Komentáře slouží k vyjádření vašich názorů, postojů či kritiky.
Náboženství je opiem lidstva Publikoval(a): veverka.danca.007 | Úvahy » Bůh, víra
Je to docela zajímavý text. Poměrně jednoduše v několika větách jsi přešla vývoj lidského duchovna od počátku po současnost, čímž se nabízí otázka, jestli se něco zajímavého nepřeskočilo. Nicméně ve výsledku se shoduješ, že duchovno má každý člověk v sobě. Pak kritizuješ zajímavý psychologický proces přenosu, kdy jednotlivec nahrazuje svoji identitu za dav a tím davem je v případě této úvahy náboženská skupina (koneckonců to můžou být skupiny bankéřů z Wall street, politické partaje, vyznavači životního ale i hudebního stylu apod. - to jsem se snažil shrnout zde http://www.liter.cz/uvahy-zivot-279784-cist).
Závěr úvahy je opatrně podaný a vyznívá smířlivě až rezignovaně (zatím?). Nicméně náboženství prezentované lidmi (např. denominací v církvi) je v podstatě nějaká "klubová scéna" (většinou s dost blbými otvíracími hodinami) a z členství v klubu plynou nějaké výhody - kdo je v klubu - má výhody, kdo není v klubu - má smůlu. Myslím, že větší magii v tom už asi nenajdeme. Pak je subjektivní rovina: člověk a dogma a tady bývá kámen sporu, protože každej jsme nějakej a právě tyhle projevy jsou předmětem kritiky tvého textu a vzhledem k tomu, že se to pokoušeli rozlousknout jiní střelci (Freud, Jung, Nietzche...) a nepodařilo se jim to. A tenhle "boj" bude pořád pokračovat, jako pokračoval tehdy, když se společnost oprostila od myšlenky, že vše kolem nás je nějaký duch, který řídí lidský život, a nahradila to za panteon bohů na jednom konkrétním místě, stejně tak když se panteon bohů nahradil jedním bohem a stejně tak, kdy byl ten jeden bůh nahrazen člověkem. Asi tak.
Pavel z Tarsu Publikoval(a): prouteny kosik | Úvahy » Bůh, víra
Zvláštní jakým způsobem Pavel změnil názor, co tehdy všechno musel podstoupit aby si uvědomil, co to vlastně dělal... aneb na hrubý pytel hrubá záplata :)
Přitom jiné nechal Bůh úplně vklidu poškodit na zdraví, aby jeho dílu nepřekáželi (Barjezus: Skutky 13,6-12).
O blbech a neblbech (a nejen o nich) Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické
No jasně, úvaha nad sebeurčením (blbec versus non-blbec) a snad i nad smyslem života. Ono to je čistě subjektivní dojem, když se nedívám na televizi, tak se mi zbystří úsudek a budu schopen číst mezi řádky, ale na druhou stranu mám-li hrát fotbal, jsem střevo ve všech ohledech této podivné hry. Je to úhel pohledu, protože nejsem dokonalý. Což o to, u fotbalu jsem si své neschopnosti vědom, ale co další obory života, o kterých ani nevím, že je neumím…? Osobně se učím „blbcům“ v duši nesmát, protože zpravidla jsou mistři v úplně jiném oboru, kde jsem naopak blbec já – přijde mi to jako remíza.
Pokud se podíváš na ty „neduhy“ společnosti, je to stejně jen reakce potomků na ten bordel, do kterého je přivedli jejich rodiče. Začne se to lámat, až ty děti přivedou na svět další děti a ty jim to dají většinou v období své puberty opět sežrat (stejně jako v jejich letech jejich rodiče svým rodičům apod.). Nicméně jak píšeš, že by konec světa přišel dřív – četl jsem, že taková sebevražedná tendence se zastaví tzv. renesancí (koneckonců to lze pozorovat v historii). Do té doby pomyslně hraje hudba na potápějícím se Titanicu, ne? No jedinej problém takových úvah je, že si každý přeje všechno hned – aniž by tušil, že si přeje něco, co si nezaslouží. Přitom viděl někdo sadaře, který zasadí na jaře jabloň, aby hned v létě už sklízel prvotřídní jablka? Ne, to je investice na několik let (a možná i s nejistým výsledkem). Prostě dobré věci chtějí čas, a to je pěkně shrnuto na závěr úvahy, že je lepší se radovat ze „sobě rovných“ kolem sebe, než panikařit ze všudypřítomné šedé masy v mém úhlu pohledu nediferencovaných lidí. To je na výsost podobná myšlenka z východní filozofie, že změna společnosti začíná vždy u mě – ale je to tak šílený, že tomu Evropan nerozumí, proto raději kritizuje, co je špatně kolem něho a to, jak píšeš se neosvědčilo (to univerzální řešení demokracie a blahobyt) – jde o to, kdy to dojde i ostatním.
zivot Publikoval(a): RešHeNúnHe | Úvahy » Filozofické
To je text... zkus to napsat alespoň gramaticky česky - fakt se nedá poznat co je záměr a co překlep, no a v kombinaci se takřka žádnou gramatikou to je nečitelný. Je to škoda.
O lásce Publikoval(a): Inna M. | Úvahy » Filozofické
Nojo časovost, tak s tím jsem nepočítal :-)
Ale na druhou stranu píšeš, že se pro lásku může člověk rozhodnout, takže ač chceš nebo ne, dáváš lásce (jakékoliv z těch 3) formu - popisuješ ji jako nějaký proces, který má začátek a tedy i konec, stejně jako prozření (přijetí, pochopení...rozhodnutí). Prozření a i vnímání lásky je jen subjektivní vjem člověka - z téhle roviny mi to přišlo stejný. (Navíc s tím,jak láska uvadá, tak se člověk stává zaslepeným - tedy můžeš přestat milovat a tedy můžeš i přestat vidět). Jestli si rozumíme - mám dvě černý skříňky - láska a prozření (nevím, jak fungují uvnitř), ale pokud zkoumám, jak se projevují, pak překvapivě docházím k podobným projevům. (Proto jsem se ptal jak to vnímáš, protože jsi o tom evidentně přemýšlela.)
Pokud bychom se bavili jen o pojmech - tedy bez jakékoliv intervence člověka a jeho myšlení, pak láska jako pojem je nadčasová a možná, že ani neexistuje - existují jen souvislosti - neboli iterakce (nebo neutrálně: prázdno). No a prozření tím pádem taky neexistuje - k tomu by musel být pozorovatel, aby ty iterakce vnímal a chápal. Ale nevím jaký je reálný dopad takového pohledu na člověka a zvláště člověka na zemi:-)
O lásce Publikoval(a): Inna M. | Úvahy » Filozofické
Zajímavá úvaha, většinou tyhle typy lásek rozlišují křesťani (když zkoumají překlady z Nového zákona/smlouvy) - což je koneckonců vidět i z té diskuze. Nicméně jako reklama na to, že existuje takový stav bytí je to dobrý - alespoň můžou o tom lidi přemýšlet.
Jen malá poznámka:
1) Láska ke slabším (děti, lidi v nouzi) má jednu nevýhodu a tou je, že daný milující je má v moci - protože se ti slabší nemůžou bránit (což pokryje přehmaty a omyly milujícího a milující se dostává z reality do světa fantazie). Tam, kde se ukáže kvalita agapé, je partnerský vztah, kde oba partneři disponují víceméně stejnou mocí a schopností rozhodnout si o vlastním životě. Nebo ještě lépe, slabší milující silnějšího.
2) Dal by se termín Agapé nahradit ekvivalentem: Prozření? Protože prozření mi příjde uchopitelnější v tom, že ukazuje jaké rozhodnutí musí být učiněno vůči objektu lásku, za druhé, ukazuje na postoj srdce milujícícho a dává volnost tomu, jak se může milující k objektu lásky zachovat. Sporná je kvalita prozření, ale na druhou stranu, stejně tak sporná je i kvalita rozhodnutí milovat pomocí agapé.
Jsi na fázi Publikoval(a): dead-head | Experiment » Ostatní
Ono o osmiměrku nejde - tohle je nějaká forma z hudebního minimalismu převedená na text - jen mi šlo o to, jaké slabiky (noty) zapojit.
TO -ZVÍŘE- V NÁS Publikoval(a): Shaznay Heavy | Úvahy » Ze života
Velmi pěkná úvaha, ukazující v prvé fázi na rozpor instinktu a vědomí, který se táhne celou úvahou až do konce. Začíná se výčtem zvířat a popisem fascinace z jejich vlastností (zvláštní, že najednou nevadí jejich strádání hladem přes zimu, či jen ta možnost že tak jako tak jsou potravou predátorů). Ke konci úvahy se výčet rozšiřuje o dravce. Konec úvahy pojednává o vnitřní reflexi, že fascinace zvířetem ukazuje na vnitřní rozpoložení člověka - zde se jedná o vnitřní obraz zvířete (nikoliv o zvíře reálné), protože jsou uváděny fascinace vlastnostmmi, které se člověku nedostávají a naopak ani nevadí, že každé zvíře má své specifické problémy, aby mohlo přežít. Zde bych opravil to, že pokud se změní vnitřní struktura člověka (třeba díky dospělosti) tak přestane daná fascinace tím obrazem zvířete působit a člověk se stává více svobodným.
Moderní svět Publikoval(a): Richter Rosenheim | Úvahy » Ze života
No tak ono pořádná úvaha je jako haiku - sleduješ tam své myšlenky a své postoje a víc než psaní nějakého literárního útvaru to je forma "meditace" nebo lépe sebeanalýzy, kerá obohacuje autora. Takže se ptám jak to obohatilo tebe? (Teda krom toho,že se to napsalo do 2 hodin.)
Myšlenka dne (5) Publikoval(a): Aťan | Úvahy » Ze života
Nojo, volný trh, teď jsem psal článek o Brianu Enovi, který měl před týdnem narozky, a našel jsem zajímavý rozhovor, kdy debatoval s Ha-Joon Changem o jeho knize kritizující volný trh. Zajímavé bylo Enovo srovnání volného trhu s free-jazzem - a srovnání direktivního hospodářství s minimalismem - což mě, jako hudebníkovi, bylo hned jasnější. Je zvláštní, že tyhle jednoduché myšlenky nikoho v době příprav kupónové privatizace nenapadly a koncept neviditelné ruky trhu prostě neodmítli jako jasný podvod....
no a ten rozhovor
http://www.guardian.co.uk/music/2012/nov/11/brian-eno-ha-joon-chang
Moderní svět Publikoval(a): Richter Rosenheim | Úvahy » Ze života
Zajímavý na školní úvahu. Chytré postřehy, ploché závěry (zřejmě způsobené krátkou dobou rozjímání nad problémem) přesná forma - prostě skoro školní práce.
Nový život Publikoval(a): Raďa | Úvahy » Ze života
Zní to jako zpověď než úvaha. Nechceš třeba dopisovat co se ti průběžně děje, aby byla vidět dynamika pocitů, protože tohle působí hodně, fakt hodně synteticky.
Jan Nedvěd – Podvod (analýza textu) Publikoval(a): dead-head | Úvahy » Kultura
Jojo byl to vtip, ale pak mi začlo docházet, jestli to fakt J.N. myslel vážně... no a to už moc sranda nebyla.
Ale na odlehčenou pro tebe: foneticky fráze: „Chtěl jsem to ráno, … ti říct, že už ti nezavolám pro jednu pitomou holku, pro pár nocí touhy, podvedl jsem všechno, o čem doma si sníš...“ Je možné, že ta žena od snídaně si chtěla na pár nocí vyzkoušet sex ve třech (2 ženy a autor) s tím, že si autor může tu další ženu do trojky vybrat, což autora vykolejilo a překvapivě se rozhodl vztah s ní ukončit. S odstupem času je mu té promarněné příležitosti líto.
Jan Nedvěd – Podvod (analýza textu) Publikoval(a): dead-head | Úvahy » Kultura
Ačkoliv jsem se podílel v Milkovicich na písni: Okenuj, okenuj, vrať se ke kořenům, osobně preferuju jinou barvu nápojů.
Jan Nedvěd – Podvod (analýza textu) Publikoval(a): dead-head | Úvahy » Kultura
jojo, jsem rád, že jste se bavili :-)