a všeobecného hloupnutí.

 

Ale zpět k básničkám Jana Borny, které vtipně a neotřele zachycují nejrůznější autorovy postřehy z každodenního života a odráží se v nich i nemalá míra hořké ironie a jemného inteligentního sarkasmu. Jsou tak poměrně stravitelné i pro širší publikum, které třeba jinak poezii ani nečte, o čemž svědčily časté výbuchy smíchu v hledišti. Bylo docela fajn sledovat, že i „normální lidé“ jsou ještě dnes schopni poslouchat poezii (nebo alespoň tento její typ) a živě na ni reagovat. Zřejmě totiž také odpovídá mentalitě dnešního člověka - žádný patos, trocha nezbytného cynismu a k tomu vtipné humorné pointy. Samozřejmě ne všemu se všichni smáli stejně, některé pointy nebyly zase až tak zřejmé nebo směšné, a svou roli sehrál i způsob přednesu jednotlivými účinkujícími. Pokud herečka či herec svým přednesem správně vyakcentovali  nebo dokonce ještě vygradovali pointu, byl zásah do publika silnější. Občas jsem ale i postřehl, že recitující položili důraz na něco jiného, co pointu spíš upozadilo, a tím se oslabila i reakce publika. Ale to byly jen skutečné výjimky. Tato krátká veršovaná pásma se ve správně odměřených dávkách střídala s písničkami, které mě udivovaly krásně zpěvnými melodiemi i vtipnými texty, z nichž občas ale i mrazilo, jako například u písničky o pokusném králíkovi. To vše bylo navíc pospojováno různými hereckými výstupy, které ovšem nebyly zpravidla pojaté jako pouhá estrádní čísla, ale spíše představovaly jakousi  vtipnou komunikaci mezi „moderátorem“ a jednotlivými účinkujícími i mezi nimi navzájem. Vše probíhalo ve svižném tempu a s patřičnou nevtíravou lehkostí, takže se diváci opravdu dobře bavili.

 

Jediné, co mi trochu kazilo divadelní zážitek, byl mladík vedle mě, který ve svém sedadle zaujal jakousi „vzpěračskou“ pozici s  široce rozloženýma rukama a za ryze svou zónu považoval nejen opěradlo mezi námi, ale i kus mého vzdušného prostoru, do nějž zasahoval obloukem své levé ruky. Nebyl přitom až tak atraktivní, aby mi dělalo případně dobře, že se tu a  tam tře o mou pravou paži, na druhou stranu patří k mým povahovým rysům, že nerad vyklízím své svrchované území před agresorem, takže jsem mu občas svou existenci připomenul tím, že jsem se před  ním neodkláněl přehnaně submisivně na opačnou stranu. To mu ovšem nijak nevadilo, zřejmě měl nižší práh citlivosti než já. Přitom z pravé strany měl svou vlastní partnerku - blonďatou dívku, zdálo se ale, že pokud se k ní někdy tulívá, pak rozhodně ne v divadle.

 

O přestávce jsme si tentokrát vínečko nedali, protože nás doma čekal ještě trochu opožděný Ježíšek a já bych si pak na něj už nemohl při rozbalování dárků připít, protože mám svůj nepřekročitelný denní limit jednu dvojku vína a dost! Ve druhé půli pak vše pokračovalo obdobným stylem a tempem, jen v jedné části se krátce v celém divadle úplně zhaslo, aby nebylo vidět, jak se při přednesu některých pasáží účinkující i diváci červenají studem. K básničkám Jana Borny totiž přibylo čtení nápisů sesbíraných ze stěn veřejných záchodků i jiných veřejných zdí. Ani ty nejsprostší ale nebyly nakonec zase tak strašné, aby se něco obdobného nedalo někdy číst i tady na Literu. Ovšem mnohé hlášky byly opravdu až nečekaně vtipné, i lidová tvořivost má někdy obdivuhodné literární kvality. Jiné pasáže (nejen ty opsané ze zdí) bych zase ovšem ze scénáře klidně vyškrtl a nijak by to podle mne kabaretu neublížilo, možná spíš dokonce naopak. Zkrátka úroveň této druhé části mi přišla již poněkud kolísavá, ovšem stále to byla celkově dobrá a převážně inteligentní zábava. Scénu také v jedné chvíli oživila obrovská nadživotní loutka starce v teplákách, s níž všichni účinkující sehráli doslova klip na písničku „Dědeček se holí“.

 

Do představení se částečně zapojilo i pár lidí z publika, a sice v momentech, kdy jedna z hereček nebyla schopna vyslovit jadrný rým „prdel“ a upadala neustále do nekontrolovaných záchvatů smíchu. Když už se zdálo, že by to přeci jen mohla zvládnout, rozesmála se hystericky jedna divačka, a to herečku opět rozhodilo natolik, že se toho za ni musel ujmout „moderátor“.  V tu chvíli však dostal hlasitý záchvat smíchu zase jiný divák, což na chvíli odrovnalo i „moderátora“ Miroslava Hanuše. Na další pokus už se mu to ale podařilo a „odřená prdel“ tak přiměla k úlevnému smíchu už i celé hlediště. Čímž jen chci ilustrovat, že mezi účinkujícími a diváky to po celou dobu kabaretu opravdu jiskřilo, což je vždy přesně to, co z každého představení udělá opravdový divácký zážitek.

 

Troufnu si říct, že jsme všichni po opakovaném a vřelém aplausu, který si výborní účinkující jistě zasloužili, odcházeli z divadla více než spokojeni a v dobré náladě. Navíc se nám podařilo doběhnout i právě přijíždějící patnáctku, takže jsme se domů dostali v rekordně rychlém čase a mohli tak završit bezvadný večer otevřením sektu a rozbalováním dárků. Co to všechno bylo, si nechám už pro sebe, ale jeden přeci jen prozradím - dostal jsem od Ježíška vstupenky na čtyři divadelní představení během ledna a února. A protože na pár jiných už dokonce doma lístky máme, od psaní svých „recenzí“ si ještě dost dlouho jen tak neodpočinu. Kde ale na to mám pořád brát čas, to už mi Ježíšek neprozradil a jen se na mě dost potutelně a možná i trošku škodolibě usmíval.

 

 




Praha, 29.12.2017

 

https://www.divadlovdlouhe.cz/repertoar/s-usmevy-idiotu/

 





Autor Amonasr, 31.12.2017
Přečteno 795x
Tipy 15
Poslední tipující: jitoush, Jort, Kubíno, piťura, Šípková Růženka, Frr, Akyš, aravara
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

.....No,myslím si,že to s Tebou "Ježuch"myslí dobře....žádná škodolubost,
on ví,komu takový "nářez"kulturního dění udělá radost/smích/.
Máš můj obdiv,že to všechno dokážeš vstřebat.....a doufám,že Tvé
vskutku podařené recenze "prosákly"i za hranice Literu,skoro je škoda,že
se "prochází"jen tady,vážně.......Takže se z toho "nevykroutíš",milý
Pepo.....navíc,a to jsem neřekla já,to je Tvá poznámka,si mnohokráte
poznamenal,že zapomínáš.Takže všechny Tvé uveřejněné recenze
jsou vlastně něco jako kronika kulturního vyžití jednoho
interesantního chlapíka...../úsměv/....a to nemyslím ironicky..../smích/.Možná,když tedy Tvůj přítel zásadně nevstupuje do vod poezie,by
nepohrdl Tvými průniky do dění,kterého se tak rádi účastníte.
Budu se tedy těšit na další Tvé vhledy a přiznám se,že už jsem konečně
zabrousila do programových vod Violy a zjistila jsem,že přece jenom se
hraje někdy i v pátek večer nebo v sobotu,tak třeba to někdy zvládnu,
ráda bych.Pak budu "hlásit".......Měj se krásně v roce "plnoletosti",
ať se daří............................Ji./úsměv/

02.01.2018 20:52:39 | jitoush

líbí

Díky za podporu, Jitko – velice si jí od Tebe vážím :-)

Pokud jde o pronikání mých „recenzí“ mimo Liter, nemůžu si v tomto směru vůbec stěžovat – jsou to mé zdaleka nejčtenější texty, jedna z nich už má dokonce 4.655 čtení a stále ještě jí i po letech přibývají. Někdy si je zřejmě najdou i sami umělci nebo divadla a někam na ně umístí odkaz – jinak si to neumím vysvětlit, protože věci z Literu ve vyhledávačích už na klíčová slova nevyskakují, jako tomu bývalo dřív. Ale tomu moc nerozumím, to by asi věděl spíš admin, čím to je. A že to mám i jako svou kroniku, to máš naprostou pravdu – tak to skutečně je… Tu a tam si při nějaké příležitosti třeba něco i oživím, protože jinak bych to už opravdu dávno zapomněl… :-)

Jako provokatér samozřejmě tu a tam i svého přítele občas dloubnu s tím, že ho už všichni dobře znají z mých „recenzí“ na Literu, a to mi pak vyhrožuje zavedením tvrdé cenzury… ;-)) Ale toho se fakt bát nemusím, on je na tom s časem možná ještě hůř než já a má tolik aktivit, že si můžu být opravdu jist, že na Liter nikdy nezabloudí… :-))

S Violou jsi mě potěšila, že někdy hrává i o víkendu – přeji Ti tedy pěkný kulturní zážitek, až se tam dostaneš – vůbec nepochybuju o tom, že se Ti tam bude moc líbit, a těším se na tvůj „raport“… :-))

Také Ti přeji příznivý a dobrý osmnáctkový rok! :-)

03.01.2018 15:26:51 | Amonasr

líbí

...tak na Nový rok jsem si početl a jsem rád, že to bude pokračovat...:-)

01.01.2018 13:58:55 | Jort

líbí

Díky, Jorte - asi bych to už vzdal, nebýt takových, jako jsi Ty :-) Takto ale prostě nemohu... ;-))

01.01.2018 14:21:07 | Amonasr

líbí

...:-)...

02.01.2018 10:51:53 | Jort

líbí

jsem rád
že nebudeš odpočívat
a těším se
:-)

01.01.2018 00:25:07 | piťura

líbí

Díky - tomu říkám vzpruha! :-)

01.01.2018 14:20:05 | Amonasr

líbí

Milý příteli, díky Tobě jsem měla možnost se přenést na humorné představení. Taková odlehčená mám moc ráda. A ty to takovou vtipnou formou popisuješ, že jsem se upřímně zasmála. Zejména při zmínce o mladíkovi, který Tě chtěl uzurpovat v tvém prostoru. Líbí se mi, že nejsi submisivní. Dnešní mladí nám nějak ubírají náš prostor ve jménu demokracie. Byli jsme jiní, ale tak to prostě je. A tak jako ty mám absolutním prostor ve svém 'versovani', tak jsi mi v tom také blízký. Děkuji a přeji klidný Silvestr a zítra vykroč tou správnou nohou, ať mám požitek z tvých recenzí a veršů i v novém roce.

31.12.2017 16:47:39 | Šípková Růženka

líbí

Milá Šípková Růženko, děkuji Ti za krásnou reflexi – mám radost, že jsem Tě pobavil, to je také hlavní smysl mých ironických poznámek, kterými občas své texty prokládám… :-) Také Ti přeju šťastný, veselý a odhodlaný start do nového roku a těším se na setkávání ve zdejším modroprostoru! :-)

31.12.2017 21:47:56 | Amonasr

líbí

Tohleto sice neznám, protože v našem konečníku takovéto věci nejsou k mání, ale jsem majitelem 2 LP Vodňanský Skoumal: S úsměvem idiota a S úsměvem Don Quijota... takže předpokládám, že sice obsah bude trochu modifikovaný, ale rámec zůstává. Je to dobře laděná směsice mluveného slova, prima muziky a barevně asi nejlépe »kus randy, kus moudrosti«... ST

31.12.2017 15:08:24 | aravara

líbí

Díky, Jardo, za pěknou reakci - myslím, že jsi to hezky vystihl, takto by se i to představení Divadla v Dlouhé dalo skutečně stručně a dobře charakterizovat :-)

31.12.2017 16:47:52 | Amonasr

líbí

Ami...škoda. škoda, že svoje recenze nenahráváš. pouštěla bych si je totiž vždy, když přijdu z práce. ohromně totiž uklidňují...první, čeho jsem si všimla, je upoutávka na představení, že se jedná o trailer. představila jsem si napětí...a on to byl kabaret. druhé, co mne mimo jiné zaujalo, byla Tvoje poznámka o všeobecném hloupnutí. nevím, jak to myslíš? všeobecné hloupnutí národa, nebo máš na mysli to umělecké? třetí zastavení - asi bych vedle Tebe v divadle sedět nechtěla.:) téměř na každém představení máš nějaký "kontakt" s kolemsedícími...z toho usuzuji, že jsi asi veliký a dlouhý člověk:)a nehodláš z dobytých pozic ustupovat:):):) jj, na veřejných záchodcích je někdy krásné čtení. kolikrát jsou básně tak dlouhé , že si říkám, co tam ten člověk tak dlouho dělal...jinak dle fotogalerie v divadle - musel to být opravdu veselý kabaret, ono v dnešní době se opravdu od srdce zasmát takhle veřejně - to je přece jen veliká vzácnost...(báseň Cítím je vroucí, a věřím, že tvůj přítel si ji potají čte pod peřinou:) **ST**

31.12.2017 14:59:07 | Anděl

líbí

Anděli, Ty mi dáváš svým i otázkami… Všeobecné hloupnutí se myslím týká celé západní civilizace, nejen naší české kotliny, a je dle mého průvodním jevem jejího nezadržitelného úpadku, který je už myslím docela zřejmý ze spousty průvodních jevů. Není to ale nic strašného, tohle čeká vždy každou lidskou civilizaci, že po jejím vrcholu následuje pád - nejsme tedy žádnou výjimkou… ;-)
Nejsem nijak zvlášť dlouhý a jsem už dokonce zase i štíhlý, jen mám kolem sebe asi větší „bublinu“, než mnozí jiní lidé, do níž nerad nechávám vstupovat cizí lidi - nemám proto ani rád tlačenice a jakékoliv akce, kde je hlava na hlavě atd. ;-)
S tím záchodem jsi mě rozesmála… To by se vyjímalo i v tom kabaretu… :-))
Můj přítel si ji stoprocentně už nikdy nepřečte - možná až po mé smrti, až bude mít konečně volnou ruku a bude třídit věci po mně na vyhození… ;-))

31.12.2017 15:11:02 | Amonasr

líbí

Ami ... cítím se jako terč zasypaný šipkami domněnek... máš zato, že naše civilizace je na vrcholu? a já si toho ani nevšimla...na miliony otázek lidstvo nemá odpovědi, a že je na vrcholu mne nikdy nenapadlo. budu o tom přemýšlet... ty poslední věty mne rozzlobily...nemám ráda domněnky. kdybys věděl, co mne straší! zasouvám ty myšlenky do samého pozadí své mysli...co bude až TO nastane, zda tomu budu přítomna...kdoví. ale tomu, co píšeš- ne,s tím se nesmířím!!!!!!! někde jsem četla - žijme přítomností! tak se toho prosím držme! a sakra nějaké ...vyklízení- k čertu s ním!!!

31.12.2017 15:21:40 | Anděl

líbí

Anděli, co jiného než domněnky se dá tady na Literu zpravidla psát do podobných komentářů… ;-) Nemám za to, že naše civilizace je na vrcholu, označil bych za něj spíš druhou polovinu šedesátých let, která byla myslím tím největším duchovním i kulturním vzepětím, od sedmdesátých let už podle mne nastává postupný rozklad hodnot a v současné době dokonce akceleruje… Nijak jsem se tím ale do hloubky nikdy nezabýval, jen to tak cítím. Je to tedy jen má domněnka. O charakteristických příznacích současného úpadku se ale zmiňují i odborníci, kteří se dějinami civilizací zabývají, ti už by to asi uměli podložit i různými srovnávacími fakty…

Pokud jde o poslední dvě věty, není to z mé strany žádný postesk. V mém věku už se sluší mluvit o vlastním odchodu na věčnost s jistým odstupem a nadhledem – čím jsem starší, tím víc vnímám smrt jako přirozenou součást života, nikoli jako něco jemu nepřátelského. Pochopitelně vyhlížím s jistými nadějemi pokud možno přirozenou smrt sešlostí stářím, kdy už je to pro člověka nejspíš i vysvobození – líbila by se mi třeba rychlá mrtvička nebo infarkt, aby to dlouho netrvalo. Ale to už samozřejmě neovlivním, tak se musím nechat překvapit. Když ale slyším, jak někdo v poklidu usnul a už se neprobudil nebo že navždy zcepeněl třeba i uprostřed věty, tak mu svým způsobem závidím, že ho potkalo takové štěstí… Ale jinak žiju spíš přítomností, neboj, a usmívám se těm, kteří si plánují, jaký by chtěli mít pohřeb a co by se jim tam mělo hrát. To už mi bude přece úplně jedno, tak ať si to určí případní pozůstalí, v jakém druhu představení bych měl naposled statovat anebo možná raději v žádném, abych jim přidělal co nejmíň starostí. Nikdy jsem navíc neměl rád ceremoniály… Tak doufám, že jsem to napsal už dostatečně optimisticky… ;-))

31.12.2017 16:45:33 | Amonasr

líbí

Ami...tak dobře. máš pravdu, co se týká úpadku. ano - máš pravdu co se týká našeho odchodu. ale - :) možná když to řeknu trochu morbidně - lepší na tom bude ten, kdo odešel. možná to vše vidíš z tohoto pohledu. víš, jaká je doba. dnes tu jsi, zítra nemusíš. a tak - s věkem to nemá co dělat. pokud mluvíš o výši svého věku...teď vůbec nemám zdání kolik Ti je ...pak - je Ti snad přes 90 let? že mluvíš o odchodu? proboha, na kolik se cítíš? píšeš, že jsi hubený...ach - nebudu se tolik rozepisovat...zakončím svůj koment tím, že nechci o nějakém...odchodu z Tvé strany ani slyšet. až to přijde bude to, já jen...neslyším to od Tebe poprvé...to o Tvém věku...nepřipouštěj si to. prosím. :)

31.12.2017 19:32:23 | Anděl

líbí

:-) Milý Anděli, neber mě, prosím, až tak vážně – rád nadsazuju, rád provokuju a rád si s lecčíms občas zahrávám, a to i vůči sobě. Neboj, nikam se mi odcházet ještě nechce a ani se k tomu zatím nechystám… Ovšem jsme na literárním serveru, a co by z literatury zbylo bez lásky a smrti...? ;-) Připijme si teď ale jen na lásku, když je ten Silvestr – tak na ni! :-)

31.12.2017 21:47:15 | Amonasr

líbí

Ami...děkuji, pozvedám však číši literární, a dovolím si ocitovat dva Sonety W.S.- aby nebylo dlouhé, budu psát v řádkách:
Jak mohla by má Múza kdy být němá,když dechem svým jí slova diktuješ? V tobě má přece svoje věčné téma, nádherné tak, že nepojme je verš. Poděkuj sobě, stane-li se snad, že se k mým řádkům budeš někdy vracet, hlupák byl by, kdo neuměl by psát, když ty jsi světlem jeho inspirace. Desátou Múzou buď a desetkrát předčíš těch devět, co je každý vzývá, a dej, ať ten, kdo o tobě chce psát, věčnými verši papír rozezpívá. Když můj verš módě padne do noty, má bude snaha, slávu sklidíš ty.
Tím víc mé oko zří, čím víc se klíží, zatímco za dne trpí slepotou. Když usne ale, k tobě ve snu vzhlíží a - temně jasné - jasně září tmou. Stín stínu jsi, co stínem temnot září, jak rozjasnil bys asi jasný den skutečným jasem, co ti září v tváři, když jeho stín tak prozářil můj sen? Jak blažené by byly moje oči, vidět tě v záři živoucího dne, když už tvůj stín se v černé, mrtvé noci i slepým očím září rozžehne. Bez tebe den je noc, v níž musím bdít, noc jasný den, když o tobě smím snít.

01.01.2018 08:35:26 | Anděl

líbí

Krása, Anděli - děkuji Tobě i mistru W.S. za tu nádheru... :-)

01.01.2018 14:19:23 | Amonasr

líbí

Ano...krása! a to jsou jenom dva...natož všech 154...

01.01.2018 14:56:23 | Anděl

líbí

:-)

01.01.2018 16:46:49 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel