Komentáře odeslané

Komentáře slouží k vyjádření vašich názorů, postojů či kritiky.

Nalezeno 86 záznamů. Zobrazuji 16-30.

Další Publikoval(a): Double_U_is_usually_W | Povídky » Fantasy

Můžu Tě ujistit, že Karlova starší sestra rozhodně nejsi :))

Pravda je, že téma "změníme se o půlnoci/při měsíčku/při západu slunce/při svítání" není ničím novým a objevuje se tam či onde v jednom kuse. Za originalitu v tomhle směru Tě asi nikdo nepochválí.
Na druhou stranu by mě zajímalo, co vlastně ta stvoření byla zač. Možná by stálo za to napsat o nich něco víc, i když se bojím, že by to v záplavě všelijakých (všelijak vykreslených) fantasy potvor asi zapadlo.

Co mě ale příjemně překvapilo, je poměrně kvalitní sloh, který hodně překonává zdejší poměry. Má své mezírky, ale na to, že máš ještě hodně času a psaní před sebou, je to dobrá práce. Plusový bod je i za to, že jsem čekal, že kluk s řevem uteče (bylo by to naprosto typické) místo toho, aby tam chudák takhle zařval :)

08.12.2009 01:00:00 | Perilanreagovat

Poslední polibek Publikoval(a): Sirnis | Povídky » Romantické

Jméno Edward Cullen mi nic moc neříká, Stmívání jsem nečetl, jen viděl první díl.

Co se tohohle týče, čekal jsem možná vzhledem k Tvým bezmála dvou stovkám povídek a hodně dlouhému profilu asi trochu víc. Vlastně se tomu těžko něco vytýká - není to špatně napsané, na literu se vyskytují tipuju desítky mnohem, mnohem horších autorů.

Má to nějakou pointu i závěr, ale jako celek mi to nepřipadá jako něco tak dobrého, něčím zvláštního nebo originálního, aby o tom byla celá povídka - zkrátka mě to nezaujalo. Třeba to ale někoho zainteresovaného v podobné tématice zaujme víc :)

08.12.2009 00:49:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Tunika vs. meč Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

To jsem tu zase rok nebyl, koukám :)

Nejdřív na Sioraka - fantasy nemůže být nepodobné pohádkám a lidové slovesnosti obecně, když ze zmíněného původně vzešla.

Mám dojem, že každý mluvíte o jiné fantasy - PP hlubokomyslné dílo v každém případě je, a nejen v tom, co napsal Sarazin. Stačí se podívat třeba na dvojice Frodo-Glum nebo Gandalf-Balrog, které teprve dohromady tvoří komplementární osobnosti a smrtí jednoho se druhý stává 'dospělým' nebo spíš, v případě Gandalfa, 'úplným'. Ač nelze s jistotou říct, zda to byl jasný záměr autora.
Podobně tak Sapkowski a jeho Zaklínač je prošpikovaný narážkami na stav společnosti, ať té zobrazené v pentalogii, nebo naší vlastní, sama postava Geralta (a nejen jeho) je zrcadlem, kterým autor chce říct něco víc než "napsal jsem knihu, je to řežba, bavte se". O téhle fantasy tady Sarazin podle mého mluvil.

A na druhé straně stojí knihy jako Conan a podobné, které nemají v úmyslu nic moc jiného než zkrátka pobavit a potěšit. Zůstává v nich jen zaklesnuté jakési morální ponaučení. O těch asi zase mluvil Siorak...

Nakonec mayovky i PP mají něco společného - právě to morální ponaučení, to, co PP určitě převzal z lidové slovesnosti, zatímco u mayovek si netroufám soudit. Dobro vítězí, byť ne beze ztrát, zlo je poraženo, a třebaže je potrestáno, vítězové jsou velkodušní a poraženým odpouštějí (Frodo x Saruman).
Nicméně nesouhlasím se Siorakem a myslím, že různé vyšší hodnoty zmiňoval v mayovkách jen jako nutnou opozici Sarazinovi. Mayovky jsou prvoplánově dobrodružná a zábavná četba, zatímco PP v žádném případě ne - to je hlavní rozdíl.

Za další rok nashle :)

07.09.2009 12:26:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Gýč a klišé Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

Miévilla jsem nečetl, ale věřím. Se zbytkem argumentů nesouhlasím tak jako tak, ale zbytečné řešit, když společného názoru nedojdeme. Neříkal jsem, že je klišé nezbytné, jen jsem říkal, co je podle mě.

Nedokončené příběhy i Silmarillion jsem četl. Taky se neptám, proč ho považuješ za tak dobrý svět, ale z jakého hlediska. Z jednoho pohledu je úžasně promyšlený, z druhého zase nesmyslný.

06.07.2008 13:40:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Gýč a klišé Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

A že se tak ptám: Středozemi považuješ za tak dobrý svět z jakého hlediska a důvodů?

05.07.2008 21:25:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Gýč a klišé Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

Zase pěkný článek, ale zpola s ním nemůžu souhlasit. Klišé jsi vykreslil jako něco, co se neustále opakuje - to je potom ale klišé téměř vše.
Teenagerovský hrdina-outsider, zarytě altruisticky-pacifistický hrdina, starý vetchý čaroděj, kterému už nejspíš odešly všechny orgány, a přece žije - to všechno jsou spíš archetypy než klišé. Leckterý hrdina s mečem z moderní fantasy je novým Siegfriedem nebo Beowulfem, téměř každý kouzelník Gandalfova typu je Merlin v novém prostředí.

Víc než tyhle prvky za klišé považuju samotná témata tvorby, situace, scény, dějové linie. Vždy se nějakým způsobem opakují a v jedné lze najít fragmenty jiné - už je to tak pro lidi poplatné. Tomuhle opakování se nelze vyhnout. Staletí lidské kultury, ať už po stránce slovesné, literární, hudební nebo divadelní, tomu zabraňují. Klíč, jak se klišé v těchhle případech nedopustit, podle mě není v neotřelosti témat - z výše zmíněných důvodů -, ale v neotřelosti pojetí. Témata a nápady se budou prolínat vždy, pojetí mohou být desítky, stovky.

05.07.2008 21:23:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Prvé riadky Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

Určovat novelu pouze podle její délky mi připadá jako barbarství.

04.07.2008 14:34:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Prvé riadky Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

Psát srdcem (to, co chceš, o čem máš nápady) a korigovat hlavou (vyškrtat blbosti).

01.07.2008 14:17:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Prvé riadky Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

Internet jako takový ani nedává tu možnost osvojit si a ve správné míře nakombinovat všechny prostředky. Vžil se termín minipovídka, rozsah cca 3 - 5 stran (jak kdy a jak kde). To je zoufale málo prostoru a lidé víc nejsou zvyklí číst (příkladem budiž delší díla na literu, kterým se pozornost obloukem vyhýbá).
Psát a psát - to rozhodně. Nikdo učený z nebe nespadl. A pokud něco nemám rád, tak názory typu "nenech se otrávit ve svém psaní 'kritikou'. Piš, jak to cítíš, tak, jak Ti to plyne ze srdce. To je ta nejlepší cesta, jak se postupně vylepšovat.". Doteď mi rozum nebere, že to prohlásila osoba, který by mohla být málem mojí babičkou.

01.07.2008 12:47:00 | Perilanreagovat

Writer's story, volume II.: The world within one's reach Publikoval(a): Perilan | Povídky » Fantasy

To nejhorší, co mi na elfech Tolkiena vadilo, byla dobrota a altruismus do morku kostí, což ti od Sapkowského postrádají - to je pro mě plus. Elf by bohužel nebyl elfem, kdyby měl krátký život, zdá se... ale šest staletí je pořád lepší než deset tisíciletí Galadriel (nebo jak dlouho že to žila).
S opakováním souhlasím.

01.07.2008 12:42:00 | Perilanreagovat

Promiň světe, nepovedlo se Publikoval(a): davedav | Povídky » Fantasy

Příklad přeskakování časů a protaženého souvětí zároveň je třeba tohle:

"Nikdy jsem tak velký kámen neviděl a pro blýskavé věcičky jsem měl vždycky slabost, tahle hračka se bude náramně vyjímat v mé malé sbírce."

Přiznávám, asi jsem měl vlčí mlhu, protože při zběžném druhém čtení nějaký exaktní příklad nemůžu najít, a v tomhle jde především o to, že místo čárky měla být tečka a nová věta. (Navíc to není ani pořádně přítomný čas, obyčejný přísudek větný.)

01.07.2008 12:40:00 | Perilanreagovat

Promiň světe, nepovedlo se Publikoval(a): davedav | Povídky » Fantasy

Tahle povídka mi strašně připomněla moje vlastní začátky. Je napsaná lépe, i když jsi o dva roky mladší než já tehdy :)

Délka mi nepřišla na škodu, ale chyby tam byly. Předně si častěji, lépe a pozorněji po sobě čti; kdybys tomu věnoval jenom pár hodin, vychytal bys spoustu zbytečných chybek, překlepů a tak dále, které čtenáře při čtení hodně ruší. Tu a tam máš divně protažená souvětí - většinou je tam chyba toho rázu, že první dvě věty mají sloveso minulého času a v další přeskočíš na přítomný. Tohle vychytáš časem, až se "vypíšeš".
Nevadí mi první osoba, o které mluvil Sarazin, a trochu rozpačitě přistupuju k tomu, co je lepší - je to kus od kusu, téma od tématu. To, že se většinou používá osoba třetí, ještě nutně neznamená, že první je horší. Jenom záleží na výběru tématu a způsobu, jakým se k němu rozhodneš přistupovat.

Stejně jako Sarazina mě zarazilo pár faktů, třeba zmiňovaná kopie drahokamu. Kdybys někdy v půlce, kdy diamant poprvé uviděl, napsal, že se rozhodl si vyrobit jeho kopii, bylo by to lepší. Až na to, že si nedovedu představit, kde a kdy by to při svém nabitém programu udělal a hlavně jak - dnes to asi taková dřina není, ale v prostředí cca středověku... nevím, nevím.
Příběh je do značné míry zploštělý, stejně jako postavy - typický rys začínajících autorů (to neber hlavně jako urážku; tak to prostě je). Ke zloději by se mi hodilo víc o něm - nějaké charakterové rysy, hlubší, které by vyplynuly ze situací. Chápu, že tahle povídka k tomu nedávala moc prostoru, ale třeba někdy časem někde tolik místa najdeš :)
A ještě poslední věc: postava starého žebráka všudybyla, který všechno ví, byla velice, velice samoúčelná a nahodilá, bez hlubšího smyslu. (Osobně bych řekl, že ve městě, jako je tohle, by se takový chlap musel topit ve zlatě, kolik tipů a rad by dával.)

Ve srovnání se všemi povídkami na internetu, co jsem kdy četl, je tohle takový sympatický průměr; ve srovnání s konkurencí na literu je to ale tip. Piš dál, na Tvůj věk je to velice slušné.

30.06.2008 23:20:00 | Perilanreagovat

Writer's story, volume II.: The world within one's reach Publikoval(a): Perilan | Povídky » Fantasy

A ještě k elfům (nějak jsem na to zapomněl :))) - v podání Tolkiena jsou samozřejmě, jako všechno naprosto dokonalé, nudní a bezvýrazní. Stojím si ale za tím, že každý autor, který je ve své tvorbě použije, si je může upravit k obrazu svému, aby takoví nebyli. Už Sapkowski z nich - ačkoli ne po stránce vzhledu - udělal tvory mnohem zajímavější a mnohostrannější.
Faktem ale zůstává, že Tolkien jim dal určitou nálepku, které se jen tak nezbaví.

30.06.2008 12:02:00 | Perilanreagovat

42 000 míľ atramentu: Prvé riadky Publikoval(a): Sarazin Faestred | Povídky » Fantasy

Nn, ať už to vyplývá z děl tady uveřejněných, nebo z toho, co jsem psal, první osoba není úplně moje parketa :) snáz se mi píše třetí a víc se na ni orientuju. Myšleno to bylo zhruba tak, že i rozpravanie lze použít pro třetí osobu, pokud je k tomu přítomna dostatečná identifikace názorů autora a dané postavy - nebo spíš prolnutí :)

První osobu používám spíš účelově tam, kde se k tématu víc hodí... třetí mám radši snad proto, že si udržuju pohled autora, sebe sama, a nesklouzávám k popisované postavě.

30.06.2008 11:15:00 | Perilanreagovat

Writer's story, volume II.: The world within one's reach Publikoval(a): Perilan | Povídky » Fantasy

Kdybys nebydlel tak daleko, klidně bych Ti sérii Zaklínače, Narrenturm atd. půjčil, všechno mám :) Samozřejmě jsem si všiml, že Ty do zmíněného konceptu nezapadáš, už jen tím, že máš načteno mnohem víc fantasy autorů než já.
Už od začátku jsem mluvil o jisté paušalizaci - nezbytné, ale nutné. Nezapadám do toho přesně ani já, ale soudím, že většina, podle toho, co jsem zatím zažil, nejspíš ano. Na každý pád je Tvůj seriál o něco osvětovější než ten můj, který má přece jenom víc účelů. Díky za koment.

30.06.2008 11:08:00 | Perilanreagovat

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel